Jump to content

.222 rem - S&B hylse og Partizan 62 grs FMJ-BT?


ko-stens

Recommended Posts

Tenkte å lade opp billige treningsskudd til kombien. Tror twisten er på 1:14 (Antonio Zoli).

 

Det funker med 62 grs Norma blyspiss, så da går vel Partizan og. S&B-hylsene har jeg hørt ymse om, men det går da vel an å lade dem et par ganger? De jeg har er kun skutt èn gang, av meg sjøl.

 

Hvor mye krutt bør jeg lade med? Har pr i dag kun Norma 201 i hylla. Ja, har faktisk ikke ladeutstyr enda, men det er bestilt og på vei! Kan feks 22 - 23 grs krutt holde? Ladeboka mi sier 22 - 23,5 grs på Sierra 63 grs kule.

 

Kan jo bli fryktelig billige skudd om det funker da. Har en liten haug S&B hylser, og Partizankulene koster 116,- for 100 stk hos hjemmelading.no.

 

Finnes det andre, billige alternativer til Partizan da?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt S&B i .222 rem og de funka greit, så start med de hylsene du har!

Når det gjelder 62 grains Partizan er jeg mer i tvil om pipa vil stabilisere denne med 1:14 snurr. Jeg er ganske sikker på (ut fra bildene av den, ikke prøvd) at den blir for lang til å stabiliseres ordentlig. Dette er jo også ei Boat Tail-kule, jeg sliter i min .222 med enkelte 55 grainer med BT, de blir rett og slett for lange.

Norma sin 62 grainer er buttere og kortere, og stabiliseres normalt bra i 1:14.

Link to comment
Share on other sites

Takk for raskt svar! Rakk nesten å bestille dem! Da blir det nok en annen kule. Ser at Remington er grusomt billig hos Børselars, men de er utsolgt for tida. Ingen bråhast heller. Dette blir jo vinterkos! :)

 

Ellers blir det å bestille 30 grs Berger hulspiss til rev og andre uhumskheter, Norma helmantel/jaktmatch til toppjakt og Norma 62 grs blyspiss til rådyr. Har andre hylser, Remington, Lapua og Norma til disse kulene.

 

Også står en Sako Vixen i .222 rem på ønskelista, med lyddemper... Blir liksom ikke så mye mengdetrening med kombi!

Link to comment
Share on other sites

Vixen 222Rem er ei fantastisk børse. Fattern har ei slik ei med en Schmidt & Bender på topp og den går som en stråle med alt man pakker i den. Har ikke prøvd tygre enn 55 grs i den enda. Har ladet ganske mange skudd til den. Fint med sånne små for et kg krutt holder utrolig lenge :mrgreen:

 

Over til noe annet: Ang S&B hylser så har jeg hatt en lite test på sånne hylser i 308win. Har nå ladet dem opp (25 stk) 8 ganger og ingen av dem har sprukket til nå. Har da ladet sånne midt-i-mellomladninger når det gjelder trykk. Eneste minus er trange hettelommer, men jeg vet ikke hvordan 222 hylsene er :)

Link to comment
Share on other sites

Det spiller ingen rolle om rifla stabliserer de patrizan kulene eller ikke, for du treffer ingen ting med de kulene.

Jeg fikk noen av crazy jon her på forumet og de virket ikke.

Hvis du har bestemt deg for de er det ingen vits i å spekulere på lading, bare ta en sån passe.

I mi rifle så traff jeg det svarte på 100M med de kulene, men ikke noe bedre.

Link to comment
Share on other sites

Selv skyter jeg kun 55 grs Sierra i både mantel og blyspiss.. Teoretisk utgangshastighet med kuttet under er 945m/s.

 

23,5 grs N201.. Kommer kanskje til å gå over til N133/N135 ved neste krutt kjøp..

 

Hylser er div assortert opp gjennom tidene.. Alt mulig..

 

Våpenet er en BRNO FOX Mod 2..

Link to comment
Share on other sites

Da er man tilbake fra østligere trakter etter en uke i regnvær (Orsa i Sverige). Der fikk jeg tak i noen 55 grs Lapua fmj kuler. Ser i fra Lapua sine tabeller at man kan lade 21,6 grs med N-135 og få hastighet på 858 m/s. Høres ut som en grei fuglehastighet. Tenkte å prøve samme ladingen med Norma 201. I ladeboka jeg har, så ser det ut som om de to gir omtrent samme hastigheter hele veien med samme kruttvekt. Kommentarer til dette?

 

Funker denne kula i børsa, så blir det nok den jeg satser på fremover. De kostet for øvrig 198,- svenske for 100 stk. Trekk fra 15 prosent, og prisen i norske blir ca 170,-. Det er da ganske billig for de her. Ca halv pris i forhold til her i landet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...