Jump to content

Veterinærer


Polar

Recommended Posts

Vil bare si at jeg begynner å miste troen på dyrlegene, har de fått ett rift på nesen så er bikkja døden nær virker det som. Hadde nettopp en helt unødvendig "operasjon" på den ene bikkja mi som var mislykket, endte opp med å gjøre utgangspunktet værre, men det får bare være, så lenge bikkja ikke lider så blir ikke jeg å hive mere penger ut av vinduet.

 

Ta feks den "årlige" vaksinasjonen, som feks Norges Hundekjører forbund anbefaler annenhvert år, men dyrlegene insisterer på at bikkjene skal ha den hvert år. Så kommer spørsmålet, hvor lenge skal bikkja være i ro, tok en liten ringerunde til forskjellige kontor, og ALLE kom med forskjellige svar, fra bruk bikkja med en gang opptil 3 ukers hvile. :shock:

 

Det siste er at du må ha resept fra dyrlegen for å få kjøpt ormekur.

 

Flere som opplever at dyrlegene prøver å tyne folk for mest mulig penger?

Link to comment
Share on other sites

Stor skilnad her ja tror jeg. Finnes fremdeles noen av gammelkara ( eller damer) igjen innen veterinærstanden som er mer løsningsorientert enn kommærsialisert..... Disse nymotens blondinene som er uteksaminert i puddelns og araberhingstens navn har jeg personlig lite til overs for. Har selv hatt hund i 20 år. Fulgt reglene for vaksinasjon mht. utstillinger osv. Ut over det har ikke mine hunder fått ei eineste sprøyte. Uansvarlig!? Kan hende, men sånn er det og jeg står for det! Er kanskje med veterinærer som bilforretninger, det er service og reparasjoner de lever av :lol:

Link to comment
Share on other sites

helt enig, spesielt smådyrveterinærer er flinke til å tyne noen ekstra kroner ut av deg.

sist jeg var til veterinæren var det med ei tispe som nettopp hadde hatt ett kull, og vi var usikre på om det var flere igjen, syntes vi kunne kjenne en valp der inne.

eneste som kunne ta i mot var en smådyrklinikk som vi egentlig ikke har helt trua på men vi hadde ikke noe valg der og da.

vet´n kjente litt på bikkja, satte ett par sprøyter som ikke hjalp i det hele tatt og ga oss ei regning på 1700,-

vi tok opp dette med en god, gammeldags dyrlege som mente at dette var helt idiotisk, for det er ikke noe problem å se eller føle om det er flere valper igjen, spesielt ikke på ei lita terriertispa.

det hørtes ut på dyrlegen som at den første vet´n visste at det ikke var flere igjen der inne, men satte ei sprøyte alikevel for å cashe inn litt.

ekstremt uansvarlig og potensielt farlig for bikkja.

 

når det gjelder vaksinering så trenger ikke vaksinere hundene mer en en gang i livet, den vaksinen som de får som valper bygger et celleforsvar som blir en permanent del av immunforsvaret.

årlig revaksinering er derfor totalt meningsløst.

bare tenk med oss selv, etter ungdomstid og førstegangstjeneste så går vi ikke å blir vaksinert en gang i året, resten av livet?

 

det er altså ikke noe vitenskapelig grunnlag for årlig vaksinering, og det vet veterinærene utmerket godt.

men det er masse penger i det, og så lenge det stilles krav til vaksinering for å delta på organiserte hundeaktiviterte så er det ikke stort en kan gjøre.

Link to comment
Share on other sites

HuHu. Høyres ut som om de vil dyrlegestanden til livs. Hald bikkja heime vel - så slepp de å surmule å vere så irritable.

 

Sjølv er eg kjempefornøgd med dyrlegane eg har bruka. Det er opp til meg som eigar kor mykje ein vil "koste på" bikkja. Vaksinasjon skal vel gjerast annakvart år - og er vel påkrevd om du vil deltake mellom anna på utstillingar. Eg har valgt å vaksinere kvart år dei seiste åra - fordi eg bur ein plass der det er mykje utanlandske hundar i nabolaget - som med jamne mellomrom er med til moderlandet sitt som er Nederland, Tyskland og Danmark.

 

Når det gjeld ormekur så er det vel ein grunn til at desse vart på resept. Ikkje bare for at veterinærane skulle gjere pengar. Det var vel heller uvettug bruk som kan føre til resistens som var årsaken. Men det er null problem - ta ein telefon til dyrlegen og ormekuren kjem i posten dagen etterpå.

 

Eg er iallefall kjempeglad for at det finnast veterinærar :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker fra det glade 70 tallet. Da var byens eneste vetrinær en tilårskommen grinebiter. Han jobba fulltid på slakteriet og tok imot smådyr hjemme på kjøkkenet på kveldstid. Om det var billig eller dyrt vet jeg ikke, men alle som var glade i bikkja si tok den lange turen inn til vetrinærhøgskolen i hovedstaden.

 

I dag kan man velge mellom et 10 talls smådyrklinikker innen 30 minutters kjøring. Dyrlegene i min region lever av fornøyde kunder. Min faste veterinær er verdt sin vekt i gull.

Link to comment
Share on other sites

 

når det gjelder vaksinering så trenger ikke vaksinere hundene mer en en gang i livet, den vaksinen som de får som valper bygger et celleforsvar som blir en permanent del av immunforsvaret.

årlig revaksinering er derfor totalt meningsløst.

bare tenk med oss selv, etter ungdomstid og førstegangstjeneste så går vi ikke å blir vaksinert en gang i året, resten av livet?

 

det er altså ikke noe vitenskapelig grunnlag for årlig vaksinering, og det vet veterinærene utmerket godt.

men det er masse penger i det, og så lenge det stilles krav til vaksinering for å delta på organiserte hundeaktiviterte så er det ikke stort en kan gjøre.

 

 

Det er flott at vi har folk som har så meget fagkunnskap, vi som sliter oss gjennom et studium på 5 til 6 år for å i hele tatt kvalifisere oss til å ta i et dyr, har ikke mye å stille opp med, annet enn et studie lån på nærmere en mill... Men elektrikeren kan godt ta 800kr timen eller mer etter 2 år på videregående og 2 år lærlingeplass...

 

Nei, huff dette innlegget blei utrulig usaklig, men jeg sitter å ser på oversikten fra lånekassen, og har nærmere 500 000 i lån etter et halve studiet.. Og snitt lønna for en nyutdanna vet på klinikk er nede rundt 300 000, har sett lønn ned mot 230 000 for fullstillig , med vakter...

. Snittlønna gikk ned 60 000 fra 2006 til 2007.. Noen bedre?

 

For å være litt seriøs, vaksiner varer i forskjellig lengde, rabies vaksine varer f.eks rundt 1 år. Noen, som BCG, som vi får mot tuberkulose varer nesten livet ut. Alle vaksiner er unike, og det flest vaksiner som er vanlige her til lands er faktisk ikke effektive utover 2 år. T-memory cellelinjene vil etter vært dø ut. Spesielt inaktiverte vaksiner, altså der bakterier/virus er døde, vil kun gi passiv og kortvarig immunitet. Levende vaksiner har som regel lenger virketid, men det går ikke ann å lage levede vaksiner mot alt...

 

Stivkrampe og rabiesvaksine er bra eksempel på vaksiner som du må ta jevnlig hele livet for å ha en effekt. Uansett om du fikk en dose som kunne drept en elefant under førstegangstjenesten.. (Rabies er kanskje ikke så aktuelt for norske forhold, men etter at det var 6 hester inne med mistanke om rabies på universitets stordyrklinikk i ungarn, så blei det vaksinering her i gården.. dyrt var det å :) )

 

Håper folk kan tilgi et lite hjertesukk fra en ellers veldig fornøyd dyrlegestudent.. :) Satser forresten på kjøttkontroll jobb, det er der penga ligger. :lol:

 

Johan

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er flott at vi har folk som har så meget fagkunnskap, vi som sliter oss gjennom et studium på 5 til 6 år for å i hele tatt kvalifisere oss til å ta i et dyr, har ikke mye å stille opp med, annet enn et studie lån på nærmere en mill... Men elektrikeren kan gått ta 800kr timen eller mer etter 2 år på videregående og 2 år lærlingeplass...

 

Nei, huff dette innlegget blei utrulig usaklig, men jeg sitter å ser på oversikten fra lånekassen, og har nærmere 500 000 i lån etter et halve studiet.. Og snitt lønna for en nyutdanna vet på klinikk er nede rundt 300 000, har sett lønn ned mot 230 000 for fullstillig , med vakter...

. Snittlønna gikk ned 60 000 fra 2006 til 2007.. Noen bedre?

 

Ja, i mitt yrke har lønna økt under halvparten av vanlig lønnsnivå, og ligger i utgangspunktet på halvparten av vanlig lønnsnivå. Samtidig er jeg i den yrkesgruppen som holder sånne som deg (om noen år) i live. :mrgreen:

 

Jeg oppfatter ikke åpningsinnlegget som surt oppgulp mot veterinærer generelt, men som kritikk mot de som bruker veterinæryrket som ei melkeku. Har opplevd det samme sjøl - ta med hunden på klinikk, og du får gjort utrolig mye som du egentlig ikke kom dit for...

 

Derimot, min lokale kudoktor vaksinerer hunder i bilvinduet for en knapp hundrings. Betaler gjerne det femdobbelte på klinikken, pluss alt annet jeg egentlig ikke hadde bruk for å få gjort.

Link to comment
Share on other sites

 

hei du, innlegget mitt baserte jeg på en uttalelsene til en kar som heter for ronald d. schultz, visstnok en av verdens ledende eksperter innen smådyrvaksiner, han vaksinerer ikke hundene sine mer enn én gang.

det kan godt hende at det er fryktelig usaklig, men det vet jo ikke jeg noen ting om, jeg er jo bare en overbetalt trikker som tjener 800kr i timen :roll:

Link to comment
Share on other sites

hei du, innlegget mitt baserte jeg på en uttalelsene til en kar som heter for ronald d. schultz, visstnok en av verdens ledende eksperter innen smådyrvaksiner, han vaksinerer ikke hundene sine mer enn én gang.

det kan godt hende at det er fryktelig usaklig, men det vet jo ikke jeg noen ting om, jeg er jo bare en overbetalt trikker som tjener 800kr i timen :roll:

 

Jeg som ikke går på veterinærstudier, men klarte meg med litt biologi på VGS, kjenner godt til det som 308Winchester skriver. Det er rimelig sikker vitenskap vi er inne på der. Det er ikke mulig at Schultz har blitt feilsitert eller at du har misforstått?

Link to comment
Share on other sites

Immunologi er et stort felt under konstant utvikling. Jeg tok et kjapt søk på pubmed, og kom opp med et par resultater på Schultz. Jeg får ikke tilgang til hele artikkelen her hjemmefra, men i abstraktet så står det at mange vaksiner kan gies vært 3de år i stede for vært år. Eller vært andre år om du vil. Jeg syntes ikke det var store forskjellen. Men det hadde vært flott å få se kilden din :). Ny viten er bestandig morro.

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16707236?ordinalpos=5&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

 

Når du går til en dyrlege, så betaler du for kompetansen. 100kr for en vaksine er hårreisende billig, det dekker ikke en gang utgiftene.. Kundeservice med tap..

 

Så heller ikke innlegget som et angrep, men jeg satt omtrent med slippen fra lånekassa i hånda og da blir man litt oppgitt over at man venter at vi skal jobbe gratis..

 

Som sagt, kjøttkontroll og mattilsyn er tingen :), så slepper man det styret.

 

Ormkur kom forresten på resept på grunn av en bekymring om grynede resistans blant noen parasitter, og siden en noen av de mest brukte midlene(panacur) også bruke på produksjons så må forbruket ned. Ellers sitter vi der med parasitter som det ikke fins trygge og effektive midler mot. Dyrlegen din tjener nok ikke noe på medisin salget, det er det jo bare apotekene som kan gjøre her til lands, å vidt jeg husker. (Jeg har hatt pharmakologi ute i det store utland så tilgi meg om jeg ikke har 100% kontroll over forholda her hjemme)

 

 

Johan

Link to comment
Share on other sites

JEg har også heldigvis en vetrinnær som har et gammelt bygg han har smådyr avdelingen i. Ellers driver han med litt større dyr. Jeg betaler vel 2-300 kr for en vaksine. Men alikevel så tjener han bra med penger, hvor lang tid bruker man på å sette en sprøyte da? 2 minutter?

Og det å klage over lønnen er vel ikke noe vits, er vel ingen som har truet deg til å bli dyrlege isteden for elektriker?

Link to comment
Share on other sites

Og det å klage over lønnen er vel ikke noe vits, er vel ingen som har truet deg til å bli dyrlege isteden for elektriker?

 

 

Klager ikke over lønna, jeg kommer nok til å finne meg en jobb der man får betalt, men ikke klag på prisen hos veterinæren :) 1000kr timen hadde vært et passende minimum spør du meg, og da mener jeg påbegynt time....

 

Det er vel ingen som har truet på deg bikkje heller?

 

Johan

Link to comment
Share on other sites

Det er flott at vi har folk som har så meget fagkunnskap, vi som sliter oss gjennom et studium på 5 til 6 år for å i hele tatt kvalifisere oss til å ta i et dyr, har ikke mye å stille opp med, annet enn et studie lån på nærmere en mill... Men elektrikeren kan godt ta 800kr timen eller mer etter 2 år på videregående og 2 år lærlingeplass...

 

 

Med all mulig respekt, det finnes ikke den elektriker som beholder de 800,- selv pr. time, det er mye som skal betales der også gitt. Forøvrig er 800,-/time i øvre sjikt for elektrikere også.

 

Men for å være helt seriøs jeg også, noe jeg også var i forrige avsnitt, så er det ENORM forskjell på dyrleger. Her jeg bor betalte jeg nesten 3000,- for en helsesjekk, blodprøve og urinprøve av en hund for sjekk av diverse hormoner - deriblant hypotyreose. Ingen må fortelle meg at utgiftene til en slik standardtest er i nærheten av det, særlig ikke når andre her som driver mindre gjør det for halve prisen. Jeg forstår at utstyr koster, men da må dyrlegen også forstå at jeg betaler for det jeg har bruk for. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler.

 

Sammenlign prisnivået med tjenester hos tannleger eller private leger, så ser man hva det burde kostet. Utdanning og utstyrsbehov er tilnærmet likt.

 

Dyrlegetjenester er ikke dyrt i Norge. Det er derimot eiendomsmeglertjenester, håndverkstjenester etc.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Var å fikk opperert dachsen her for noen uker siden, det var jo "kjempebillig" :shock:

Kosta bare litt over 7500 kr, så da skulle vel timesprisen bli rundt 3500 - 4000.

 

Det er meget stor variasjon når det gjelder priser på veterinær, det er min erfaring i det distriktet jeg bor i, her mellom tr-lag og nordland.

Trønderne tar ca det halve av hva kudoktoren på nordlandsia gjør. :evil:

Link to comment
Share on other sites

@svarthund og 308:kilder skal oppgis, delvis ihvertfall, finner ikke igjen alt i farten:

 

Ronald D. Schultz, chairman of the University of Wisconsin's Department of Pathobiological Sciences, and the world's foremost expert on dog and cat vaccines, describes how he takes care of his own dogs and cats in the March 1998 issue of Veterinary Medicine:

 

"My own pets are vaccinated once or twice as pups and kittens, then never again except for rabies."

 

http://terriermandotcom.blogspot.com/se ... d+schultz/

 

 

More recently, the American Animal Hospital Association (AAHA) published Canine Vaccine Guidelines, Recommendations, and Supporting Literature. This 2003 report notes:

 

"We now know that booster injections are of no value in dogs already immune, and immunity from distemper and vaccinations last for a minimum of 7 years based on challenge studies, and up to 15 years (a lifetime) based on antibody titer."

 

http://www.terrierman.com/AAHA-Vaccine-Report.pdf/

 

nå er det ei god stund sida jeg leste denne rapporten, så det er totalt uaktuelt med noen lekseprøve hvis noen av dere ønsker å sette meg fast etter å ha leste den selv.

Link to comment
Share on other sites

"My own pets are vaccinated once or twice as pups and kittens, then never again except for rabies."

 

Den er jo grei nok den, en eller to ganger, bortsett fra rabies, som han tydeligvis tar flere ganger.

 

Stor forskjell på den setningen du siterte der, og da du sa at han kun vaksinerte en gang. Så da tror jeg vel egentlig vi er enige :)

Link to comment
Share on other sites

[...] To vaksiner som valp er nok, mens veterinærer anbefaler en gang i året, så er det noen som tar feil?

 

Det har med statistikk og akseptert risiko og gjøre. Gir vaksinen 99% beskyttelse 1. året 95% 2. året 75% 3. året og 50% 4. til 10. året pluss fare for "alvorlig bivirknig" er 1% ved førstegangsvaksierig og 0.1% ved "påfyll" ('tilfeldig' valgte prosenter) så vil ulik godtatt risiko og ulik faktisk risiko gi forskjellige anbefalinger. Er du mye på utstilliger, jaktprøver og samliger øker risikoen for å bli smittet eller om bikkja de kun omgås 2-3 "nabobikkjer" er det lavere risiko for smitte.

Link to comment
Share on other sites

"My own pets are vaccinated once or twice as pups and kittens, then never again except for rabies."

 

Den er jo grei nok den, en eller to ganger, bortsett fra rabies, som han tydeligvis tar flere ganger.

 

Stor forskjell på den setningen du siterte der, og da du sa at han kun vaksinerte en gang. Så da tror jeg vel egentlig vi er enige :)

 

ja, hovedpoenget mitt var at han kun vaksinerte hundene sine når de var valper, men det kom vel ikke så godt frem.

og rabiesvaksine er vel lovpålagt (i hvertfall i enkelte stater)i usa.

Link to comment
Share on other sites

For min del er jeg godt fornøyd med mine vetrinærer, men jeg må si at jeg har hørt en del merkelige prisforskjeller ja. At lønna er nede på 230000 selv ikke for enkelte stillinger er nå jeg temmelig sikker på er tull preik. Vetrinærene rundt meg er i hvertfall nesten uten unntak billigst på behandling, i forhold til hva jeg hører andre betaler, men er vel årslønner på mellom 800' og 1,2mil på dem jeg sjekket på skattelista. Men back to topick, jeg har aldri følt at jeg har fått råd som bare har gagnet dyrlegens pengepung, men at det har vært velmente tips til det beste for mitt hundehold. Men det er viktig å finne en man har tillit til og hvor kjemien stemmer.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...