Jump to content

Hva lader dere gåsehaglå med?


Tordenstav

Recommended Posts

Hei!

 

Tenkte å prøve meg litt på Guffen i år, har tidligere kun skutt gås som har kommet mens jeg var på andejakt, og derfor blitt felt på kort avstand med "andeammo".

 

Hvilken type ammunisjon har dere best erfaring med på gås? Haglen er som hos mange andre "hobby-jegere" en Star Baikal 12/76.

Link to comment
Share on other sites

bruker vismuth, rio ventaum 12/76 størrelse 3. fungerer veldig greit. Har også hørt fra en jaktkompis at de nye stålhaglene fra federal (black cloud tror jeg) fungerer godt,men han bruker størrelse 2 på gås. Hvis hagla de tåler stål kan dette være et alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT her, Hvordan kan man sjekke om hagla tåler stål? brukte stål på andejakt i fjor å det funket fint, men ble litt småred når jeg leser her. Jeg hadde den oppfaningen at alle hagler som tålte bly også tålte stål. hva kan man eventuelt bruker dersom den ikke tåler stål?

Link to comment
Share on other sites

hva var prisen på venatumskudda?

 

 

Jeg har ikke hatt behov for å kjøpe skudd på 2 år nå da jeg kjøpte en god del første gangen jeg skulle på gåsejakt. husker ikke helt hva jeg betalte men mener det kostet rundt 25 kroner skuddet. Det jeg definitivt husker er at jeg mente det var ganske kostbart!

 

Og til deg zilver: Stålhagl finner en børsemaker ut om hagla di tåler. Så å si alle nyere hagler tåler stål. Har du en gammel hagle så ville jeg tatt den med til børsemaker for å sjekke. Alternativer er vismuth, tungstein, sink med flere.

Link to comment
Share on other sites

Gåsa skal komme på under 20 meter hver gang viss jeg skal bruke stål :wink: Her går det i eley alphamax haglstr.4 Funker knall 8)

 

 

Vet ikke hvordan den nye black clouden er, men viss man får i 12/89 å går ned til haglstr.2 eller lignende må det begynne å gjøre susen skulle en tru :roll:

Link to comment
Share on other sites

Test hagleammo

 

Petter: leser du testresultatene ser du at de fleste av feks federal sine stålskudd er bedre en alphmaxen...

 

Wise Monkey: samme gjelder Nittedal Express...

 

Gode stålpatroner, les federal, er bedre en alphamax på 20 meter, og forskjellen er såpass at uansett avstand blir ikke alphamaxen bedre...

 

Bhismut er i det store od det hele noe jeg er skeptisk til å putte i hagla etter å ha testet det. Pulveriserer ved beintreff gjør det og...

 

Men det er og blir en del folk som hater stålhagl av prinsipp.

Link to comment
Share on other sites

Gode stålpatroner, les federal, er bedre en alphamax på 20 meter
Stål er sikkert fullgodt på såpass korte hold, men stålet taper med glans når holdene strekker seg opp mot det maksimale (30-40 meter). Der jeg jakter gås er det ytterst sjelden at jeg har sjansen på skudd på tjue meter Faktisk er holdene som regel såpass lange at jeg har sjelden avfyrer skudd med hagla og hatt de to pakkene med Hevi-Shot i flere år. 8) Det var først i fjor at jeg hadde behov for å kjøpe mer gåseammo.

 

Til topic: Jeg har brukt Federal Hevi-Shot og kjøper nå Wingmaster HD. 12/70, siden jeg har 70mm kammer i hagla mi. US6 i nedre løpet, US4 i øvre. IC og 1/2 choke. Hvis holdet er under 40 meter og jeg gjør jobben riktig, fungerer disse patronene glimrende.

Link to comment
Share on other sites

Du ser forskjellen på stål å bly viss du skyter på en blikkboks. Stålet lager bare fine inngangshull- og utgangshull. Når du skyter med bly blir det fine inngangshull- å så lager de store rifter på utgangshullene. Vet at vismuthen knuses, men ellers har den funka bra synes jeg, finner flere hele kuler enn knuste så, faktisk ikke ofte jeg finner knuste heller.

 

Ser det godt på rypa når en skyter med stål, kan ha fulltreff, så pumper rypa ut litt blod å flyr en 200 meter, stein dau! Blør ihjel. Da har jeg heller mer trua på black clouden isåfall hvor det er mening å lage større rifter.

 

Jeg er ikke fan av stål og det innrømmer jeg, men jeg kommer nok til å bruke det på due og rype likevel, men om det er humant er noe annet :? Blir nok en del revmat, viss ikke black clouden viser seg og være ekstremt bra da :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Test hagleammo

Gode stålpatroner, les federal, er bedre en alphamax på 20 meter, og forskjellen er såpass at uansett avstand blir ikke alphamaxen bedre...

Ikke at jeg kan all verden om dette, men er ikke det store aberet med stål nettopp at det mister farten så fort? Nettopp derfor er den fin fin på kort hold, mens der holdet strekkes litt mer er det underlegent tyngre varianter.

Link to comment
Share on other sites

Skyter gås med 12/89 federal eller black cloud kjøpte akkurat federal 12/89 fra www.jaktdepoet.no billige skudd spør du meg og di var gode synes jeg. skyter for det meste med hagl størrelse 3 har skutt 8 grå gås til nå i år. Fikk totalt 47 i fjor grå gås, canada gås og kortnebb gås men ingenting dreper bedre en bly. stål= lidelse!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke fan av stål og det innrømmer jeg, men jeg kommer nok til å bruke det på due og rype likevel, men om det er humant er noe annet :? Blir nok en del revmat, viss ikke black clouden viser seg og være ekstremt bra da :roll:

 

Er det fjellrype du tenker på? ville ikke brukt stål på fjellet pga rikosjettfaren... stålrikosjetter flyr laaaangt!

 

For duejakt bør det gå fint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...