Jump to content

9x25 dillon i 1911 45acp


MAGNUMFREAK

Recommended Posts

da er nok .400 corbon et betydlig mer fornuftiog valg. 9x25 dillon er basert på en 10mm hykse som er strupet ned til 9mm som en liten flaskehals. .400 corbon (Ligger vel et diesett ute på qxl også) er basert på .45 acp strupet ned til .40.

 

Når det gjelder 9 x 25, så er det en patron som er utviklet for komp, på praktisk pistoler og har lite utbredelse utover det bitte lille den har der. Dyre hylser, Inmari høyt smell (Fler som har fått tinitus av å skyte med den, også her i Norge) lav mag kap i forholf til .38 super.

 

Hva hadde du i tankene? Sånn prosjekt messig?

Link to comment
Share on other sites

har en goldcup nm i rustfri, som jeg har tenkt å gjøre litt med, og 45acp er litt kjedelig så jeg tenkte at et nytt caliber . rundt 9mm. men uten å skifte sleide, som jeg har hørt at man må hvis en skal bygge om til 9mm para for eks.

400 cor-bon hørest artig ut. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva med .38/.45 Clerke, .38 Casull, 9x23,7 eller 38/45 Safestop ?

Kjært barn ha mange navn. Alle er igrunn .45 ACP "necked" ned til 9mm, med små forskjeller på vinkler og dimensjoner for å ikke slå hverandre ihjel patentmessig.

 

38/45 Clerke ble i sin tid laget for konkurranseskyting med mild rekyl. 1250 f/sek. med 124 grains kule.

38 Casull er i bunn og grunn samme patron, men vi vet jo hva Dick Casull liker :mrgreen: Det ble 1800 f/sek. med samme kule.

 

...eller så har du jo .460 Rowland og .40 Super

Link to comment
Share on other sites

en ting du bør tenke på før du begynner å bygge på en rustfri pang er at disse er beryktet for å "skjære" seg om du strammer opp sleide/ramme-tilpasningen. Det er SVJV ikke bare rykter, en skytter jeg kjenner opplevde det med en colt som blei strammet opp og fikk sat inn en matchpipe(stod en artikkel om dette våpenet i VJ før de la inn årene, artikkelen var skrevet før den skar seg og han fortsatt var fornøyd), og jeg har blitt advart av børsemakere mot å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

jeg har også hørt at en skal vere forsiktig med rustfri colter , når det gjelder oppstramming av sleide/ramme, men det var ikke det jeg hadde som mål, den er stram og fin som den er, det er bare det at 45acp er slappe saker og jeg er ikke ute etter å bruke for mye kr. på denne, dvs skifte sleide(9mm) . jeg skyter mer med revolver(460 s&w) .så det er kun for å få litt mer futt i1911 en min.kanskje bruke den til felt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

En gammel tråd, men jeg svarer allikevel. Ble det noe av prosjektet?

Tenkte å foreslå å bygge om til 10mm auto istedet.- Å kunne sende avgårde ei 200 grains kule i 12-1400 fps må vel gjøre susen? Det finnes ferdige 10mm sett til 1911 kloner, og hylser får du billig hos alvestad. Diene og kuler er de samme som 40 s&w. Har selv 10mm og syns det er et grom-kaliber..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...