Jump to content

Hvor lenge holder rifla?


TRG-22sksk

Recommended Posts

Heisann^^

 

 

Jeg er konkuranseskytter og vil helst si maks 5000 skudd er maks for et løp. Bruker du sterk ammo vil jeg si 4000. Jeg selv har en Sauer 200STR i kaliber 6,5 og bytter et løp i året. Disse løpene er jo konkuranseløp, og kan skytes mye med, så lenge man er nøye med å pusse. Ikke glem å pusse!!!! det er det viktigste man kan gjøre med rifla.....

Link to comment
Share on other sites

Kaliber 308 har generelt ikke sterkere lading enn 6,5x55 og derfor er det 7,62 kulen som avgjør hvor mye løpet blir slitt. I og med at fabrikkny 308 ammo har en utgangshastighet på cirka 600 - 700M/s så har det cirka lik verdi som et 6,5x55 løp.

Link to comment
Share on other sites

Kjem an på kva du skal bruke børsa til, og kva krav du har til presisjon.

Eit standard Sauer 200STR løp til DFS bruk er stort sett gåent ein eller annan plass mellom 2.000-10.000 skot.

 

Er det ei normal jaktrifle til vanleg norsk storviltjakt det er snakk om har ein ikkje same krava til presisjon som ein DFS skyttar. 308 er forøvrig eit kaliber som ikkje slit so veldig mykje på løpa. (samanlikna med feks .22-250 etc)

 

Eg og ville sagt 10.000 pluss på ei vanleg jaktrifle til vanleg jaktbruk. Som ein tommelfinger-regel.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber 308 har generelt ikke sterkere lading enn 6,5x55 og derfor er det 7,62 kulen som avgjør hvor mye løpet blir slitt. I og med at fabrikkny 308 ammo har en utgangshastighet på cirka 600 - 700M/s så har det cirka lik verdi som et 6,5x55 løp.

Fabrikkladd .308 med normale kulevekter har vanligvis adskillig høyere utgangshastighet enn 600-700 m/s... Verdien på en .308-pipe og en 6,5-pipe er som du sier omtrent lik, dersom de er nye og av samme fabrikkat og utførelse. Er de utskutte, så er ingen av dem verd noe som helst. :wink:

 

En .308-pipe til DFS-bruk vil vanligvis holde omtrent dobbelt så lenge som en tilsvarende 6,5-pipe, på grunn av at 6,5x55 brenner en større mengde med langsommere krutt, og denne kruttgassen skal passere gjennom et trangere løp. Til bruk av en jeger med gjennomsnittlig aktivitetsnivå holder en .308-pipe av god kvalitet nærmest evig, om den ikke får ruste eller blir pusset i stykker...

 

Mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Kaliber 308 har generelt ikke sterkere lading enn 6,5x55 og derfor er det 7,62 kulen som avgjør hvor mye løpet blir slitt. I og med at fabrikkny 308 ammo har en utgangshastighet på cirka 600 - 700M/s så har det cirka lik verdi som et 6,5x55 løp.

 

Hva mener du med "sterkere ladning"?

 

Å sammenligne to forskjellige kaliber på bakgrunn av deres utgangshastighet sier nødvendigvis ingenting om antall skudd et løp tåler. Dessuten blir et løp "oppbrukt" i starten av løpet, rett etter kammeret, så kulas slutthastighet ved munningen betyr mindre. . Men du kan ikke sammenligne på tvers av kaliber på bakgrunn av kulas hastighet ved munningen.

 

Det som derimot er en svært viktig faktor her er kulas diameter, eller selve løpets diameter om du vil. Men det er mange faktorer som må taes med i regnestykket her.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber 308 har generelt ikke sterkere lading enn 6,5x55 og derfor er det 7,62 kulen som avgjør hvor mye løpet blir slitt. I og med at fabrikkny 308 ammo har en utgangshastighet på cirka 600 - 700M/s så har det cirka lik verdi som et 6,5x55 løp.

 

Jeg kjøper ikke fabrikkammo så jeg lurer på hvor tung kule en 308 lades med fra fabrikk ;) med 180 grs kule i en 308 er det ganske lett å komme opp i 800 m/s med vanlig jaktløp. I går prøvde jeg ei 220 grs kule og den fikk jeg over 700 m/s på :P Uansett, ei 308 pipe holder vanligvis dobbelt så lenge som ei 6,5 pipe. Alt kommer an på hva som menes med utslitt. Skal den holde innertieren eller skal man greie storviltprøven?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...