Jump to content

.308 i en 30-30? Livsfarlig?


Ober

Recommended Posts

Var på skytebanen just og testa min nye Bushnell Holosight på 870 som forøvrig var knall :D

Da var det en som fikla med en Marlin i .30-30, patronen hadde kilt seg inn i mekanismen.

 

Jeg kom med en hjelpende hånd, men patronen satt bom fast. Endte med at jeg skrudde opp våpenet for å få den ut. Det viste seg at personen prøvde å skyte .308 i en .30-30 :!:

 

Jeg har null erfaring med bøylevåpen og kaliberet .30-30, men vet at .30-30 ikke holder storviltkravet og at man ikke bør lade for hissig i slike rifler. Og man skal jo heller aldri prøve å skyte med noe annet enn hva våpenet er laga for, med noen unntak som .38spc i .357, .44spc i .44mag, .22shot/.22long i .22lr bøylerifle ect.

 

Gjorde personen klar over dette, men han påsto at eieren av våpenet skaut NATO i rifla, han hadde bare lånt den.

Jeg sa at det hadde ikke jeg tørt og siden våpenet ikke ville lade fra magasinet blei det ikke noe mer skyting på han. Gadd ikke vise han å lade rett i kammeret i frykt om han ville prøve, vet ikke om det hadde gått heller.

 

.308 er jo mye kraftigere og slike rifler er ganske slarkete, serlig den slitte jeg fikla med..

 

Jeg var vell rett i å overtale han til å ikke prøve dette uten å snakke med eieren igjen?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at faremomentet ville være større om det var en leveraction i 307Win. Denne kan en vel klare å kamre en 308Win patron i uten alt for store vanskeligheter. F.eks en Winchester 94 har neppe spesielt godt av å skyte nato-ammo i den..desverre er den en og annen rundt omkring som er av den oppfatning at kan det tynes inn i kammeret, kan det skytes.. :?

Link to comment
Share on other sites

i ett 307 kammer går en 308 inn uten noen form for problemer, kan være hyla ikke følger med ut og må gi den ett forsøk tik med utdrageren. har selv en 356 og til trening der så lader jeg med 308 hylser necket opp til 358 win, men her så klart ladet til trykk langt under hva 356'en egentlig skal ha siden det bare er trening med lette revolverkuler, men ja, fult mlulig å lade 308 i 307 uten motstand.

Link to comment
Share on other sites

Hehe ok, kunne tenke meg det. Men siden han hadde klart å lada hele røret med .308 og han insisterte på at det skulle gå blei jeg i tvil. Lurte om eieren var "smart" og kammerlada med nato for å spare penger. En "30 idiot" ekstrem..

Link to comment
Share on other sites

497px-30-30.jpg

30-30 i midten og en nato til høyre. Som en ser burde det jo være klin umulig. Om en skulle ha bola nok til å presse en 7,62x51 inn i et 30-30 kammer og er dum nok til å trekke av er jeg svært frista til å kalle det "darwinisme i praksis".

Du gjorde i allefall alt riktig Ober :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...