Jump to content

Olje i løp


_husby_

Recommended Posts

Jeg vil si nei.... :twisted:

 

Jeg bruker ALLTID en pusselapp med en liten dråpe olje på før skyting, vel og merke til konkurranser og/eller trening. Det er to leire på dette, og jeg er av den mening at dette absolutt ikke skader løpet og det forringer heller ikke presisjonen. Men merk at jeg snakker om LITT olje, ikke mye.

Link to comment
Share on other sites

På bane spiller det ingen rolle om løpet er tørrpusset elle rhar en tynn oljefilm.

På jakt derimot må du ha en tynn oljefilm for å unngå rust i regnvær. Det kan noen ganger være treffpuktforskjell på løp med og uten olje, det bør du teste.

Link to comment
Share on other sites

Litt andre forhold når det gjelder hagle kontra rifle.

Hagle er ikke noe presisjonsvåpen med ett prosjektil ( som oftes ).

 

Derfor betyr olje i løpet ( med måte ), sannsynligvis ikke noe særlig når det gjelder det å nedlegge ett vilt med hagle, kan faktisk være en fordel i dårlig vær og i båt.

 

Bakdelen kan være at kruttrester "brenner" seg mere fast i løpet og blir noe vanskeligere å fjerne.

Min Baikal fra 1976 har alltid fått oljefilla dratt gjennom løpet, ikke noe vanskelig å pusse heller, løpet skinner som bare det innvendig, er forøvrig ett løp som er forkrommet innvendig.

 

Rifle kan meget gjerne ha olje i løpet ved lagring, tørrpussing før bruk.

ikke så lett at det kommer vann og sne i ett rifleløp heller, som ved et haglgevær.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har endt opp med tørrpussing før skyting, og olje i løp under lagring!

 

Vet det er flere tråder her inne som omhavner innbrekking av nye løp...

Jeg gjorde ikke noe sånt i dag når jeg skøt inn kikkerten, og prøvde børsa for første gang.

Og alle skudda, unntatt ett, satt innenfor 8'ern på 100meter...

Link to comment
Share on other sites

...som vel vil si ca. innenfor 15 cm.... :P

 

Gratulerer med ny børse da, tolker det slik at du har nytt utstyr.

 

 

Til topic: Olje i løpet etter rengjøring. Pusser tørt før jakt/skyting - vil uansett ligge litt til beskyttelse igjen i løpet.

 

Trekker gjennom fuktig pussepropp med olje etter jakt.

 

Event for mye olje i løpet vil kunne føre til økt trykk, skade på løpet, skytter o.s.v., endret presisjon o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

I går ble det et ufrivillig ekspriment angående topic.

 

Etter tips fra denne tråden bestemte jeg meg for å sette inn løpet med olje etter bruk, å tørrpusse før bruk. I gårkveld glemte jeg selvfølgelig å pusse ut oljen i løpet, noe jeg kom på etter at første 3skuddsserie var spredt utover hele skiva! Her er feilen slo meg med en gang! Men bestemte meg for å ta en serie i benken samtidig, for å sjekke om olje i løpet hadde noen innvirkning på presisjonen...noe som ikke skjedde! 3skudd i benken satt i midten hvor de skal!

Kan godt være det ikke var nok olje i løpet for å gi innvirkning, eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...