Jump to content

Brno 502.5 hjelp!!!!!


Espend

Recommended Posts

Titter på en brno 502.5 kombi lurer på om det er et godt valg??? og om det går ann å få tak i løse løpsett til denne? jeg lurer også på om det går ann å bytte på avtrekkerne slik at hagleløpet går på første avtrekker??????

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En børsemaker bygger om avtrekket for deg, men med tanke på at det er snellert på 99% av alle 500 serie kombier, ser jeg ikke helt poenget i å bytte ut eller bygge om avtrekket på disse. Man får også ett "bedre" avtrekk med rifle avtrekket foran, selv om jeg skjønner hvorfor man vil ha det bak, pga enklere å få tak i "rett avtrekker" ved raske hagleskudd. Jeg derimot bruker kombien stort sett når vi jakter rådyr med hund, å da har jeg tid til å finne rett avtrekker. Ang løp, så er det mange år siden brno sluttet å produsere noe som helst, og CZ lager ikke løpssett til disse lenger. Man kan såklart være heldig å få tak i ett hagleløps sett, men de er det nok langt mellom desverre. Kvaliteten på disse er meget god, i forhold til prisen man må gi.

Link to comment
Share on other sites

Det er nesten umulig å få tak i ekstra løpssett til denne kombien. Iallefall har ikke jeg klart det.. :wink: De som har ekstra løpssett vil gjerne beholde dem selv forståelig nok.

 

Tviler jeg litt på om det går an å bytte på avtrekkene da det som regel er snellertavtrekk på den fremre avtrekket til rifleløpet. Men det kan jo tenkes at en børsemaker får det til.. men hvorfor vil du det?

 

Edit: var litt sen på avtrekkeren der jeg, brukte ikke snellerten! ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er nesten umulig å få tak i ekstra løpssett til denne kombien. Iallefall har ikke jeg klart det.. :wink: De som har ekstra løpssett vil gjerne beholde dem selv forståelig nok.

 

Tviler jeg litt på om det går an å bytte på avtrekkene da det som regel er snellertavtrekk på den fremre avtrekket til rifleløpet. Men det kan jo tenkes at en børsemaker får det til.. men hvorfor vil du det?

 

Edit: var litt sen på avtrekkeren der jeg, brukte ikke snellerten! ;)

Svar: jeg jakter endel rådyr på støkk så det er derfor jeg ville hatt hagla på første avtrekker, er nok bare en vane men er nok hagla som eventuellt feller mest dyr, er jo lett for å ta første avtrekker ved et raskt skudd...

Link to comment
Share on other sites

Hei

Kjøpte selv en Brno 502 ny for mange år siden. Ville den gang ha ekstra hagleløp og forhandleren jeg handlet av kontaktet importør og fikk til svar at 500 serien måtte til fabrikken

for og få tilpasset extra hagleløp.

Den er etter hva jeg har forstått ikke like fleksibel med tanke på løpsbytte som 300 serien.

Link to comment
Share on other sites

Espend skrev:

jeg jakter endel rådyr på støkk så det er derfor jeg ville hatt hagla på første avtrekker, er nok bare en vane men er nok hagla som eventuellt feller mest dyr, er jo lett for å ta første avtrekker ved et raskt skudd...

 

Det er veldig vanlig å tro at det blir knotete med hagleavtrekket bakerst. Jeg kjenner til 3 slike BRNO'er som er trofaste slitere i skogen. Vi har diskutert dette med å ta feil avtrekker, men vi har konkludert med at det er en akademisk problemstilling. I praksis funker det knirkefritt.

 

Man må lære seg håndgrepa på alle våpen man ønsker å bruke på jakt. Litt tørrtrening og klåing hjemme og noen runder på trapbanen så vil avtrekkerfingeren bli varm i trøya.

 

 

d4cc.jpg

 

Du skriver at du jakter på "støkk". Dersom du med det mener: "skudd mot dyr i rask bevegelse på korte hold" - ville jeg vurdert å bruke haglegevær. Hagla er et raskere våpen, fra ferdigstilling til omlading er hagla overlegen (det har ingenting med plassering av avtrekkerne å gjøre( :wink: )).

 

Angående det å dra i feil avtrekker å sende avgårde et rifleprosjektil så bør man også tenke på generell våpenføring og laderutiner. For egen del venter jeg med å lade rifleløpet til jeg har funnet en skytestilling.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra trådstarters beskrivelse av formålet "støkkjakt" på rådyr, trekker jeg konklusjonen at denne jegeren er meget ung og uerfaren -og har "tenkt" seg hvordan denne Brno`n er på rådyrjakt.

 

Jeg har over 20 års erfaring med akkurat dette våpnet og har fellt et anseelig antall rådyr/småvilt med den. Våpnet er et skikkelig bruksjern og jeg opplever det som meget robust. Jeg skal dog heve pekefingeren over et par ting; ved bruk av "original" kikkertmontasje opplevde jeg at skruene som fester ringene under, løsnet.

 

Stokken spriker i vått vær ved låskassetangen, og ved langvarg bruk (20 år) kan man oppleve at oppspennerstengene har forandret lengde og ikke dytter hanene langt nok bakover så disse får inngrep.

 

Riflepipa går mer en godt nok, jeg har aldri klaget på presisjonen. Haglepipa er ut fra fabrikk ubrukelig, alt for trangboret -min er åpnet til 1/4 choke og det fungerer utmerket. Dette med trangboring er jo ennå mer akutellt nå når alternativene til blyhagl er mer tettskytende. Å åpne trangboringen koster ikke mange kronene.

 

Du gjør ikke noe feil å kjøpe denne børsa, jeg er mer bekymret over at du tenker på å feie på et rådyr som kommer i 200, DET går skikkelig tragiskt...

Link to comment
Share on other sites

Fikk et kraftig anfall av jaktfeber i går og måtte klå litt på børsene. :oops:

 

Tenkte jeg skulle sjekke håndgrepa på kombi og hagle(ou) med stoppeklokke:

Klikk :arrow: omlading :arrow: klikk

 

Formålet var ikke å gjøre det hurtigst mulig, men å se forskjellen mellom kombi og hagle. Jeg passet på å fokusere øynene på et "mål" slik at jeg ikke jukset med å se på våpnet under øvelsen.

 

Kombi: 8.01 sek.

Hagle: 5.69 sek.

 

Når vi tar inn elementer som skytekomfort, balanse og hånterbarhet så vil alltid kombien bli en raring. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...