Jump to content

Ett godt rypemåltid


Kobble

Recommended Posts

Noen av de morsomste trådene på forumet for min del er trådene om mat. Jeg synes det er gøy og lage mat, og da særlig av egenskutt vilt.

 

Tenkte derfor at jeg skulle sette sammen en tråd, med ett måltid jeg ”mekket” her en søndag. Vi var 4 voksne pluss dattera mi på 2,5 år. Vet ikke om det er interesse for enda en slik tråd, men fikk lyst til og lage ne lell :wink:

 

Jeg laget en treretter som bestod av, Forrett: Løksuppe, Hovedrett Rypebryst med glaserte gulrøtter, potetmos, smørdampa brokkoli, rosenkål, soppstuing og en god viltsaus. Desserten var skogsbærblanding med pikekyss og vaniljekesam.

 

Tok en del bilder av selve matlaginga, og tenkte og dele de og framgangsmåten med dere :wink:

 

Løksuppa ble laget på enklest mulig måte. Hadde jeg skulle hatt kun den til middag så hadde jeg brukt hvitvin i den, samt gratinert den med loff og ost. Og servert med godt brød\ smør

 

1g59o2.jpg

 

11jyn9u.jpg

 

2d78wtu.jpg

 

Starter med 5 løk, dissse skrelles og kuttes i biter(løkskjærer er fint og ha) Smør smeltes i gryta, løken freses til den er gylden, drysser over noe mel som røres inn. Vann helles i(evt. kraft) og buljongterninger hives oppi(brukte grønnsaksbuljong) Så er det bare og koke den til løken er myk. Krydrer med Timian, salt og pepper.

 

Glaserte gulrøtter. Gulrøttene skjæres i strimler og kokes i lettsalta vann til de er møre. Smelt smør og rør inn litt sukker, putt gulrøttene opp og rør\ varm de godt i sukker\ smør blandingen.

 

nv9tar.jpg

 

2m7u92o.jpg

 

huj1g6.jpg

 

33pc3sw.jpg

 

Smørdampa brokkoli; kutt opp i biter, smelt smør i gryte, senk varmen til lite\ middels. Damp brokkolien under lokk til myk.

 

308fivk.jpg

 

Rosenkål bruker jeg bare frossen type som kokes opp i lettsalta vann.

 

Soppstuingen bruker jeg og lage i panna, enkelt og greit. ”freser” den i smør drysser over litt mel før jeg heller over fløte eller vikingmelk. Koker inn til tykk stuing.

 

hv9tl1.jpg

 

Potetmosen; fikk ikke tak i mandelpotet så brukte vanlig ”ny”potet. Skrelte og delte opp to kg, pluss at jeg tok med tre søtpotet(synes at søtpotet setter en fin smak på mosen) Dette ble kokt mykt. Brukte en stapper og mose den med, putta oppi godt med smør og fløte. Krydre med pepper. Smakte fortreffelig, og 100 ganger bedre en posestappe.

2wgr4w5.jpg

 

fjzu3q.jpg

 

 

Rypene.Brukte 7 ryper, 1,5 rype pr mann og en til jentungen.

 

2q3rmuo.jpg

 

Rypene ble flådd etter modell av Arne Brime, se link http://dinmat.bt.no/Temasider/Artikler/Tips-og-triks/Jakt/Slik-fl%C3%A5r-du-rypa kort fortalt, klipper av vingene og bena, klipper så av hodet, ca midt på halsen. Flår rypene fra hals og ned. Trekker skinnet over lår og vingestump. Til man sitter med en flådd rype. Disse skar jeg ett snitt under brystet og tok ut innmaten. Dessverre var innmaten noe frosset enda, så gadd ikke ”lete” etter lever\krås. Men tok vare på hjertene. Resten gikk i bøtta. Lår og skrog tok jeg vare på og kokte kraft av dette. Brystfiletene ble skjært fra bena.

 

71pfsi.jpg

 

2czbhvl.jpg

 

2ij3x2d.jpg

 

Så tok jeg en jerngryte, smeltet smør og freste skrog\lår i dette før jeg helte på vann. Putet og oppi noe gulrøtter. Sto og kokte ca 30 min. Fikk nesten en liter kraft av dette.

 

16bloj7.jpg

 

 

Smeltet en god del smør i gryta, oppi med mel og laget jevningen. Helte oppi kraft og rørte godt. Så oppi med fløte. Røer godt. Noe tyttebær jeg hadde, samt brunost ble og tilsatt. Samt viltkrydder, gir en god smak. Ellers er det bare og smakssette med det man liker. Jeg bruker og noe sukker og salt. Koker dette opp og skrur ned plata, slik at kan stå og småkoke til resten av maten er klar.

 

 

28rguhh.jpg

 

24lo7k4.jpg

 

24y32hz.jpg

 

 

 

Rypehjertene ble saltet\pepret før jeg stekte de i godt med smør ca 1 minutt på hver side. Stakk en tannpirker i hver og serverte disse sammen med ett shotglass saus til hver. Dyppe og spise;-)

 

1zmdv1s.jpg

 

sxipz7.jpg

 

Saltet og pepret brystfiletene, før jeg stekte de i godt med smør. Skinnsiden først i ett lite sek. Så to\tre minutter på hver side. Moderat varme. Smakte godt kan man si, jentungen på 2,5 liker og rype, satte til livs to fileter alene:D

 

iwlroo.jpg

 

sw8dnq.jpg

 

På bordet stod og div. hjemmelaget gele

2reqlck.jpg

 

 

Jeg har ikke kjempepeiling på vin, så det ble og finne en i kjelleren jeg regna med skulle passe, og jeg synes jeg fortjente ett glass av den til maten;-)

rkzimh.jpg

 

Desserten er enkel og grei å lage, legg pikekyss\marengs i bunnen av en skål, hell over vaniljekesam og legg deretter frossen skogsbærblanding på toppen, sukker strøs over. Når skogsbærene tiner så vil det blande seg godt. Blandingsforhold er, en pose pikekyss, en boks kesam og en pose skogsbær(småposer kjøpt i butikk;-)) sukker etter smak\behov. Lages to- tre timer før skal i munnen.

 

6oq7ft.jpg

a57vnr.jpg

attbf4.jpg

2uivwio.jpg

 

 

 

 

MVH

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...