Jump to content

justerbar kolbekappe på Drilling??


grønneberg

Recommended Posts

vurderer og bygge opp min drilling (krieghoff trumph) med justerbar kolbekappe slik som den som ligger på jakt og friluft sin side (brukte kombivåpen) jeg skyter ikke stabilt godt på leirdu slik den er nå, det kommer av dårlig kinnkontakt. er det noen som har formeninger om dette? eventuelt hvem som gjør dette profft? pris? og meninger om hva dere syns om dette på et slikt våpen. p.t for innlegg.

 

 

Mvh Bård :)

Link to comment
Share on other sites

Dersom det var ein standard modell drilling med normal stokk på, så trur eg at eg ville valgt det praktiskt kontra estetiske, men derimot ein stokk av litt lukseriøse slaget, trur eg neppe eg ville ha prøvd meg på den...

 

Eg må sei at justerbar kolbekappe på eit våpen er ikkje stygt uansett, berre arbeidet er gjort riktig. Og ein riktig tilpassa stokk gjer at børsa blir meir optimal for brukeren, og det er jo i grunn poenget med ei børse..

Stasbørsa som skal henge på veggen og ikkje være med i skauen, den bør få fred, men så var det poenget med ei sånn børse då....

Link to comment
Share on other sites

er jo litt enig med alle 3 :D er dette våpenet jeg nå kommer til og bruke fremover til rådyr,fugl & hare, synes personlig ikke den på j & f ser helt jævlig ut men ser jo poenget med et klassisk våpen med denne ombyggingen, men kan det hjelpe og det tror jeg på skytingen så er jo det et godt argument kontra og bomme og skadeskyte på fugl og hare... rådyr skal jeg få ned :-)

 

mer meninger mottas med takk :P

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bedre at du får tatt mål og så sendt børsa ned til Krieghoff slik at de kan lage ny stokk etter mål.

De lager Mass-Schaft på bestilling. Det kan da ikke koste all verden. I alle fall mye penere en slik justerbar kolbe kam. Min Optima er laget etter mål ,fungerer perfekt

Link to comment
Share on other sites

Grøss og gru...

Ser poenget med at du må heve kolben for å treffe med børsa, men det må da være en annen måte å gjøre dette på? Feks en slik kolbestrømpe som du trer innpå kolben. den kan vel "mekkes til" så du får riktig kinnkontakt?

 

Ellers er jeg ikke like skråsikker som deg på at det er dårlig kinnkontakt som er grunnen til dårlige treff på lerduebanen. Min ringe erfaring med hagle er at man kan trene seg opp til å treffe med mye rart, men man kan ikke måltilpasse seg til treff, uten trening...

 

Litt dumt å fullstendig ødelegge børsa estetisk, samt halvere 2 hånds verdien ( den vil bli bortimot umulig å selge), for så å finne ut at du treffer like dårlig etterpå. Jeg hadde ivertfall bygget opp kolben provisorisk først, for å se om det slo dramatisk ut på treffprosenten.

 

Ett annet spørsmål: om du bygger opp kolben, får du kinnet godt nok nedpå til å skyte med skur og korn da? Jeg har selv en Krieghoff, og den er i høyeste laget som den er i forhold til å skyte med åpne sikter.

Link to comment
Share on other sites

Er litt enig med TikkaT3 her...

En provisorisk tilpasning med kolbestrømpe, teip,pappbiter, whatever er svært fornuftig for å finne ut hva som skal til.

 

Når det gjelder kombivåpen er det umulig å få i pose og sekk når det gjelder stokkutforming. Man må som Norbert Klups( Der Drilling) påpeker bestemme seg for optimalisering til enten fluktskyting over skinna eller skyting med optikken på. Et kompromiss vil være akkurat det; Like dårlig egnet til begge deler...

 

Siden det er hagleskytinga du beskriver som et problem, ville jeg anta at det kanskje er mindre justeringer som skal til. Den børsa du nevner hos J&F er utstyrt med en kikkert med

56 mm. objektiv, så den justerbare kolberyggen er nok mere gjort for at en skal kunne holde kinnkontakt når man må opp til den kikkerten.

 

En skikkelig utført ombygging til denne typen er heller ikke akkurat billig og når du da antageligvis kun trenger mindre justeringer vil jeg sterkt fraråde dette...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...