Jump to content

Husqvarna 8x57JS


wangen

Recommended Posts

Hei og velkommen.

 

Av kikkert ville jeg kanskje vurdert en meopta men liten forstørring. Opp til 6 gange. Usikker på hva som er og velge i av stokker til den men det er det sikkert andre som kan hjelpe med.

 

Av ammo ville jeg valgt Norma med Alaska,Vulkan eller oryx(Oryx er dyrt i 8x57) Trening så har du Norma jaktmatch og partizan fmj.

 

I fabrikk ammo er det bare de med helmatel kuler jeg har brukt. Ellers lader jeg med Remington kuler til jakta.

 

Lykketil med ett fint jaktkaliber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker selv samme Nikonen i samme kaliber, fungerer kjempefint.

 

Til skumringsjakt blir lysåpningen for liten, men der har jeg ei rifle med Nikon Monarch

2,5-10X56 med lyspunkt.

 

Oryx går bra i min, men lader Swift A-Frame selv og bruker helst det på jakt.

 

Jakdepotet har hatt rimelig ferdigsydd Partizan, men litt usikker på hvordan det er med det på lager der nå. Til trening selvsagt.

 

I moderate hastigheter med tung kule opp til 100 m går vel det meste greit. Tror de fleste kuler vil holde brukbart sammen.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med et supert kaliber til skogsjakt!

 

Skjefte: "Syntetisk" er er meningsløst begrep. Hva mener du? Skal du ha billigste plastikkskjefte eller et skikkelig glassfiberskjefte? Plastikkskjeftene er verdiløse uten aluminiumskjelett slik jeg ser det, de er alt for myke og gir dermed dårlig presisjon. Da er det bedre med treskjefte som vil være stivere og ofte også lettere. Best av alt er nok glassfiber/kevlar-skjefte som er superstive og kan være lettere enn tre, men disse koster penger (regn med ca 5000,-). Blir det mye posteringsjakt kan et laminatskjefte være et godt valg, de er like stive som glassfiber, men billigere og litt tyngre.

 

Hvis Husqvarna`n har samme beddeflate som en M98 vil kanskje et syntetisk Bell & Carlson med integrert aluminium være det beste valget for deg (om den passer med tanke på avtrekk ol. - det vet jeg ikke).

 

Har du 5000,- å bruke på optikk vil jeg anbefale europeisk på bruktmarkedet. Du skulle være i stand til å feks. finne et Schmidt und Bender kikkertsikte til den prisen som vi være bedre enn en Nikon.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har en kompis som bare bruker Wodleigh ( mulig stavemåten er feil.)i samme kaliber. Han er veldig fornøyd. Skutt mye elg med den.

Link to comment
Share on other sites

Har samme kikkertsikte (Monarc Gold 1,5-6x42) på min 375 Ruger.

Godt fornøyd selv om det optisk ikke er i klasse med de store europeerne.

Men til dagjakt og litt skumring fungerer det helt ok, og som nevnt har det god øyeavstand.

Hvor mekanisk holdbart det er i forhold til rekyl osv, vil bare tiden vise.

Kommentarer fra div amerikanske nettsider tyder på at det skulle holde mål.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Takk for alle svar så langt.

 

Har nå sett på en zeiss diavari 2,5-10x50 til seks tusen. Er denne bedre enn nikonen evt noen andre forslag.

Så også kkc skjeftene i jakt & fiske igår, de virker litt voldsomme til min bruk. Andre forhandlere evt internett sider?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@wangen, du kan jo prøve Tyristubben i Høland. Kjempefine stokker, har en sjøl. De bygger stokker til jaktrifler også.

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på anbefalingen fra graahund, Tyri-stubben. De har flere modeller og er temmelig fleksible når det gjelder tilpasninger etc.

Du får også fine stokker hos Gävle kolvmakeri

AD: Kikkertsikter, så er nok Zeiss'n bedre enn den fra Nikon, men begge er bra valg.

AD: Ammo, så har jeg flere kompiser som bruker 8x57IS og de er svært fornøyd med Norma Oryx på elgen. Rimeligere treningsammo er vel å få fra både Partizan og S&B såvidt jeg husker. DYR treningsammo får du fra Norma.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...