Jump to content

Bruke walkie talkie som styring av stålmål etc


Cesandberg

Recommended Posts

Var ltt usikker på plassering av denne tråden men, her er den

 

jeg holder på å lage en prototype på stålmål / popper / fallstål som kan resette seg selv, samt at det skal ha en mulighet til å resettes tråløst av skytter, eller standplassleder når treff skal verifiseres før stålet resettes.

 

Mitt problem er å holde kostnadene nede så det blir levelige priser på dette, disse stålmålene skal brukes fra 8m (praktisk pistol) til 300m, men gjerne 600m, fortrinnsvis innen praktisk skyting, og skal ha en tråløs styring som kan starte en elektromotor/aktuator som resetter stålmålet klar til nytt treff.

 

 

Har tenkt å bruke noe alla denne:

http://www.biltema.no/products/producti ... mId=153425

 

enkel walkie, med lang rekkevidde, problemet mitt er da å få convertert "call signal" eller "nøklingsignal" til å aktivere et lite nusselig rele som igjen aktiverer et 12V rele (drift av motor er på 12V) som igjen aktiverer elektromotoren/aktuatoren. walkien har ikke noe lysdiode som lyser når det kalles opp etc.

 

Noen som har kloke forslag her?

Link to comment
Share on other sites

Gamlegutta ville vel ha brukt en "reed switch" og sendt et lydsignal over radioen for å aktivere releet, men det finnes sikkert mere elegante løsninger i dag.

 

Hvis radioen har en lysdiode som lyser ved mottak- noen har, noen ikke- så kan man vel koble seg innpå der. La strømmen som skulle gå til dioden åpne en kraftig transistor, som gir nok styrestrøm til et 12V rele. Men jeg er ingen elektroingeniør, så du må spørre noen andre om hvilke komponenter som egner seg osv.

 

Fint å se at noen tenker utenfor boksen, forresten!

Link to comment
Share on other sites

Reed switch ja, høres mer enn elegant nok ut for meg hehe. Må kikke litt på det, har vridd huet i det siste for å få dette til, ikke noe problem, men en dedikert tråløs RF sender /mottaker med min 600m rekkevidde koster fort 1500-2000kr, har ikke lyst å punge ut med så mye.

 

Annen løsning er vel å finne en annen walkie, med indikator LED, da er det et signal som kan hentes der ja.

 

Siden jeg er både elkrafttekniker og installatør så seg jeg for meg at dette nok er midt iblinken for en elektronikk "ingentingjør" istedenfor :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor finne opp krutet på nytt?

Kjøp en rimlig radiostyrt sender motakerpakke for modellbåt (altså enten en AM sender eller en FM sender for 40MHz bandet, så du ikke senker ett modellfly eller tre. Med andre ord Ikke 35MHz bandet). Eller enda bedre en av de nye på 2.4Ghz bandet, som ikke tar inn forstyrrelser fra andre.

 

Sett den opp med billige servoer for å aktivere mikrobrytere (eller kjøp dyre brytere som du plugger rett i mottakeren om du har god råd). Rekkevidde langt utover det du kan drømme om, pålitlig så det rekker (bruk enten store eller flere batteripakker, eller kjør på med regulert strøm på enhetene).

 

T.d noe slikt som dette

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode forslag :D , jeg er ute etter en billig løsning på dette, RF sender - mottaker har jeg god tilgang på i prisklassen 1500-2500kr, men da blir prisen for høy. Biltema walkiene koster kr 250 pr sett. Jeg har også hobbyrommet fullt av billige AM - FM sendere i ymse kvaliteter.

 

Som sagt så skal dette kunne brukes for eks i en praktisk trening og konkurranse og evt på langhold, en versjon med walkier er perfekt for da kan en resette forskjellige stålmål med forskjellige kanaler til en rimelig penge. scenarioet er at en skal kunne betjene en god del stålmål samtidig eller hver for seg.

Link to comment
Share on other sites

Ikke umulig at du klarer å drive en slik krets rett på høytaleren (krever da sending av lydsignal) om du ikke finner noen med en LED som passer. Selve motoren burde kunne kobles som en selvparkerende vindusvisker så en bare trenger en kort puls for å starte kretsen.

Link to comment
Share on other sites

Kan se ut til at det blir lettere å finne en walkie med LED ja.

 

motor er valgt, til stålplater 15-30cm blir det en vindusviskermotor med selvpark ja, og den skal vippe stålene opp via en kraftarm, stålene er hengslet på et akselstål i underkant og ligger i 10mm lager bukker, stålet treffer en permanentmagnet når det er nesten oppe, og vindusviskern returnerer til park. 110cm lange Poppere i hardox 500-10mm er jo tunge beist, så der blir det en elektrisk skyveaktuator på 12V.

 

Mangler kun tråløs overføring så kan produksjonen begynne. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva med luftsylindere som går i nøytral etter at de er satt opp.

da trenger du en RF sender/mottager og et rele for å styre returen sammen med ei dykkerflaske eller en billig drittkompressor.

 

det er ikke store sylindere du trenger til denne jobben.

vi bruker dørsylindere til buss på våres vendeskiveanlegg og de er kraftige nok til å lage sprekker i sveisefuger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte 12 kanalers sender og mottaker på ebay for et par år siden, kostet slik og ingenting. lite kretskort med 12 søte små relèer. Funker ut til 500m. Tror jeg ga no sånt som 130kr ferdig i postkassa jeg, og enda billigere med færre kanaler. Se litt på ebay om du finner det, skal kikke litt selv å. Pokkern at jeg ikke kjøpte flere når jeg først dreiv. Kjekke billige saker :)

 

Ninja edit: Jeg fant dem! han har sendere som går opp til 3000 meter ser jeg, og alt fra 1 til 12 kanalers kort

1 kanal: 55 kroner+frakt, frakten er på ca 35kr opptil 5 kort. dette må da være idèelt?

 

http://stores.shop.ebay.com/e-MadeinCHN__W0QQ_sidZ166232869QQ_sopZ2QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em14?_pgn=2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...