Jump to content

PCB og temp OG rattabell


stille 6,5x55

Recommended Posts

Jeg har laget en maken "korreksjonstabell" for vindavdrift etter temp og trykk, akkurat som på avstanden. HAr aldri brukt den da, for jeg har ennå ikke skutt i noe særlig vind i -20°C (selv om det var -17° et par ggr. i vinter).

Bortsett fra på sjøen, hvor det uansett er 0° i jakttida, så er variasjonen pga. turbulens større enn korreksjonen for tetthet uansett. I helga så jeg 13m/s "peak" vind med 7-8 som gjettet, etter Beaufort, og målerens middelvind var 3.7m/s, da er det ikke lett å forlegge på noe fornuftig vis.

På alle "baner" jeg har skutt på over 400m er kulebanen 20-50m over terrenget på et tidspunkt og da har en ingen som helst aning om vinden før en har spotteskudd i lufta, annet enn at den er 50-100% sterkere enn på bakken... Derfor er det vanskelig å uttale seg sikkert - når vindmålinga som regel er et spotteskudd og ikke en faktisk måling av lufthastighet.

En god vindmåler der en kan se nedslag er forresten et stille .22LR skudd, det driver mye og gir en forholdsvis nøyaktig vindmåling, ift. å holde opp en måler.

 

I teorien er denne variasjonen (i vindavdrift ift. temp) nokså stor -

Noen (Der noen er f.eks. Roe og Varminter, da vi diskuterte dette på banen) argumenterer med at tetthetsforskjellen gir en tilsvarende feil i vindmålingen og at det derfor ikke er noe å bry seg om. Altså, ved lav tetthet så måler vindmåleren for lite, og ved høy måler den for mye.

 

JEg er ikke sikker på at det er riktig, faktum er at jeg tviler. Men jeg har ikke sett at dette er et problem annet enn på "planleggingsbordet", så jeg vet ikke.

Jeg har heller ikke sett noe om korreksjon for dette (annet enn for ammo-temp./hastighet) noe sted jeg kan komme på i den vanligste litteraturen.

 

Kanskje vi må forske på dette, bare av ren nysgjerrighet?

 

Og stille, den tabellen din skal jeg ta fram, for jeg trenger den selv, og det er bare å finne fila og kjøre Excel. Men hvorfor slik en vassen hastighet - mine Scirocco holder 890m/s 8) Haster det?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg plutselig veldig usikker :? , men mener PCB bruker standard 0 moh=1013 hpa

1 hpa tilsvarer 8m

 

Trekk fra når trykket er lavere enn standard.

 

spørsmålet er da,jeg får da samme kneppavvik ved 1020/980mPh-1040/960 og 1080/920mPh.

Litt usikker på hva du mener, men korreksjonene er lineære, så f.eks ett avik på 20hpa har samme korreksjoner uansett (selvsagt ved samme avstand)

Link to comment
Share on other sites

mPh
? Driver du og råkjører eller?

 

ICAO std. atmosfæren som PCB relaterer seg til har 0moh som 1013.25hPa (hekto Pascal), det er omtrent det samme som millibar. 1013.25hPa er forøvrig lik 760mmHg.

Tettheten er da 1.225 kg/m3

Trykket avtar omtrent 1hPa for hver 7 eller 8 meter. I std. atmosfæren avtar ikke tettheten like fort som trykket, da temperaturen synker. Se på denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Air_density

 

Den andre std atmosfæren er gammel og amerikansk Std. Metro, der er det 1000hPa, eller 29.5275 inches of Hg.

Her er tettheten 1.2034kg/m3

 

Temperaturen ved havflaten er 15grader C i begge standardene.

 

Kjemisk er std. atmosfæren IUPAC, og 0 grader C og 100kPa :roll:

 

Lufttettheten er alltid, Lufttetthet ro = PM/(RT) der R er den universelle gasskonstanten 8.31447 J/(mol·K) J/(kg·K) .

M er molmassen til luft (snitt av N2 og O2) M = 0.0289644 kg/mol.

 

Tar du med luftfuktighet må ta med vanndamp i gjennomsnittlig molmasse, men det kan du stort sett drite i...

Tettheten øker altså like mye per hPa ved 900 som ved 1100hPa. Store avvik i treffpunkt, får du neppe før du beveger deg på 800tallet - dvs. ca. 2000moh

 

Om det er ønskelig kan jeg legge ut om det også når jeg får tid, man har da ikke tatt en utdannelse for ingenting.

 

 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitter på jobben nå, så med et "lite" forbehold om at jeg husker riktig...

 

PCB ver. 2.03 har std. på 1000Hpa

PCB ver. 2.04 (Beta) har std. på 1013Hpa, denne versjonen er ikke ute offentlig enda. Men er til testing...

 

Begge har std. temp på +15grd C

 

Har liggende hjemme tabell for å regne om Hpa til moh, kan legge den ut når jeg er hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Dette er min tabell for å "jukse" med m.o.h og lufttrykk.

Jeg leser av lufttrykket på vindmåleren, som et eksempel kan vi si:970Hpa, dette tilsvarer da 344m.o.h som jeg legger inn i PCB i feltet for høyde over havet.

 

Vær OBS på at denne tabellen gjelder for 2.04 (beta), har du 2.03 versjon så er std. Hpa 1000 (mener jeg å huske, lenge siden jeg har brukt den)

1Hpa = 8mtr.

 

I 2.04 versjon kan jeg også legge inn negative høydemeter, noe som jeg tror ikke er mulig i 2.03 versjon(?)

Hpa_conv__moh.JPG

Link to comment
Share on other sites

Makkieboy,

 

Det finnes ingen "riktig" standard, du må bare velge å bruke en og så lage tabellen din som funksjon av avvik fra denne - om du vil kan du bruke været forrige torsdag som standard (Makkie std. atm.) :wink:

 

Jeg tror PCB2.03 bruker 1013.25, men jeg er ikke 100% sikker. Troen baserer jeg på at QT gir samme verdier som PCB når jeg velger ICAO std i QT, og andre verdier når jeg velger Metro. Faktum er jo uansett at forskjellen er så liten at du må skyte på omtrent 1600m for å se den, om du ikke skyter 1" samlinger på 1000, og vet nøyaktig hvor mye oppdrift det er.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Mye trykk, tjukk luft, tungt å brøyte igjennom, flere klikk.

Kald luft er tjukk luft, tungt å brøyte igjennom, flere klikk

 

Lite trykk, gir tynn luft, lett å pløye igjennom, mindre klikk.

Høy temperatur gir tynn luft, lett å pløye igjennom , mindre klikk.

Link to comment
Share on other sites

Trykk 1060 og 1080 tor jeg aldri du vil oppleve.

 

Trykket i f.eks Helgelandsområdet er akkurat nå 1034 hPa og det er første gang siden år 2000 jeg kan huske å ha sett det så høyt. Vanligvis er 1020 høyt.

 

Trykk 920-930 har jeg hatt rett som det er. En sjelden gang iblant har jeg vært nede i 870-880, men da har jeg også hatt endel høydemeter.

 

Litt usikker på hva du spør om, håper jeg svarte brukbart :)

Link to comment
Share on other sites

@Stille.

 

Du tenker riktig.

Ikke noe magisk ved denne referansen f.eks 1000hpa (104moh.) +15 celsius, den blir på en måte en "middelverdi" for balistikken din - temp/utgangshastighet og trykk som aviker fra denne "middelverdien" føres da opp som korreksjoner.

Link to comment
Share on other sites

Stille, dette er en OK tilnærming:

 

Drift = 1.25(Sg + 1.2)tof^1.83

der tof er flytiden (time of flight)

og Sg er gyroskopisk stabilitet etter Millers formel (den husker jeg ikke akkurat nå...) men du kan Google den.

 

La inn en tabell her for en stund siden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=389

Det er vanskelig å verifisere slikt 100% uten å skyte i begge retninger "samtidig", men det kommer vel det også...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du har plass til å legge inn spin under klikk for avstand, da sparer du en kolonne og får et litt slankere kort.

 

Argumentet mitt for å gjøre det slik er at spin skal være en automatisk reaksjon på avstand og de derfor kan stå sammen.

HER ligger skjemaet fra Vapentidningen, det er i praksis likt ditt. Verdiene for vind kalkulerer seg selv når du fyller inn for 1 msek

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...