Jump to content

Duejakta og bruk av utstyr


Newbee

Recommended Posts

Ja da er det snart igang igjenn, det skal bli godt med morgenkaffen i jordekanten igjenn 8)

 

men det jeg står ovenfor nå er ett kjøp av due karusell, har hørt utrolig mye godt om denne dubbe dingsen, men det jeg ikke vet er hvor man gjør det beste kjøpet og hvilke modeller som er bra osv,

hvis noen her inne kan hjelpe meg setter jeg pris på det,

 

hvis noen har andre tips utover vanlige lokkeduer på jordet eller due karusell vil jeg gjerne høre disse også :D

Link to comment
Share on other sites

jeg pleier ofte å skyte ei kråke viss den kommer for nære og plasserer ut denne i jordekanten 20-30m unna dueflokken, men om det gjør noe stort utslag er nok diskutabelt. Det gjør værtfall ingen skade :)

 

samme her..ligger ofte 1 lokkekråke sammens med lokkeduene mine...viss jeg skyter flere kråker så plasserer jeg dem rundt dueflokken

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke brukt annet enn lerdueskudd, det duger godt for meg, jeg tror nok at det er pga skyttern det ikke blei så mange treff ifjor :shock:

men ser frem til å prøve due karusellen, men etter å lest svarene jeg har fått her inne kan det nok hende at ei lokkekråke eller to kommer i sekken i år, :lol:

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler xxl duene.. Virker dem, har 24 stk :-) Ellers har jeg ingen erfaring med karusellen. Det jeg imidlertid har hørt er at den funker før duene flokker seg.

 

Stålammo i str 5-6 funker. Brukte leridueammo i fjor, og det var ikke brukende. Måtte bruke to skudd på ei due flere ganger. Og avstanden bør være kort med den ammoen og.

Link to comment
Share on other sites

Bruker alt fra 10 - 30 skall sjøl. Kamonett er greit å sitte bak/under. Kamo i ansikt og på hender innbiller jeg meg også er greit å bruke. Hørselvern er et must! Smeller mer enn normalt på duejakt! Ellers er det viktig å sitte stille og ikke fly rundt og lure på hvorfor duene ikke setter seg...

 

Viktig å finne et sted der man vet at duene krysser, evt også lander, til vanlig.

 

En ting jeg lurer på sjøl er om det kan hjelpe å kjøpe inn en sekk med erter og fore noen dager? Erter kan vel høre inn under "utstyr" det og? Tenkte jeg kunne prøve det litt i år. Er ikke erteåker jeg skal på, men bygg. Har det noe å si tro?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Malingen på dueskallene fra XXL er så ræva at jeg lakka alle med matt klarlakk. Noen som har testet dette?

Gleder meg til jaktstart nå!

 

Btw: noen som har testet å sette ut gåsebulvaner på åkern sammen med duene? Tenkte kanskje hele scenarioet så litt mer "koselig" ut for duene :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt duekarusell i 3-4 år. Lagde den selv, og den virker godt. De du får kjøpt på nettet ser dog også veldig bra ut, men har ikke prøvd noen av de selv. Det som er viktig, er at den er liten og nett, og har matt farge. Jeg spraylakket min i kornfarge, og synes duene ble mindre skeptiske da, enn da karusellen var svart. Farten på karusellen er veldig viktig; duene skal snurre ca 40 ganger i minuttet. Dette gjør det vanskeligere å oppdage lureriet. Husk å ha fulladet batteri hver gang du drar ut. Jeg har tykk fiskesene koblet til en knapp på karusellen, så jeg kan slå den av og spare strøm i død-perioder.

 

En forbedring jeg gjorde etter å ha sett en video på youtube, var å lage duevinger som spinner rundt sin egen akse når karusellen går. Karusellens tiltrkningskraft på dua før og etter denne forbedringen kan ikke sammenlignes! Mener du kan få kjøpt slike duer på nettet nå, men jeg lagde de selv. Tok to stk hele plastduer, lagde to hull og tredde imellom en metallpinne. På hver side av dua, på metallpinnen, festet jeg en vinge som bøyer seg slik at vinden tar tak i den, og gjør at den spinner rundt. Jeg bruker en slags hardplast som jeg varmer opp med hårføner, og bøyer til riktig form. Vingene males likt på begger sider. I fart ser dette veldig bra ut.

 

Jeg plasserer karusellen i enden av en hestesko med dueskall. Skjønt, dette med hesteskoform o.l synes jeg har mindre betydning. Dueskall av typen "superdua" er det desidert beste jeg har prøvd, men disse produseres ikke lenger. De fleste skall i butikken er for tunge, derfor lager jeg også disse selv av samme hardplast som ovenfor nevnt. Er nøye med malingen, men overdriver den hvite ringen rundt halsen, og stripen på vingene. Bruker pinner. Kråke-trikset synes jeg har mindre betydning. Hele duer bruker jeg sjelden. Legger derimot ut skutte duer med vingene ut, og hodet opp (legg en stein under, evt. en liten pinne).

 

Erteåkre er klart best, med hvete på andreplass. Unngå plasser under høyspentledninger - de "stjeler" duene dine. Vær nøye med kamo, og husk for all del hørselvern. Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

De treska noe korn tidligere idag og en bråte med duer og kråker svermer rundt hver gang jeg farer forbi. 21 August virker så langt unna. :x

 

Håper ikke de tresker like sent her på østlandet som de gjorde i fjord! på gjøvik, litt i høyden, ble det ikke treska før en måned etter jakta begynte :S

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter på Hedemarken, og med det været vi har hatt i det siste, er jeg redd treskinga kan bli sein. Vanligvis begynner den før jaktstart, men dessverre skjæres ofte hvete og erter til sist i "mitt område". I år kan det fort bli 1. september før det treskes, hvis vi da ikke får mye sol fremover.

 

Inntil da er det jo fullt mulig å ta en tur eller to med salongen!

 

Får håpe på sol :wink:

Link to comment
Share on other sites

passer meg fint at treskinga starter sent på hedemarken... får nemlig ikke tatt jegerprøva før 3. september =/

men er det noen som er villige til å røpe hvor det er erteåkre med gardbrukere som kan finne på å la meg jakte due på hedemarken...? eventuelt noen som vil la meg bli med en tur eller to om en måneds tid...?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ser at ingen ville ha med en fersk jeger, men har da fått ordnet meg med noen som lar meg skyte litt på jordene deres.

så da kommer et nytt spørsmål; har nemlig kjøpt kamonett, og lurer på hvordan dere setter opp disse? bruker dere f.eks. bambuspinner man kjøper på gartneriene, eller er det noen spesielle pinner som er tingen...?

Link to comment
Share on other sites

ser at ingen ville ha med en fersk jeger, men har da fått ordnet meg med noen som lar meg skyte litt på jordene deres.

så da kommer et nytt spørsmål; har nemlig kjøpt kamonett, og lurer på hvordan dere setter opp disse? bruker dere f.eks. bambuspinner man kjøper på gartneriene, eller er det noen spesielle pinner som er tingen...?

Min erfaring er at man ikke trenger kamonett, om man har en annen kamuflasje som er bra nok, jeg bruker en løvkamodrakt, og setter meg bare inni noe kratt, er mye raskere å flytte på seg om man har bomma litt på trekket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...