Jump to content

7 grams Scenar og MRP/N-135


marlin .45-70

Recommended Posts

Hei.

Jeg har søkt litt på forumet uten å finne noen konkrete tips, og lurer derfor på om noen har forslag til startlading for Norma MRP og Lapua Scenar i kaliber 6,5X55? (Har en sako 75 med demper og 50cm løp)

Jeg ser at ladeboken har data på 6,5gram Lapua FMJ med N-135. Er dette kruttet egnet til Scenaren?

Evt. noen som har prøvd denne kombinasjonen?

 

mvh

Christopher

Link to comment
Share on other sites

7g Scenar og MRP, jeg foreslår 50grs som startladning, stort sett kan du nok fylle hylsa til den renner over med denne kombinasjonen, og hastigheten du kan oppnå vil nok være begrenset av hvor mye krutt du får plass til, men det trenger jo ikke være det første du prøver... Denne komboen gav godt over 1000m/s i mitt gamle Kongsbergløp.

Den er også en opplevelse å skyte, selv i 740mm løpet - 6.5x55. I 6.5-284 har jeg brukt 60grs MRP :roll: , dessverre virka ikke kronografen (den kan ha blitt forstyrret).

 

Maksladning i 50cm løp vil nok gi noen assosiasjoner..

USSIowa-Broadside.71105636.jpg

 

N135 vil gi mindre hastighet. Kruttet som vel er best egnet kan være N19, eller N550, som nok kan gi over 900m/s

 

Jeg prøvde også N204 med 7g Scenar og mener det var omtrent 50grs (klype salt her) husker iallefall at den gav over 1000m/s med 740mm Kongsbergløp, tipper det blir 900 i et 50cm løp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

N135 vil gi mindre hastighet. Kruttet som vel er best egnet kan være N19, eller N550, som nok kan gi over 900m/s

 

Jeg har lirket meg over 46 gr med n550 og 7 grams kule, og da passerte 950 m/s med ei 700 mm pipe. Anbefaler ikke å starte på den ladninga, men med n550 er det mulig å skremme ut i god fart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv ladet 7 gr lapua scenar i flere år til konkuranse bruk og har brukt følgende 39 grs N140 eller 44 grs N160

140 kruttet gir ca 830 m i min sauer (202 jaktmatch med 60 cm løp)

 

Ser ikke helt nødvendigheten av å bruke 135 krutt til denne kula dette kruttet koster jo ca 230 kr pr kg mer enn 140 ! så prøv å holde deg til skytterlagskrutt !!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...