Jump to content

Takseringsresultater


EirikVR

Recommended Posts

Er helt ny på det her, så det høres kanskje ut som et dumt spørsmål, men ... Hvor og når får man se takseringsresultatene for rype og skogsfugl i år? Er det stort sett sånn at man må henvende seg til de som administrerer hvert enkelt område eller blir alt samla og tilgjengelig "ett sted" om dere skjønner?

Link to comment
Share on other sites

Dette er kanskje litt OT, men hvordan kan de telle ryper/skogsfugl?

Tar de bare med seg 1-2 hunder i et område og teller tettheten ut i fra det dem ser?

Hvis det er tilfellet, vil jeg ikke stolt på noen tellinger.

Det er som å dra på byen på en tirsdag, og si : "Nei, her er det ikke noe liv, jeg går hjem" :shock:

 

Kanskje rype/skogsfuglen er et annet sted? De er egne individer, og flyr der de vil.

Kanskje de har flytta på seg der de finner mer mat,skjul,vær,vind .... Vet ikke jeg, bare gjetter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt ansvaret for beregningene for noen år siden, og det er ikke bare "å telle noen fugler". Det er bassert på en metode som heter "distance sampling", som i korte trekk går ut på at sansynligheten for å finne fulg på en viss avstand fra den linja taksøren går beregnes. Hvis du er spesielt interressert kan jeg gi deg noen linker til metode og statistikken bak.

Hvis de som takserer gjør jobben sin som de skal, dvs at en person går PÅ linja de skal taksere, og den andre går med hunden, og de måler avstanden fra oppflukt til linje nøyaktig blir taksen god, dvs den er til å stole på. Den vanligste kilden til feil er at de som takserer runder av avstanden. Det er svært mange obsrevasjoner på 0, 10, 20, 50, 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Modellen er sikkert bra - teoretisk.

 

Men, det avhenger som beskrevet over av en del ting man ikke har kontroll på. Vær og vitringsforhold. Hunden og dennes kondisjon samt egenskap til å finne fugl. Det er ikke krav om premierte hunder, og svært ofte er trening av unghund like stor motivasjonsfaktor som selve forvaltningen.

 

Svært sjelden blir en linje gått to ganger for å kontrollere. Jeg har hørt om to tilfeller iår, og begge har gitt store variasjoner i resultat. En linje ga 0 fuglekontakter en dag, men mange kontakter neste dag. En annen, på ett annet område ga så mye kontakter første gang at taksøren nesten ikke hadde tall på alle oppflukter. Andre gang ble det nesten bare funnet enkelt-fugler. Dette viser at det tilfeldighetene som rår. Kanskje var det forskjell i vitringsforholdene. Kanskje var hunden sliten en av dagene, eller det ble brukt forskjellige hunder. Kanskje lå kullene bare litt utenfor søksområdet den ene dagen. Kanskje....mulighetene er mange. Faktum når man summerer er at forskjellen i antall observerte fugl er stor. Alle linjer i ett område blir sjelden gått samme dag. Kanskje er man "uheldig" og treffer den dagen som gir akkurat den linjen lite kontakter. Og at dette skjer på alle linjer. Men kanskje treffer man på "god-dagen" på alle linjer. Det gir motsatt effekt, med en for stor estimert bestand.

 

Jeg har også ofte opplevd at områder som har bugnet med fugl i takseringen ikke har gitt fuglekontakter i jakta. Og vice versa.

 

Jeg har vært observatør noen ganger, og jeg leser gjerne takseringsresultat som en pekepinn. Over tid og over ett større område gir det også en statistikk man kan lese en del ut av. Men at man nærmest teller ett område og så fastslår at i det aktuelle året er det så og så mange fugl, det tror jeg blir feil. Beregner man så en %-andel av dette i "kvote", kommer man ut å kjøre. Tror jeg.!

 

Jeg er ikke forsker, og kjenner ikke metode eller statistikk i detalj. Men jeg må si jeg har liten tro på taksering som noen eksakt telling av ett område. Statistisk over ett antall år og ett større område har det utvilsomt sin verdi. Men ikke som ett telleapparat over antall fugl det aktuelle året. Til det er det for mange ting som henger på tilfeldigheter. Hadde linjene blitt gått flere ganger etter hverandre, med forskjellige hunder og under forskjellige forhold over flere dager, hadde grunnlaget blitt mer sikkert. Men dette hadde blitt veldig ressurskrevende, og jeg forstår at det ikke er gjennomførbart. Allikevel tror ikke jeg man hadde kommet helt imål.

 

Takseringer er viktige, men man må ikke stole blindt på dem!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Taksering er nyttig, men kan aldri bli nokon fasit. Kun ein peikepinn.

 

Ein kan heller aldri bruke taksering for å finne ut kor mykje vilt som fins i eit område totalt sett. Det fins vel egentlig ingen praktisk gjennomførbare metodar for å finne ut akkurat det.

Men takseringsresultet kan og skal brukast som ein indeks. Har ein mange takseringsresultat over fleire år, kan ein seie noko om utviklinga over tid, og om syklusar etc.

 

Takseringane bør i utgangspunktet skje under so like forhold som mogeleg, men dette er umogeleg å få til heilt 100%. Det vil alltid vere fleire feilkjelder og ein relativt stor feilmargin.

Ein må og vere klar over at jo fleire observasjonar ein får, jo sterkare vert materialet. Å sjå på berre ei takseringslinje til dømes, blir altfor lite.

 

Som Dagl seier, modellane funkar i teorien. Men må i praksis berre sjåast på som ein peikepinn. Denne peikepinnen er likevel av dei beste verktøya vi har å basere forvaltinga på.

Link to comment
Share on other sites

Hele poenget med metoden er at den tar hensyn tilv variasjon i hundenes evne til å finne fugl, foskjellige vitringsforhold osv. Det modellen forutsetter at du finner all fulg som ligger på linja, dvs der du går, og så beregner den sansynligheten for å finne fugl på en viss avstand. Når du vet hva som er funnet og hva sansynligheten for å finne på en viss avstand er vet du også hvor mange som ikke er funnet og kan beregne totalbestadne. Nå er det selvsagt usikkerhet i dette. Dette beregner også modellen. Er beregnet antall ryper/km2 beregnet til 20 med 95% sansylighet for at det er mellom 18 og 22, ja da er taksen ganske sikker. Er bestanden beregnet til 20 ryper/km2 med 80% sansylighet for at det er mellom 5 og 35, ja da er den ikke verdt mye.

 

Mitt poeng over er at taksørene kan være med på å gi gode takster ved å utføre dem slik de skal slik at usikkerheten går ned.

Link to comment
Share on other sites

Men som jeg spurte om i første innlegg: Er det sånn at takseringsresultatene blir samla sammen på ett sted eller er det stort sett sånn at jeg må drive og lete meg fram på alle stedene jeg har lyst til å se rapportene fra?

 

Sør-Norge: Tetthet og produksjon beregnes ved Høgskolen i Hedmark, SUE (Evenstad). Ring Håkon på 62430879 om du har spørsmål til ditt område. Mange grunneiere offentliggjør resulater gjennom sine respektive kanaler.

 

Nord-Norge: Tetthet og produksjon beregnes ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, Steinkjer. 74 11 20 00.

 

HIHM utarbeider årlige rapporter over takserte områder. Offentliggjøres i slutten av august.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan i hvert fall opplyse om at på det terrenget jeg takserte i Nord-Østerdal, har vi aldri sett så lite fugl som i år, så lenge vi har taksert terrenget. Svært få kull, og de som var, bestod av 2-4 kyllinger. Kyllingene var imidlertid store og fine, men jeg er usikker på om det i det hele tatt er fornuftig å jakte der i år. Blir nok heller hundetrening og turer i fjellet uten hagla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...