Jump to content

Lade med gamle hylser?


M17

Recommended Posts

Fant nylig en pose med flere tusen hylser i diverse kalibre, alle skutt kun en gang. Dette er trolig hylser av militær opprinnelse, sannsyligvis fra 1960-1970. Kan jeg bruke disse hylsene til å lade med?

De fleste er ganske brune og skitne, så må eventuelt finne en måte å vaske dem på. Kan legge til at de fleste er i kaliber 308 og 30-06, der de i 308 kommer fra lilla esker det står "NATO" på.

Link to comment
Share on other sites

Har du lest "Ladeboken" ? :wink:

 

Tja, såvidt. Lånte den fra biblioteket en gang og fikk lest litt.

Dersom hylsene kan brukes kommer jeg nok til å kjøpe ladesett rimelig raskt og begynne å lade. Dersom hylser må kjøpes, sparer jeg jo ikke så mye.... :roll:

Skal prøve å kikke inni og se.

Link to comment
Share on other sites

Spare vil du vel sannsynligvis ikke gjøre uansett. Det er mange som starter å lade for å spare penger, men det blir kansje like dyrt som å kjøpe ammo. Litt etter hvilke kaliber du skyter.

Om det er 308 så er det mye billig treningsammo å få tak i.

Nå har ikke jeg satt opp noe regnestykke på det, men jeg tror du skal skyte sinnsykt mye for å spare penger på å lade selv om du skyter enter 6,5X55 eller 308.

Og det er ikke hylsene som knekker budsjettet ditt.

 

Fordelen med å lade selv er uansett at du kan skreddersy ammo til din egen børse.

Og det er gøy å få til å lade ammo som går godt.

Link to comment
Share on other sites

står det RA eller RANO på 308 hylsene (å de er i lilla pakker), er det berdan.

 

30-06 hylsene er sannsynligvis og berdan.

 

dvs de er omladdbare men det er ekstra arbeid(å du må ha ekstra utstyr og hettene er dyrere enn boxer). søk litt på berdan hetter her på forumet å du finner litt om det ;)

 

 

forresten, billige treningspatroner i 308 koster som oftest en 5er pr stk. du kan lade tilsvarende patron for ca 3,-

dvs etter ca 700 skudd har du spart inn et komplett Lee- sett, å i mine øyne er ikke det sinnsykt mye ...... ;)

(skjøt 250 skudd i går....)

Link to comment
Share on other sites

Er slettes ikkeno problem å spare penger på lading !

 

På jaktammo sparer man stort. Fks lader jeg i 30-06, Lapua mega til 5-6 kr, som fabrikkladet koster rundt 13 kroner om jeg ikke husker feil.

I 6.5x55 får man ladet matchpatroner med fks, norma gt til drøye 3kr smellen, som koster det dobbelte ferdigrulla.

 

Sparer jeg på lading? Nei, men jeg skyter mye mer for samme prisen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja RANO var det vel kanskje det sto på eskene ja, når jeg tenker meg om :)

Dette var vel 308 hylsene, men dog. Skal sjekke hvordan det står til med hylsene i 30-06 da disse blir aktuelle å lade for min del, 2 hull fra senter så er det berdan?

Link to comment
Share on other sites

er det 2 hull er det berdan.

 

sannsynligvis er 30-06 hylsene og berdan om det er norske militære hylser. eneste boxerhylser jeg har vært borti i det kaliberet som var norsk mil ammo var i amerikansk ammo fra 40 tallet(eller omladde slike hylser). å de er ikke så veldig omladdbare i mine øyne

 

 

om det står en bokstav og et tall og 7,62X63/30-06 på hylsebunnen, eller RA eller AYR og et årstall så er det RA/RANO produsert ammo med berdanhetter

Link to comment
Share on other sites

@Karlstad: om du skal regne på hvor mye du sparer må du også ta med hvor mye ladeutstyret ditt koster i forhold til hvor mye du har tenkt å lade.

Og skal man snakke kun om sparing så kan du jo rekne over hvor mange timer du egentlig sitter på ladebua. Og hvor mye du hadde tjent i timen om du hadde jobba overtid isteden for å lade.

 

Nei, lading er en hobby i hobbyen. Det er gøy. Men innsparingen er minimal

Man får havesyken, man skal bare prøve ut en spesiell kule som man må kjøpe 100stk av, prøve et nytt krutt, ha en ny elektronisk vekt osv.

 

@M17:

Nye 30.06 kan du kjøpe billig engangsskutte. Ligger engangsskutte på Salg-siden for 2,50,-.

Om du regner 8 omladinger blir det 30øre per smell.

Det er ikke hylsene som er dyre, det er krutt og kuler..... og havesyke.

 

Beklager om jeg er OT.

Link to comment
Share on other sites

for det første: lading er for meg en del av hobbyen det er å skyte.

men skal ikke legge skjul på at jeg lader mine konkkurransepatroner selv fordi de er dobbelt så dyre å kjøpe fabrikkladde(hadde jeg fått fabrikkammo til den prisen jeg betaler for hjemmeladde hadde jeg skuttfabrikkammo for jeg liker bedre å skyte enn å lade).

 

helt rett som siste taler sa:

Og skal man snakke kun om sparing så kan du jo rekne over hvor mange timer du egentlig sitter på ladebua. Og hvor mye du hadde tjent i timen om du hadde jobba overtid isteden for å lade.

 

Nei, lading er en hobby i hobbyen. Det er gøy. Men innsparingen er minimal

Man får havesyken, man skal bare prøve ut en spesiell kule som man må kjøpe 100stk av, prøve et nytt krutt, ha en ny elektronisk vekt osv.

man kjøper masse unødvendig stæsj, tester mye osv. å det koster penger. å i tillegg all tida man bruker.

 

men tilbake til temaet:

jeg anbefaler enkelt og greit å styre unna norska militærhylser i 7,62 for de har berdanhetter som oftest.

i tillegg anbefaler jeg å styre unna 40 år gammel messing til omladding. (hylser virker å bli sprøe når e blir gamle)

Link to comment
Share on other sites

På ingen måte OT :)

Ok da, ser jo at pengesparing ikke er et godt argument. Men skal prøve det på faren min og se om han er villig til å finansiere ladesettet! Klart, lading virker jo både som en kjekk og spennende hobby. Ser jo begrensningene når det kommer til å lade jakt-og treningsammo til en storviltrifle i kaliber 30-06(begynner å angre på at jeg solgte riflene mine i .223 og 6,5x55 :() men det kommer vel andre og mer eksotiske kalibre med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Ok da, ser jo at pengesparing ikke er et godt argument.

som jeg har sagt tidligere: (bla i denne tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=22&t=19253&start=60 )

om du kjøper et enkelt ladesett, bruker ett krutt, en ladning, en eller to kuler av lik vekt (feks en treningskule og en jaktkule) så er det plutselig pengebesparende. jeg nevnte feks et enkelt lee ladesett (koster ca1500 komplett i ett kaliber, med die sett osv) det vil du spare inn på 700 treningsskudd. dvs om du klarer deg med det så er besparelsen 2,- pr treningspatron etter de første 700 skudda...... da er "spare peng" et argument

 

 

men så trenger du plutselig litt mer og litt mer, å vil teste flere krutt typer, kuletyper, forskjellig ladeutstyr, osv.

da flyger tusenlappene!

 

jeg har pr i dag minst 10 typer krutt lagret rundt omkring. å sikkert 40 typer forskjellige kuler, 5 forskjellige typer tennhetter, ca 7 ladepresser, og ladetustyr i søkk og kav..... det har kosta litt peng.....

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var at, om man VIL spare penger på lading, så er ikke det ett problem.

 

Si at du skyter 2000 skudd i året.

Med fabrikkpatroner til 6kr blir det 12000kr i ammokostnader.

 

Hjemmeladet ammo med en stk pris på 3kr , blir 6000 kr. Og selvom man da har kjøpt ladeutstyr til 5000kr har man fortsatt spart det inn, og man sparer mye mer det neste året, kan man si. Si du har 120kr i timen for å lade, og bruker 1 time på 100 skudd, 20 på 2000 skudd. Da har man "jobbet" for 2400 kr, og da vil det fortsatt lønne seg de kommende årene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du får ca 15kr/kg for de tomhylsene hos skraphandleren.

 

I skrotbøtta på banen finner du hylser med boxerhetter (bare i juni har jeg plukket hundrevis av 1xskutte Norma-hylser i 308 og 30-06).

Link to comment
Share on other sites

Det er jo mange x faktorer her.

Hvor mye kan du regne i timen? Hvor mange under 18år har 120kr i timen?

la oss ta utgangspunkt i 180kr i timen og 50% overtid. 270kr.

Nårr du begynner å lade får du også opp øynene for dyrere kuler som gjør jobben bedre, men koster mer.

 

 

Si at du skyter 500 skudd. og vi tar utgangspunkt i 30.06 som var aktuellt her.

og at du klarer deg med 20 stk til jakt.

 

Vi tar utgangspunkt i 6kr smellen for ferdiglada. 3000,-

Konvensjonell blyspiss: 280,-

 

Ladeutstyr bør du klare for 2000,-

500 hjemmelada til 3kr smellen: 1500,-

fem timer med lading + test skyting 7 timer: 1900,-

20stk Rhino hjemmelada. 14kr/stk: 280,-

Tilsammen: 5680kr

 

Ferdig rulla koster 3280,-

Men da har du en mye dårligere jakt og treningskule.

 

trekker du i fra ladesettet så kommer det på 3680,- for hjemmelada ammo.

 

så det har alt å si med mengden, hvor mange faktorer du tar med i beregningen og hva du regner i timelønn.

 

Det er jo egentlig feil å regne timelønn på hobbyen sin. Men om du kun gjør det for å spare penger, så blir det plutseligt aktuellt.

Link to comment
Share on other sites

Du får ca 15kr/kg for de tomhylsene hos skraphandleren.

I skrotbøtta på banen finner du hylser med boxerhetter (bare i juni har jeg plukket hundrevis av 1xskutte Norma-hylser i 308 og 30-06).

Disse gamle berdanhylsene bør gå til skrap. Det er en ekstra, og meget arbeidskrevende/relativt vanskelig operasjon å fjerne berdanhetter (vil du absolutt gjøre det, bruk i tilfelle Nordskogs uttaker). I tillegg er hylsene gamle.

Gå på nærmeste skytebane som arrangerer skyteprøve for jegere, og spør om du kan få byttet disse hylsene i en tilsvarende mengde hylser fra skraptønna. Der finner du som nevnt nye hylser med boxer-tennhette, salig blanding 308 W/30.06/6,5x55 (hvis ikke konkurranseskytterne har fjernet de sistnevnte :D ).

Link to comment
Share on other sites

Den er grei!

Å regne med timelønn blir for dumt. Jeg bruker tiden min på mindre viktige ting også, for å si det sånn;)

Men dersom jeg kan lade brukbar treningsammunisjon til litt "mengdetrening" til kanskje 4-5 kr skuddet er jeg fornøyd. Litt eksperimentering med nye kuler og kruttyper blir det sikkert også, men så skal det også sies at jeg her får bedre kvalitet enn ved ferdigkjøpte ;)

Link to comment
Share on other sites

Må nok skaffe meg den da. Kan låne den på biblioteket også, men det blir bare stress.

I alle fall greit å starte med å lade dette kaliberet, god tilgang til billige og mange typer ladekomponenter. Hvilken kruttsort bruker man til 30-06, ser for meg litt saktebrennende?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken kruttsort bruker man til 30-06, ser for meg litt saktebrennende?

Kommer litt ann på kulevekten du skal lade, men av skytterlagskrutt er Norma-19 brukbart for lettere kulevekter, Norma-4 og Norma-15 brukbare på de litt tyngre kulevektene.

Vithavoury N-160 er ett annet alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...