Jump to content

Hvilken Zeiss-kikkert?


jämthunden1487686693

Hvilken Zeiss-kikkert ville du valgt?  

49 members have voted

  1. 1. Hvilken Zeiss-kikkert ville du valgt?

    • Zeiss Victory 10x45 RF
      16
    • Zeiss Victory 8x45 RF
      16
    • Zeiss Victory 8x32 FL
      3
    • Zeiss Victory 10x32 FL
      0
    • Zeiss Victory 8x42 FL
      10
    • Zeiss Victory 10x42 FL
      4


Recommended Posts

Hvilken Zeiss-kikkert ville du valgt?

En kompis skal ha en ny kikkert.

Bør han betale ekstra for RF?

Hva synes dere?

Skal brukes til elg-, rådyr-, rev- og beverjakt.

Blir mye jakt i skumring.

Er ikke redd for å bruke penger.

Posteringsjakt i skumring på rådyr.

Åtejakt på rev.

Bandhundjakt på elg.

Smygjakt på bever i skumring.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg hvert interessert i nabokona så er der sikkert bedre metoder enn å bruke kikkerten..

 

Tror de fleste som kjøper zeiss er ute etter kvalitet og samtidig blir det en kikkert man kan ha livet ut.

Og skulle jeg også hatt avstandsmåler så hadde jeg nok kjøpt kvalitet da også og den ville kostet et par tusen eller mer..

Har alt hvert ute med kikkerten i kveld å sett 1 stykk 6 tagger og 2 gjeiter, her snakker vi strålende opptikk og du kjøper du zeiss blir du garantert fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Laser er utrolig praktisk når man er usikker på avstand, men jeg er ikke sikker på om du har behov for det med den bruken du ramser opp. Husk at laserversjonen x45 veier mer enn 200 gram mer enn tilsvarende x42 versjon, det er også noe å tenke på. Jeg ville uansett gått for 8x til den allroundbruken du skisserer.

 

Har du flust med penger og ikke ser problemer med vekten er jo laserversjonen 8x45 drømmen. Selv har jeg en 8x42 som jeg er veldig fornøyd med når det gjelder skumringsegenskaper, den gir bilde lengre enn kikkertsiktet mitt kan brukes (et Zeiss 2,5-10x50 V). Jeg har en lasermåler ved siden av. I skogen der det er faste poster og få store flater holdt det å måle disse en gang, så ligger måleren i sekken (eller hjemme) og blir ikke brukt mer.

 

På fjellet etter reinsdyr savner jeg en innebygget laser, det samme på toppjakt, men da er det viktig å bruke laseren fornuftig. Jeg måler at jeg er innenfor 200 m, etter det spiller det ingen rolle om jeg kommer inn på 180 eller 100 meter, med en godt innskutt rifle trenger jeg bare holde midt i uansett. Da er det viktigere å se seg om etter god støtte for våpenet enn å snike seg noen titalls meter nærmere (dette har jeg lært på den harde måten...). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Syns bandhundjakt på elg og skumringsmysing på rådyr og bever fordrer to helt forskjellige kikkerter.

Til dagjakt på eks. elg, og smygjakt på hjort eller rådyr syns jeg at en 8x42 er ideell.

Ikke for stor (tung) men fortsatt god forstørrelse og lyssterk nok til å se inn i de skyggefulle områdene.

 

Til ren posteringsjakt / kveld/ nattjakt er det vel få som slår 10x56.

Men den er så stor og tung at jeg ikke orker å drasse på den hvis det er snakk om gåing eller lengere forflyttninger.

 

Slik har ihvertfall jeg inrettet meg...

 

(når det gjelder med eller uten avstandsmåler, så klarer jeg meg utmerket med en lett og liten Leica i brystlomma)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...