Jump to content

Identifisering av gammel rifle


masamda

Recommended Posts

Heisann

 

Trenger hjelp med identifisering av en gammel perkusjonsrifle. Har fått opplyst at dette er en sivil perkusjonsrifle fra ca 1850, muligens Norskprodusert (?). Rifla er 132 cm lang, diameter løp ca 17-18 mm, riflet 8-kantet. Komplett med ladestokk og reim. Mekanismen er tight og fin, og hanen står i to stillinger på vei opp. Helstokk som er uten sprekker (flammebjørk ?). Har lett med lys og lykt, men kan ikke finne noen stemplinger. Gravyr på diverse detaljer (se bilder).

 

Er takknemlig for opplysninger om datering, produsent/land og evt prisnivå for denne rifla

 

MVH

 

Magne

 

ezigt1.jpg

qqa9g6.jpg

wm12bn.jpg

29m54l4.jpg

33o39mv.jpg

28k12mg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mitt første inntrykk er at denne er tysk eller belgisk, det er typisk med denne krussedullen bak avtrekker bøylen, det er vel egentlig et finger grep. Baksiktet er også noe spessielt. Men om du klarer å ta løpet av så kan du nok finne stempler. Men det gir ikke noe direkte indikasjon på opphav. Det var vanlig å kjøpe emner i belgia og andre land , for så å sette i sammen børser av lokale våpen smeder her på berget. Men tror denne kan være Tysk eller Belgisk uten å være siker i min sak. Men den er flott i finnish og et nydelig spill i stokken.

 

Har du skutt med denne? Har du noe lade utstyr eventuelt?

 

Prøv å legg ut en forespørsel på www.svartkrutt.net

Der er det mange kompotente som muligens kan svare på hva dette er.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Takker for svar. Forsøk på løpsbilder ligger ved. Børsa her jeg ikke skutt med da den nylig er ervervet. Virker uskrudd og tight, så jeg er lite lysten på å begynne å demontere for å finne merkinger.

 

MVH

 

Magne

 

70zzag.jpg

34t7r7r.jpg

2lworvq.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jeg er lovlig sent ut med å komme med "my penny's worth", men dette var en gøyal børse. Den er temmelig sikkert fra etter ca 1840 og kan være så sen som oppmot 1870-årene (bare ett skruefeste til låsen og uten skikkelig sideblikk). Dersom treverket er beiset bjerk, vil jeg anta at det er overveiende sannsynlig at den er norsk, jeg er ikke enig i kommentaren om avtrekkerbøylen.

 

Det som gjør den gøy, er at det virker som om det er en meget skikkelig rifle, fremstilt av en erfaren og dyktig børsemaker. Hvorfor da dette ubrukelige "hagle" baksiktet? Gravyren er meget bra til å være norsk, men klossen til pistongen virker helt - dansk?? Men danskene hadde ytterst sjeldent flammet skjefte. Gøy!

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...