Jump to content

Hvilke AR15 uppere er godkjent for import?


razzle

Recommended Posts

Har lyst til å kjøpe en AR15 upper gjennom en godkjent importør, trodde i utgangspunktet at alle semi-auto uppers kunne importeres til Norge men fikk høre at det var snakk om godkjente uppere. Så da lurer jeg på, hvilke uppere er det lov å importere? Det kan da ikke bare være de som sitter på våpnene i den kjente og kjære godkjenninglisten, eller finnes det en egen liste for deler, løp etc?

 

Hvis det er samme som i listen for komplette våpen er liksom hele vitsen borte da ingen av dem finnes med verken løpslengden eller profilen jeg vil ha, da denne listen ikke er oppdatert etter forskriftsendringen.

Link to comment
Share on other sites

Det er å forstå slik at det er kun Upper/Lower fra modeller fra listen over godkjente halvauto rifler som kan erverves.

Det er unntaksvis enkelte personer som har fått andre modeller godkjent, men skulle ikke vært innvilget iflg. listen.

Løp er det fritt fram så lenge det innfrir minimums lengden, pr. dags dato 400mm.

 

Poenget, eller rettere sagt, tanken bak det hele er at POD/Kripos gjerne vil forsikre seg om at våpenet som godkjennes/innvilges ikke kan skyte eller lett kan omgjøres til å avgihelautomatisk ild, herunder å skifte deler.

Hadde det vært opp til meg, kunne de for enkelthetens skyld godkjenne våpentyper, f.eks. AR-15 plattformen generelt.

Tåpelig å sende inn x-antall AR-15 våpen for kontroll når alle er kliss like og fungerer helt likt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Så betyr dette at jeg nå faktisk må søke for å kjøpe ekstra upper, da jeg har standardupperen ennå?

Og hvor vanskelig er isåfall det å få innvilget? Kan nevnes at jeg kun er rekreasjonsskytter, så jeg kan vel ikke få innvilget reservevåpen, og regner nesten med at ekstra upper blir ansett for å være det..?

 

Og kan man få tak i et hvilket som helst løp så lenge det er minimum 40cm eller er dette også begrenset på noen måte?

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Var motstridende svar her :lol:

Hvis det stemmer at det blir ekstra våpen, har jeg ikke noe annet valg enn å bytte løp på upperen jeg allerede har.

Men da har jeg et nytt spørsmål, hvis jeg bytter løp må jeg levere inn det gamle løpet?

Er synd isåfall, nesten ikke brukt og kunne tenke meg å beholde det til tullet med upper som våpen forhåpentligvis løser seg så jeg kan kjøpe en upper til da og sette det på igjen.

Link to comment
Share on other sites

Siden upper receiver tydeligvis er selve våpenet i Norge ihh. til de eminente geniene i PoDs siste bravader, så må du nok regne med å søke på upper som våpen og lower som våpendel vil jeg tro.

 

De aller fleste som har et minstemål av våpenkunnskap vil nok være enig med det som er sagt her tidligere om å registrere lower receiver, slik at en AR platform ville harmonert med systemrifleprinsippet.

 

Det som er så rart med dette er at jeg ikke kan huske å ha sett noe serienummer på noen av upperene jeg eier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...