Jump to content

Swarovski EL vs Leica Ultravid HD vs Zeiss Victory FL


R93LRS2

Recommended Posts

Er det noen av dere som har testet disse 3 oppimot hverandre; Swarovski EL 8,5X42 vs Leica Ultravid HD 8X42 vs Zeiss Victory FL 8X42, og kan gi deres vurdering av dem?

Fordeler?

Ulemper?

Hvorfor er den ene subjektivt sett bedre enn den andre? (Og for de som måtte mene det så er ikke navnet i seg selv noe som subjektivt sett gjør det ene merket bedre enn det andre :mrgreen: )

Tiltenkt bruk er allroundkikkert.

Link to comment
Share on other sites

Hos kikkertspesialisten finner du en del tester på kikkerter mm. Greie og oversiktlige. Selv bruker jeg stort sett en EL 8.5x42, men ser liten forskjell på den og en tilsvarende Opticron til 10.00 mindre pris. Det er vel kun i ekstreme tilfeller at en må ha den beste, spesielt jakt i skog og med snø i tillegg- dette kan kreve mye av kikkerten. I dag hadde jeg kanskje kjøpe en Leica Ultravid???

Link to comment
Share on other sites

De er alle noe av det ypperste du kan velge. Har sett i dem alle, og ville selv valgt i denne rekkefølge:

1. Swarovski EL

2. Leica Ultravid (faktisk litt i tvil på denne og Swarovski, men Swarovski ligger meget godt og naturlig i hendene... derfor den framfor Leica)

3. Zeiss V

Link to comment
Share on other sites

Var det "nye" Ultravid HD eller en "gamle" Ultravid du testet .35Whelen?

 

Har kikket på testen til kikkertspesialisten tidligere. En grei oppstilling. Men får meg liksom ikke helt til å tro at den er objektiv nok på dette nivået ift hvilke produkt de selger selv kontra andre fabrikat de ikke har.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fikk ikke så veldig mange svarene så jeg prøver å løfte den frem igjen siden det har kommet til noen flere medlemmer siden sist, og det kan være at noen har fått testet dem mot hverandre siden begynnelsen av april.

Jeg har snevret det hele ned til Swarovski EL 8,5X42 og Leica Ultravid HD 8X42. Er det noen flere som har testet begge og kan komme med sine synspunkter på fordeler og ulemper, og hvilken av dem som er å foretrekke :?:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke helt svar på det du spør om, men jeg tar sjansen likevel.

 

Du ser nå på det ypperste innen optikk, har du vurdert kikkert med avstandsmåler?

Bruker du avstandsmåler idag?

Hvis så, så ville jeg solgt den avstandsmåleren du evnt. har idag og lagt de pengene inn i enten Zeiss Victory RF eller Leica Geovid (begge med laser)

Selv om Swarovski EL er en knallgod kikkert.

 

Just my 0.02$

Link to comment
Share on other sites

Var det "nye" Ultravid HD eller en "gamle" Ultravid du testet .35Whelen?

 

Har kikket på testen til kikkertspesialisten tidligere. En grei oppstilling. Men får meg liksom ikke helt til å tro at den er objektiv nok på dette nivået ift hvilke produkt de selger selv kontra andre fabrikat de ikke har.

Oii så denne først nå... Bra du løftet den igjen. Var nok den "gamle" uten HD.. Vil tro den nye er hakket vassere. Desverre kan jeg derfor ikke uttale meg om den nye.

Link to comment
Share on other sites

Er i samme dillema selv, tenkte å skifte ut min gamle Leica 10x42BA med en ny 10x42 Leica UltravidHD eller Swarovski 10x42EL. Gammel-Leicaen er like god som ny bortsett fra litt slitasje utvendig, men nyere modeller er merkbart bedre optisk, itillegg til å være vesentlig lettere. Særlig Ultravid 10x42 er ekstremt kompakt, har et ytre som minner om en "8-ganger".

De nye HD-utgavene har jeg ikke fått sett enda, etter som jeg forstår skulle det være snakk om marginale forbedringer. (Kanskje mest på papiret?)

EL-modellene skal også ha blitt vesentlig forbedret i det siste og dermed helt på høyde eller bedre, ifølge J.A. Sæter på kikkertspesialisten. (Oppdatert 10xtest er visst snart på vei.)

Jeg liker (den litt lange-)formen på EL, så om den optisk er på topp så må jeg si den frister. Men har også sett gamle EL'r som har utviklet parralakse-feil, men-men, ingenting er 100%.

Tester skal man vel alltid ta med ei solid klype salt, det beste er uten tvil å prøve begge modeller selv opp mot hverandre. Men det er kanskje ikke så mange steder som har både Leica'en og Swaro'en i hylla.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ramlet innom Kikkertspesialisten for noen dager siden. De hadde både Leica Ultravid HD og Swaro EL i 10x42 inne. (Og mye annet snadder!) :)

To fantastiske kikkerter, må innrømme at det var vanskelig å se de store forskjellene. Men EL'en var merkbart lysere og ga et fantastisk godt grep. På den andre siden er Leica'en litt lettere og kompakt. Det ble til slutt EL'en som fikk være med hjem. Har flere ganger blitt imponert over Swarovskis gode service, det påvirket også valget.

Fulgte med et "snap-shot" adapter, for å feste linsa til et kompakt-kamera opp imot det okkularet på kikkerten, fungerte til min overraskelse utrolig bra. Nå ble det pinadø zoom på lille "mju-en". :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye. :D

 

Har ikke bestemt meg ennå, valgets store kvaler. Fordelen med det er jo selvsagt at EL'en nå er på vei ut med ny forbedret optikk slik som oppgraderingen av Ultraviden fra BR til HD. Skal bli spennende og få tatt en kikk igjennom den når den kommer her til lands.

Link to comment
Share on other sites

Ramlet innom Kikkertspesialisten for noen dager siden. De hadde både Leica Ultravid HD og Swaro EL i 10x42 inne. (Og mye annet snadder!) :)

To fantastiske kikkerter, må innrømme at det var vanskelig å se de store forskjellene. Men EL'en var merkbart lysere og ga et fantastisk godt grep. På den andre siden er Leica'en litt lettere og kompakt. Det ble til slutt EL'en som fikk være med hjem. Har flere ganger blitt imponert over Swarovskis gode service, det påvirket også valget.

Fulgte med et "snap-shot" adapter, for å feste linsa til et kompakt-kamera opp imot det okkularet på kikkerten, fungerte til min overraskelse utrolig bra. Nå ble det pinadø zoom på lille "mju-en". :)

 

Godt valg. Uansett hvor gode Leica er (har minimal erfaring med de) så er Swarovski alltid ett godt valg. Nå er det ikke EL jeg har, men 10x42 SLC (Neu), men i denne divisjonen er det ikke så godt å skille.

Link to comment
Share on other sites

Joda, helt enig, kikket i en "vanlig" SLC 10x42, som referanse, usedvanlig lyssterk og helt topp optisk den også. Men ble såpass "forelsket" i EL-designet at det ble en slik...

Nyeste utgave av EL'ene skulle vel komme hit til lands ved jule-tider, eventuellt litt utpå nyåret. (forbedringer gummiarmering + fluoritt-linser, samt enda bedre kantskarphet?) Dessverre skulle prisen øke på ca. 2000,-

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke helt svar på det du spør om, men jeg tar sjansen likevel.

 

Du ser nå på det ypperste innen optikk, har du vurdert kikkert med avstandsmåler?

Bruker du avstandsmåler idag?

Hvis så, så ville jeg solgt den avstandsmåleren du evnt. har idag og lagt de pengene inn i enten Zeiss Victory RF eller Leica Geovid (begge med laser)

Selv om Swarovski EL er en knallgod kikkert.

 

Just my 0.02$

 

Jeg fikk låne med meg en Zeiss Victory RF 8X45 under bukkejakta i år og må si meg meget skuffet over denne. Var mye mørkere enn min "gamle" Zeiss Victory 8X42 FL med Lotutec. Dette kommer nok av avstandsmåleren inni vil jeg tro, uten at jeg er skråsikker på dette. Disse blei tatt med å testet på samme tid.

Link to comment
Share on other sites

Av desse så har eg ein Zeiss 8x42 FL uten Lotutec ,den er 4 år gammal. Har og hatt ein Swarovski 8.5x42 EL. Bytte ut den siste med Zeissen pga av veldig treg fokusering,men det er blitt betre på nyare modellar. Prøvde og Swarovskien opp mot ein Zeiss Victory 8x40(ikke FL modellen) og Swarovskien var litt mørkare. Er fornøgd med Zeiss 8x42 FL som eg har no ,men det er litt meir refleksar i motlys enn eg opplevde på Swarovskien.Samtidig som skarpheiten i kantane er dårligare på Zeissen.

Den nyaste utgåve av Swarovski EL er veldig skarp heilt ut i kantane ifølgje ein omtale av Jørund Lien i Jakt. På amerikanske jaktsider ser eg at det er einkelte som klagar på at at Swarovski EL ikkje held tett,men duggar. Men som sagt dette gjeld berre einkelte. For øvrig har eg aldri sett at nokon har klaga på dette når det gjeld Leica.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke testet EL opp mot Leica sin 8x42 HD, men sistnevnte har jeg nå i våpenskapet mitt. Har ikke kjempemye erfaring med kikkerter, men desto mer med kikkertsikter. Uansett falt valget mitt på Leica pga størrelse/vekt og HD-linsene. Jeg må bare si at jeg er vanvittig fornøyd selv om prisen kan skremme fanden. Har hatt den med meg på all jakt jeg har bedrevet siden 25. september da jeg fikk den. Mye mer diskret å bruke kikkerten enn å bruke kikkertsiktet på børsa. Det som gjør størst inntrykk er hvor fantastisk lys og klar den er, selv i skumringen. Test kan leses hos www.kikkertspesialisten.no.

Link to comment
Share on other sites

Har ej provat Leican.

 

Enligt min åsikt som lekman så får du en mkt. bra produkt vare sig du väljer Zeiss eller Swarowski. :D

 

Jag valde Swarowski då den "kändes" mer naturlig i färgerna medans jag tyckte att Zeissen var skarpare, alltså "bättre" kontrast. (har valt Zeiss på siktet) :shock:

 

Men som tid. nämnts så är ergonomin lite bättre på Swarre.

Bättre och bättre.. det är ju en smaksak förstås, det som är bra för mej kan ju passa dej illa..

 

Det viktigaste är att DU själv klämmer och känner på grejena så du känner att det är rätt för DEJ..

 

Lycka till.. :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Tja, små fremskritt har det vel vært hele tiden. Når det gjelder kantskarphet så setter den nye EL-swarovsion en helt ny standard. Om man i praksis har så mye glede av det på en håndholdt kikkert er vel kanskje mer usikkert.

Den siste SLC-utgaven er også en fantastisk kikkert, hvilket dessverre gjenspeiles i prisen. Likeså Leica'en, (men Swarovskiene kanskje et strå hvassere i svakt lys?)

Nå kommer forøvrig snart Swarovski med EL-modeller med 50-linser, 10 & 12x,( like under kiloen).

Link to comment
Share on other sites

Kor stor pris ein set på kantskarpheit er individuellt. Eg er av dei som absolutt set stor pris på dette. Eg synes det er mykje enklare å flytte augene rundt inne i synsfeltet mens eg betraktar ting istaden for å måtte flytte kikkerten.Eg skulle gjerne hadd Swarovision synsfelt på min Zeiss Victory,men eg kan ikkje drive å byte heile tid kvar gong det kjem noko nytt og bedre. Så opptatt av å ha det siste nye er eg ikkje. Men skulle ha ein ny ein så hadde eg definitivt prøvd Swarovison før eg bestemte meg.

Eg kjøpte Victoryen først og fremst pga mørkeegenskapene,men har i ettertid funne ut at sjølv om dette er viktig så brukar eg den tross alt klart mest når det er lys . Det gjeld å finne den kombinasjonen av egenskaper du likar best og kva økonomien tillet sjølvsagt.

Nikon sin toppserie har også svært bra kantskarpheit. Og Swarovski sin SLC 8x30 er heller ikkje så verst. No skal det nemnast at eg ikkje har sett i alle kikkertmodellar så det kan og vera andre som er bra på kantskarpheit.

Link to comment
Share on other sites

nikon sin toppserie, er dette premier modellen?

Jeg ser at i en test for et par år tilbake kan disse tilsvare swarovski og zeiss på mange områder, erdet mulig at nikon plutselig lager optikk i verdensklasse?

Det har hele tiden vært en mellomklasse kikkert, har den tatt steget opp til toppen de siste årene eller er swarovski, zeiss, leica fortsatt foran? Og meopta, hvor i "løypa" er meostar kikkerten?

 

Synspunkter og erfaringer på dette?

Link to comment
Share on other sites

Her kan du sjå ein anmeldelse av Nikon HG 10x42 http://www.allbinos.com/153-binoculars_ ... L_DCF.html du finn og mange andre anmeldelsar av kikkertar hos allbinos, men søk gjerne på andre anmeldelsar då ingen åleine har den fulle sannheiten om optikk.

Det fine med allbinos er at du ser korleis dei set poenga på dei ulike områda så kan du sjølv legge vekt på det du synes er viktig. Sjå gjerne på rankingen i dei ulike kikkertstørrelsane for å få oversikt.

Det er mange kikkertar som enno ikkje er testa ,men dei testar stadig ut nye modellar som blir lagt til. Sjølv om dei tysk/østerriske kikkertane som vanleg er blant dei beste så er det ifølge allbinos også mange andre bra kikkertar , også heilt i toppen.

Link to comment
Share on other sites

Er vel egentlig OT, men siden Nikon er nevnt kan jeg muligens bidra med noe;

 

Har en slik HG 8x32. Tiltenkt bruk som åpenbart setter krav til optikken; reinsjakt og toppjakt.

Før kjøp sammenlignet jeg med Sw. SLC i dagslys. Slik jeg opplevde det, ga Nikon vell så bra inntrykk som SLC. Nikon HG var god i hendene og virket kompakt og fin. Dog kanskje litt tung.

 

Har følgende negative inntrykk av HG'en:

-Utrolig fintfølende soom. Gjør den litt slitsomt å bruke intensivt.

-Dårlig bæreveske. Står ikke i stil med prisen på kikkerten. Kun til oppbevaringsetui i skapet.

-Umulig å få en god og funksjonell beskyttelse av linsene. Kunne tenkt meg en slags Butler Creak-aktig sak til vinterbruk.

-Okularene har lett for å ise/dogge vinterstid. Sistnevnte hadde uansett sikkert skjedd uavhengig av merke. Svette øyenbryn og 15 kalde er kanskje en umulig kombinasjon å løse.

 

Min konklusjon er at Nikon HG er topp optisk, noen små bruksmessige svakheter, men et bra kjøp prismessig i forhold til de 3 store europeiske. Koster tross alt bare 1/3.

Link to comment
Share on other sites

Alle disse er toppkikkerter, og det blir kanskje personlige preferanser som til slutt avgjør. Jeg har en 8.5x42 EL. Jeg liker fargegjengivelsen og at den er god å holde i. Har kamerater som har sendt inn til service etter å ha mistet de fra stor høyde. Servicen har vært upåklagelig.

Dersom du velger Swarovski: Se om du finner den tidligere modellen uten swarovision. Den er kanskje fortsatt i noen butikker. Forskjellen er marginal, men prisforskjellen er ganske drøy. Det kan sikkert være lurt å prøve f. eks 8.5x42 EL med og uten swarovision, så kan du selv bestemme om det er verdt mellomlegget. Prøv også 8x30 EL. Den er utrolig hendig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...