Jump to content

Tikka M65/M695?


M17

Recommended Posts

Er det slik at Tikka M65 og Tikka M695 er to navn for samme rifla? Har lett litt, men klarer ikke finne så mye info om denne modellen. Hvordan er presisjon, finish, byggekvalitet osv? Kan den måle seg med T3 når det kommer til presisjon og kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

har erfaring fra 2 rifler av denne typen og må si at dette virker som noen slitesterke våpen. den ene av de har varmint.løp og er i 6,5x55, den er helt sinnsyk på presisjon.. ofte ned i 4-6mm på 100m med 140rgains kuler selv om børsa er en del år gammel.. den andre er i 30-06 og samler og på 20mm ca..

Link to comment
Share on other sites

Det var godt å høre :)

Er det samme montasjesystem som på T3 også? Har lenge sett på T3, men kunne tenke meg noe litt røffere og mer solid til storviltjakt i krevende terreng. Kanskje dette kan være et alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Hadde nylig en M595 hjemme, dvs kortkasse-modellen av 695. Ubrukt, stått i utstilling. Den hadde like mye plast som en T3 (underbeslag, magasin, avtrekkerbeskytter, boltmuffe) og ble følgelig returnert til forhandler etter 2 døgn. Benyttet meg av angrefristen man har ved nettsalg, og var ikke et sekund i tvil om at jeg angret med en gang jeg åpna eska.

 

Har fått antydet at den jeg hadde på "lån" antakelig var modifisert på et eller annet vis, og ikke 100% original 595...

 

Her er manualen til disse børsene:

http://www.tikka.fi/pdf/manuals/tikka_master.pdf

Link to comment
Share on other sites

Det var litt rart ja, ser også for meg at denne modellen ikke skal ha så mange plastdeler. Men hvordan virker børsa ellers? Glatt mekanisme, godt avtrekk, tilpasning mellom stokk og løp/kasse?

Så lenge den er robust og har god presisjon er jeg egentlig fornøyd. Setter pris på flere erfaringer eller mer info!:)

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne syn jeg faktisk en 65 er produsert med mye finere finnish og mere forseggjort enn en T3 , tar man jernet ut av stokken .ser man lett forskjellen på utfresingen av kassa . Flatene på T3 ser billig ut spør du meg ,mye maskineringsmerker og spinklere ,klart det siste har med vekt og gjøre . Men mye av dette stammer vel av at når Sako tok over disse laget de en tikka T3 for og lage et klart billigere våpen enn en Sako . De gamle Tikkautgavene var vel ikke så langt etter Sako i den tiden

Link to comment
Share on other sites

T3 har vært plaget av dårligere kvalitet på plastdelene enn de gamle modellene, og at avtrekkerbøylen er laget i plast på mange gevær er for meg totalt uforståelig idioti, for hva skjer hvis du faller og slår avtrekkerbøylen i berg eller stein ?? Den vekta de sparer er så minimal at den har veldig liten, om noe betydning, og sikkerheten er mye viktigere på et våpen....

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har en M695 kaliber 30-06 som jeg har bruka i 4-5 år. Har ingenting negativt å si om våpenet og presissjonen er upåklagelig, for å si det sånn er det den beste rifla jeg noengang har hatt.

 

Desverre for meg :( er den til salgs nå (interessert? send PM), da jeg har for mange våpen i forhold til den nye våpenforskriften. Har akuratt oppgradert våpenskapet mitt med ny rifle, bare av den enkle grunn at jeg hadde lyst på noe nytt :) da også selvfølgelig med oppgradert stokk i forhold til M695'en. Det må i tilfelle være det negative jeg har å si om M695'en at den har en noe "kjedelig" stokk, ellers et topp våpen som man kan si er forgjengeren til T3. En skulle da tro at T3 var et vidreutviklet produkt av M695 og derfor bedre, men er ikke helt sikker på det...

Link to comment
Share on other sites

Har en M695 i .30-06, kjøpt ny i 2002. Kjempefornøyd med den. Det stemmer som enkelte sier her at det er en del plastdeler på den. Avtrekkerbøyle, bunnen på magasinet og boltmuffa. Har aldri hatt noe som helst tull med den. Finnishen er bra og generelt ett penere våpen å se til enn T3. Synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut dette her, eneste jeg stusser på er all plasten. Men den er da et steg i riktig retning i forhold til T3 i alle fall :)

Merkelig at det er så lite info om denne modellen, finner den ikke på tikka sine hjemmesider heller!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 Tikkaer nå, alle av gamletypen, og jeg vil absolutt anbefale den førre T3. Det som går an er å få en b.maker til å "smi" en avtrekkerbøyle i stål...da er en litt sikrere om en skulle falle på hardt underlag. Det eneste problemet jeg har hatt med en Tikka er at repeteringa av patronene ikke fungerte som den skulle. Sluttstykkebunnen tok ikke bra nok tak i hylsebunnen fordi magasinet ikke kom langt nok opp, men det lar seg løse med å ta ut litt treverk slik at avtrekkerbøylsystemet kommer lenger opp. Da blir dette probl. eliminert. Jeg har hørt at det kan være et problem på noen av Tikkaene. Jeg har hatt 5 forskjellige Tikkaer , og en hadde det problemet...

Men ellers så er Tikkaene uklanderlig synes jeg, lik en Toyota, ikke så spennende kanskje, men til å stole på...Og for min del vil jeg ha ei børse som fungerer og ikke slår klikk på noen måte, spesielt på jakt. Det hjelper lite å ha ei flott børse hvis den slår feil på en eller annen måte når kronhjorten står med breisia til på 50 meter.....

Link to comment
Share on other sites

jeg har en Tikka M695 i 6,5x55 å er superfornøyd med den. God å skyte med, avtrekket er også helt nydelig. presisjonen er heller ikke noe og si på. Skyter greit samlinger på under 20mm med sierra 120grs matchKing. Jaktammunisjonen med oryx samler også veldig bra. Hadde en 2skuddsserie for å sjekke om ammon gikk greit, og da gikk de hull i hull. Et ypperlig våpen til en grei pris :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...