Jump to content

Skadedyrjakt på due


243 winchester

Recommended Posts

Tøft! Min Quad blir sendt fra Arendal imorgen!

Tips: Hvis folk spør, så er du ikke på jakt.. Du er på skadefelling av oppdrag fra grunneier.

En del mennesker kan reagere på forskjellen..

 

Ser forøvrig du holder til i Svelvik.. Skrik ut om det er ønskelig med mere effektiv skadefelling! Jeg stiller opp på ca 25 min.. :-P

Link to comment
Share on other sites

Ja, tenkte å ta en tur til noen grunneiere rundt der jeg bor.

Ifjord var alt borte den 21, så ikke en eneste due ble fellt ifjord.

Litt kjedelig egentlig.. Savner smaken av nyskutt due til frokost.. Noe eget ved det hele.. :-P

 

Får ta en kjøretur imorgen etter jobb.

Gås er jo selvsagt også av interesse! Nydelig mat!

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Skaden må være av økonomisk betydning. Du lever ikke av dine frukttræt eller plen så den er nok værre.

 

Han nevnte bil. Dersom dua driter ned bilen, og man ikke vasker bort det raskt, så etser skitten på lakken. Det fører til nedsatt verdi, altså økonomisk tap. I tillegg betaler man for vann, såpe, svamp og polish for å få det pent igjen. Summen blir økonomisk tap!

 

Kanskje en syltynn grunn, men.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

I tillegg skal det være utført tiltak for og hindre skade i forkant, feks sette ut skremsel eller gasskanon.

En dueflokk som sitter i en åker og beiter voksent korn, gjør liten skade, siden den stort sett beiter det kornet som har fallt til jorden. MEN due flokker som beiter såkorn, de kan gjøre stor skade, men det foregår stort sett på vår/forsommeren. Begrunnelsen skadedue, er med andre ord syltynn nå på denne tiden, og man kan regne med å komme i heisen, med de følger som måtte komme.

 

En annen ting er at noen bruker lokkeduer, for skadejakt, og da gjør man noe direkte ulovelig, og bør straffes.

Link to comment
Share on other sites

Han nevnte bil. Dersom dua driter ned bilen, og man ikke vasker bort det raskt, så etser skitten på lakken. Det fører til nedsatt verdi, altså økonomisk tap. I tillegg betaler man for vann, såpe, svamp og polish for å få det pent igjen. Summen blir økonomisk tap!

 

Kanskje en syltynn grunn, men.... :lol:

 

Jeg har sett bilen til Jaffa, og tro meg. Han risikerer ingen økonomisk tap om så duene sandblåste bilen hans. :)

Link to comment
Share on other sites

I tillegg skal det være utført tiltak for og hindre skade i forkant, feks sette ut skremsel eller gasskanon.

En dueflokk som sitter i en åker og beiter voksent korn, gjør liten skade, siden den stort sett beiter det kornet som har fallt til jorden. MEN due flokker som beiter såkorn, de kan gjøre stor skade, men det foregår stort sett på vår/forsommeren. Begrunnelsen skadedue, er med andre ord syltynn nå på denne tiden, og man kan regne med å komme i heisen, med de følger som måtte komme.

 

En annen ting er at noen bruker lokkeduer, for skadejakt, og da gjør man noe direkte ulovelig, og bør straffes.

 

Hvor står det at man ikke kan bruke bulvaner på skadedyr?

poenget er å redusere skadedyrene i det område problemet er i.

Når det er snakk om skadedyr, forholder man seg ikke alltid til "jaktregler".

Man kan også få disp for bruk av motorkjøretøy i enkelte tilfeller. (Men man har ikke brukt for det på duer vil jeg tro) :lol:

Har snakket med viltnemda og politiet om dette 2 ganger faktisk.

 

Case closed :)

Link to comment
Share on other sites

:wink: forholder man seg ikke alltid til "jaktregler". mao du driver ulovlig :lol: hvor mange ganger skal dette gjentas dere er ansiktet utad for jegerstanden og skal da drive med lovlig jakt og ikke tøye alle regler slik at det før eller siden kommer ett eller annet forbud pga slik tøying av regler! :wink:
Link to comment
Share on other sites

Hvor står det at man ikke kan bruke bulvaner på skadedyr?

 

Poenget med skadefelling er vel ikke i utgangspunktet å redusere bestanden, men å ta ut de individene som gjør skade. Dvs. at det ikke blir rett å lokke inn "uskyldige" individer.

 

der var hansen ute før meg gitt

Link to comment
Share on other sites

Okey, når så du en due med et skilt hvor det står "jeg gjør skade" ?

Var kanskje litt tynnt sagt 8)

 

Av alle de duene jeg har vært med på å ta ut, har det vært 4-5 duer som ikke hadde riktig matriell i kråsen. Jeg synes ikke det er så ille med tanke på antallet som ble skutt.

 

Begrense antallet lokalt er helt riktig, og det er jo det som er poenget med det.

At det deiser innom en "uskyldig" i ny og ne skjer, og man kan ikke få gjort så veldig mye med det dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Han nevnte bil. Dersom dua driter ned bilen, og man ikke vasker bort det raskt, så etser skitten på lakken. Det fører til nedsatt verdi, altså økonomisk tap. I tillegg betaler man for vann, såpe, svamp og polish for å få det pent igjen. Summen blir økonomisk tap!

 

Kanskje en syltynn grunn, men.... :lol:

 

Jeg har sett bilen til Jaffa, og tro meg. Han risikerer ingen økonomisk tap om så duene sandblåste bilen hans. :)

Hold deg OT! Ellers må du være hundepasser når jakten starter :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Som vanlig er reglene åpen for tolkning. Jeg har i dag fått en telefon fra en bekjent om å komme og skyte duer på hans jorde. Han har erter på sitt jordet og som kjent er duer veldig glad i erter. Var oppe en tur og tittet for noen timer siden. Skremte opp det som satt på jordet. Det var sikkert 3-400 stk. Bonden mener disse kan skytes som skadedyr pga økonomisk tap. Kan de det? Hva er egentlig å regne som betydelig økonomisk tap?

300 duer spiser MYE erter etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Er med på å blåse opp dette emnet igjen ;)

 

Jeg kan ikke se for meg annet enn at 300-400 duer gir store økonomiske tap om det er en passe størrelse på åkeren, så jeg tror nok man kan skjule seg godt bak loven om skadedyrfelling i dette tilfellet ja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...