Jump to content

kortløp til 870


skullerud

Recommended Posts

har veldig lyst på kortløp til 870'n for bruk på støkkjakt på skogsfugl.

En kompis har en sånn, og det er jo *litt* mer hendig inni krattskogen enn standardløpet, kan man si...

Det jeg lurer på er hva minimum løpslengde er etter ny våpenforskrift, og om hagleløp er søknadspliktige?

Link to comment
Share on other sites

Dette er tatt fra den nye forskriften.

 

http://www.regjeringen.no/upload/JD/Vedlegg/Forskrifter/Vapenforskriften.pdf

 

§ 2 Typer skytevåpen

Haglegevær, rifle og kombinasjonsvåpen skal i denne forskrift forstås som tohånds

skytevåpen som støttes mot skulderen under avfyring. Totallengden skal være minimum 840

mm, og løpet skal være minimum 400 mm. I tillegg skal

a) haglgevær ha et glattløpet eller riflet løp og benytte haglepatroner som ammunisjon,

b) rifle ha et riflet løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning, og

c) kombinasjonsvåpen ha minst to løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning og

haglepatron som ammunisjon.

Pistol og revolver skal i denne forskrift forstås som enhånds skytevåpen som benytter

patroner med rand- eller sentertenning. Totallengde skal enten være under 840 mm, eller så

skal totallengde på løpet være under 400 mm. Revolver skal benytte en fastmontert

revolverende tønne som magasin.

Politidirektoratet kan dispensere fra denne paragrafen.

 

Dette er vel kun definisjonen av ulike våpentyper. Men ga vel kanskje svar på 1 av dine spm. Les igjennom hele forskriften (jeg gidda ikke :P ), kanskje det står noe fysisk endring av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Gutta på jakt og fritid skal ha all ære for at de er veldig hjelpsomme, og antagelig norgesmestere i å svar kunder raskt på epost.

 

Man trenger ikke søke om hagleløp, bare vise våpenkort. løpslengden fikk jeg oppgitt til 23", men det er jo 57cm??? nesten ikke noe vits, når orginalløpet er 66cm.

hadde vel håpet på å komme ned mot 18" iallefall. Da blir løplengden 457mm, og børs kommer ned på 946mm. Burde da holde i forhold til totallengde iallefall.

 

EDIT: ny mail igjen fra jakt og fritid. 18" løp er lovlig, men kommer visstnok bare i 12/76.

Det går kanskje ikke å bruke på 12/89-hagle?

Link to comment
Share on other sites

Nytter jo lite om de er raske å svare når de svarer feil. Min Remington 870 (3,5") blir 92cm lang hvis løpet er 40cm.

 

Så vidt jeg kan se må man også til hagler ha tillatelse hvis man skal ha et ekstra løp.

 

 

2.3 Nærmere om begrepet «våpendel» -registreringsplikt

Etter våpenloven § 2 gjelder loven også for våpendeler. Det følger av § 7 at «våpendeler» er

registreringspliktige. Med våpendel forstås piper og låskasser.

 

Det har du jammen rett i. Dette må sjekkes ut nøyere.

Målene med kortløp skal jeg ta på min kappe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 870 med "turkey"-løp. Dette er meget kort. Jeg husker ikke den nøyaktige lengden, men det er under 50 cm. Fordelen er et kort våpen, men ulempene er: dårlige og ujevne skuddbilder (med unntak av Eley vismuth), mistanker om litt lav hastighet og at den "svinger dårlig". Den blir rett og slett for lett framme. Ypperlig hagle når man skal jakte fra kajakk, men i skogen foretrekker jeg min Red Label med lengre løp.

 

Hvis du vil bytte løp, så er jeg ikke fremmed for tanken...

Link to comment
Share on other sites

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=813264

 

Er ikke bare jakt og friluft som selger sånne. Ring og hør her hva reglene er. Mener å huske at for å kjøpe ekstra løp i samme kaliber trenger du bare vise våpenkort.

 

Burde ikke være noen problemer å sette et 3" løp på ei 31/2" kasse. Andre veiein ville jeg derimot være litt skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 870 med "turkey"-løp. Dette er meget kort. Jeg husker ikke den nøyaktige lengden, men det er under 50 cm. Fordelen er et kort våpen, men ulempene er: dårlige og ujevne skuddbilder (med unntak av Eley vismuth), mistanker om litt lav hastighet og at den "svinger dårlig". Den blir rett og slett for lett framme. Ypperlig hagle når man skal jakte fra kajakk, men i skogen foretrekker jeg min Red Label med lengre løp.

 

Hvis du vil bytte løp, så er jeg ikke fremmed for tanken...

 

hmm. jeg tror nok at jeg skal ha begge typer løp.

har lånt løpet til kompisen på lerduer, og treffer 90% med det, så det kan ikke være så galt:-)

mulig vi har en noe forskjellig oppfatning av "turkey"løp, for fra min tid i midtvesten, var turkeyløp det samme som lange løp med turkey Choke, dvs ekstra trang boring.

 

men skulle du komme på tanken om å selge bare løpet, så er det bare å sende en PM.

Link to comment
Share on other sites

Oppgitt lengde på standard 870 med 18" (46cm) løp er 38.5" (98cm)

870expsyn18.jpg

 

Med 16" (40.64cm!) blir da totallengden 93cm

Problemet er at det strengt ikke finnes 16" løp. Tror lovverket i USA generellt stopper på 18".

Det finnes et 14" politi-spesial-über-kort-løp, men det er for kort.

Link to comment
Share on other sites

mulig vi har en noe forskjellig oppfatning av "turkey"løp, for fra min tid i midtvesten, var turkeyløp det samme som lange løp med turkey Choke, dvs ekstra trang boring

 

Vi er nok av samme oppfatning, men løpet på min hagle er merket med nettopp "turkey" og ble sågar levert med en "kalkun choke" som stikker et par cm ut av løpet. Denne choketuben er merket med "superfull" og "lead shot only". Mao ikke særlig brukbar med dagens forbud mot blyhaggel.

 

Den ser slik ut:

mhap2d.jpg

 

Min ser nøyaktig lik ut, men dette er et bilde jeg fant da jeg googlet strengen "870 turkey gun". Du kan også se choketuben som stikker ut av løpet.

Link to comment
Share on other sites

Ah! sånn ja.

støkkjaktvåpen for kalkunjakt. Vi dreiv ikke med sånn jakt der jeg bodde. vi posterte, og tok de på langhold.

kjøpte TruGlo Turkey extra full choke i vår, og de takler hravy shot også. kosta $15 på nettsidene til TruGlo. Gir visstnok nydelige treffbilder (ca 80% av hagla innenfor kalkunskiva) på hold opp til 60-70yards. Skal teste når ferien er over.

Link to comment
Share on other sites

kjøpte TruGlo Turkey extra full choke i vår, og de takler hravy shot også. kosta $15 på nettsidene til TruGlo.

 

Det tror jeg at jeg skal gjøre jeg også siden min primært blir benyttet til sjøfugl. Sikkert ikke dumt til reven heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...