Jump to content

Detta vakke enkelt... - litt oppdatering


ko-stens

Recommended Posts

Vel, vel. Skjønner mindre og mindre hvordan jeg skal få til en patron! Klarer ikke å kalibrere diene tror jeg. Har ladet noen få patroner. De går pussig nok i kammeret på kombien. Patronlengden stemmer med fabrikanten til kula. Fett nok. Men så er det så mye annet rart. Har fått tennhettene ut av en liten haug med hylser nå, både S&L og Norma. Normahylsene går mye trangere i kammeret enn de andre, av en eller annen grunn. Bare så vidt de går faktisk. Gudene vet hvorfor.

 

Har satt kuler i noen tomhylser. Da går plutselig "patronen" trangt, når hylsa gikk lett før. Har prøvd å sette kula dypere, men det utgjør ingen forskjell. Like trangt. Satte kule i ei annen hylse. Da presset jeg hylsehalsen sammen, så det ser mer ut som en Weatherbyhylse enn en .222 hylse. Har da hæren fløtte meg ikke justert dia en gang fra den forrige hylsa jeg satte kule i. Hva i huleste er feil da? Samme skjedde for øvrig med en av de fem ferdigladete jeg har.

 

Gir snart opp...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, det er nok .224 kuler jeg har kjøpt!

 

Ser ut som om det blir et lite kurs i hvordan fikse dier nå da! Kjekt forum det her... :)

 

Synes i grunn det er litt vanskelig å komme i gang. Føler meg ikke hundre prosent sikker på noe som helst. Særlig om hvor nøyaktig en må være på all ting. Hvor mye har en tidels mm å si på hylsa, hvor mye har en tidels mm for lang/kort totallengde i forhold til oppgitte mål, hvor mye har en tidels grain å si på kruttmengden i forhold til oppgitt osv osv osv... Er jo .222 det er snakk om her, så en tidels mm eller grain er større forskjell enn det samme i feks .308 (som jeg også kommer til å begynne å lade etter hvert). Fikk hjelp av en hyggelig kar her på forumet til å veie noen ferdige patroner for en liten tid tilbake (nok en gang, kjekt forum), og han sa at .222 er et vanskeligere kaliber å begynne å lade enn større, nettopp pga små mål.

 

Blir mest mengdelading av 55 grs Lapua fmj i starten, til trening og fugl, pluss at jeg er nødt å lade opp noen Norma 4 grams blyspiss, evt Norma Oryx kuler (som jeg ikke finner ladedata på - se annen tråd).

Link to comment
Share on other sites

Lader du til kombi må du vanligvis helpresse, skru dieen ned til du kjenner motstand når hylseholderen treffer dien, men lade armen skal kunne gjennomføre full vandring. Er det til rifle behøver du ikke være så brutal, bruker da halvpressing(hvor stor klaring du kan ha avgjør børsa) eller necksizeing.

Link to comment
Share on other sites

om du soter ei hylse med kule over et stearinlys (ta ei hylse uten krutt værsåsnill?) og prøver i kammeret vil du se hvor det kniper. Har du skyvelære og mikrometer? det er kjekt verktøy når det skal lades. Jeg har akkurat begynt med .222 selv, selv om jeg har ladet varierende mengder andre kalibre.

Om du ikke har ladeboken, så kjøp den og les kapitlene før tabellene. Mye god læring her.

lykke til, og ikke gi opp! hjemmelading er svært givende når du først får det til :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tar en liten oppdatering på hvordan det har gått med hjemmeladingen.

 

KjellOlav her på forumet inviterte meg hjem for å gi meg et lite kurs og få justert diene.

 

Reiste dit i sekstida og var ikke hjemme før ti om kvelden! Blir gjerne litt ekstra! Fikk utrolig nyttig hjelp, så det kan jo være til nytte for andre ferskinger å si litt om hva vi gjorde.

 

Slet hovedsakelig med to ting; nedklemt hylsehals og problemer med kamring i kombien. Fikke ganske enkelt ikke hylsa langt nok inn, noe som førte til at jeg ikke fikk lukket børsa.

 

Det første vi gjorde var å justere dien som helpresser og får ut tennhetta. Denne ble justert bare litt om gangen nedover, slik at hylsa passet i kammeret til slutt. Dette var en ganske nøye jobb, og man bør bruke litt tid for å få det helt rett. Sjøl trodde jeg at det bare var å skru dien så langt ned at hylseholderen nærmest buttet i mot. Dette stemte ikke med plassen i kammeret på børsa mi. I tillegg fikk jeg tips om å ha på litt smøring innvendig i hylsehalsen for at hylsa går lettere. I tillegg strekker man ikke hylsa når man trekker den ut igjen.

 

Etter å ha fått i orden kamringsproblemene gikk vi løs på kuleisetterdien. Dette var jo litt greiere. Jeg hadde skrudd dien for langt ned, så jeg presset hylsehalsen ned samtidig som jeg satte i kula. Her bør en nok være litt nøye og, og gjerne merke hylsehalsen slik at man ser hvor hylsehalsen (altså der halsen "knekker" og blir bredere - ehhh... Ikke akkurat fagterminologi her men...). Deretter målte vi max patronlengde jeg kan ha i børsa. Ned med ei kule i kammeret. Måle og merke av på pussestokk i enden av løpet, før vi tok ut kula og målte full lengde inn til tennstempelet. Jeg har visst god plass i børsa mi.

 

Til slutt prøvde jeg å lade noen skudd. Kjell Olav hentet ut noen V-max 40 grs, og vi ladet opp rundt 15. Presset ned kula noen ganger, litt etter litt før vi var fornøyd. Det er viktig å ikke ta for store steg om gangen når man skal justere kuleisetter"skåla" da man fort får for kort patron. Denne må justeres for hver kuletype man bruker da de som regel har ulik lengde, og at patronlengde som regel er ulik fra merke til merke. Noen av de vi ladet endte i en rådyrskive på skytebanen sammen med noen tidligere ladede 55 grs Lapua fmj og originalvare, Norma rådyr. Alle tre fikk samme treffpunkt, senter i blinken!

 

Med andre ord var dette både lærerikt og morsomt. Og du verden så artig å få til!

 

En smule artig og at 40 grs V-max, 55 grs fmj og Norma 62 grs blyspiss går helt likt i skiva. Litt rart i grunn, for hastighetene er henholdsvis 1008 m/s, 858 m/s og 880 m/s. Skulle tro treffpunktet blir noe ulikt da, med så forskjellig vekt og hastighet. Har i hvertfall erfart med .308 at det kan bli stor forskjell. Eks har jeg Fusion 150 grs til Sakoen, mens da jeg en gang måtte kjøpe 180 grs helmantel treningsammunisjon av et annet slag enn Fedral, måtte skru 22 knepp ned fra 180 grs til 150!

 

Takker nok en gang Kjell Olav for virkelig god hjelp til å komme i gang!

 

Dette er en av de store årsakene til at jeg sjøl frekventerer forumet her. Man får mye hjelp! Er jo heller ikke første gangen jeg får hjelp av folk her heller. Håper bare jeg også kan bidra innimellom! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...