Jump to content

Zeiss Victory RF 10x56


jämthunden1487686693

Recommended Posts

Grei nok den,men foreløpig har ikke Zeiss klart å lage denne modellen med fluorittglass.Dermed får du egentlig en bedre utgave ved å velge Leica sin optikk,så sant du ikke skal ha en ekstrem stor forstørrelse altså.....Men det holder lenge med 8x45 !

Link to comment
Share on other sites

Fluoritt-glasset har mindre fargespredningsfeil enn standard glass, med det resultatet at man får et renere, skarpere og klarere bilde med bedre kontrast og bedre fargegjengivelse. Forskjellen på standard og fluorittglass KAN være stor, det kommer an på vær- og lysforholdene. I dårlig lys med dis/tåke vil man ha en stor fordel med fluoritt-glass. Jeg har testet Zeiss Victory RF 8x45 T* mot Zeiss Victory FL 8x42 T* og det er ingen tvil om hvem av disse som fortsatt gir det lyseste bildet i skumring: Victory FL. Men på bl.a. oppløsning er Victory RF bedre. (Victory RF mangler fluorittglass).

 

LotuTec er ikke et glass. Det er lag med coating som er dampet på de ytre linseoverflatene (frontlinser og okularlinser). Hele hensikten er at LotuTec-belegget virker avvisende på smuss, skitt og fukt slik at dette ikke fester seg. Man vil fortsatt trenge en pusseklut, ja, men det er lettere å rengjøre. Regndråper preller også av. LotuTec-belegget ble lansert i 2006.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig det som står i artikkelen som Conibear henviser til. Da jeg var på Zeiss-fabrikken i Wetzlar i fjor høst ble det fra Zeiss påstått at man opplevde avvik i måleresultatene når man prøvde ut de første prototypene av Victory RF med fluorittglass. Hvorfor man fikk avvik ble det ikke opplyst om, men jeg antar at fluorittglassets brytningsegenskaper i dette tilfellet har skapt problemer for lyset fra laseren. Victory RF både sender ut og mottar laserstrålen gjennom objektivet, til forskjell fra Leica Geovid som har en egen enhet plassert midt imellom objektivene.

 

Videre fortalte Zeiss at man kompenserte for mangelen av fluorittglass ved å gå opp i objektivstørrelse (fra 42 til 45 mm). Dette har vist seg å være effektivt for den optiske kvaliteten, som forøvrig er meget god, men fortsatt holder jeg en knapp på Victory FL som skumringskikkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
8x56 RF og 10x56 RF finnes nå på hjemmesiden til zeiss, jakt og friluft hadde vel sitt på det tørre. (inside information tenker jeg)

 

Kan du legge ut en link til dei? finner dei ikke på zeiss.com. Kanskje jeg som er dårlig til å leite :? Jeg lurer på å kjøpe en RF.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...