Jump to content

Rifle i 9,3x62


brodsjo

Recommended Posts

Hei! Jeg lurer veldig på å bytte ut 6,5-mauseren min (ombygd banemauser med tungt løp) i et gevær i kal. 9,3x62 til elgjakt. Ser jo at de fleste nye gevær blir levert i dette kaliberet. Men finnes det merker som utmerker seg i dette kaliberet eller som ikke er å anbefale?

 

På forhånd takk!

 

Mvh, brodsjo

Link to comment
Share on other sites

Vel, siden du ikke spesifikt sier at du har noe imot Mauser, tør jeg minne om at 9,3x62 faktisk er skreddersydd for M98-kassa. Kunne det kanskje være aktuelt for deg å skifte pipe på seksogenhalven i stedet for å bytte ut børsa?

Link to comment
Share on other sites

Eller så kan du jo bygge om Mausern din til 9.3x62 og ta vare på, eller selge 6.5 løpet ditt ?

 

Eg skal bygge om min andre Mauser til 9.3x57 Mauser, får vel løpet mitt i løpet av ei veke eller to, det skal bli ei kort og fin hundefører/skogsbørse.. I tillegg så beholder eg den andre Mausern i 6.5x55... 9.3 kaliberet er genialt til storvilt, og det er ikkje så kritisk med tanke på løpslengde heller. Så det er eit godt valg, som fleire og fleire velger..

 

Elgen kom rett foran nesa mi her.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, var kanskje litt kort i første innlegget. Har tenkt på muligheten til å bytte løp, men jeg har investert så mye penger i den mauseren allerede at jeg tror jeg like godt ordner ei ny børse, men kommer helt klart til å vurdere det nøye.

 

På ei ny børse så kan jeg nok ikke over 15.000, og helst ikke mye over 10.

Link to comment
Share on other sites

Eller så kan du jo bygge om Mausern din til 9.3x62 og ta vare på, eller selge 6.5 løpet ditt ?

 

Eg skal bygge om min andre Mauser til 9.3x57 Mauser, får vel løpet mitt i løpet av ei veke eller to, det skal bli ei kort og fin hundefører/skogsbørse.. I tillegg så beholder eg den andre Mausern i 6.5x55... 9.3 kaliberet er genialt til storvilt, og det er ikkje så kritisk med tanke på løpslengde heller. Så det er eit godt valg, som fleire og fleire velger..

 

Elgen kom rett foran nesa mi her.. :)

 

 

Tenkte på det samme. Hadde en jaktmauser i 308. Men etter å ha summert litt hva børsemaker, ny pipe og salgsverdi på mauseren ble, sto det helt klart for meg at en ny Kongsberg 393 karabin var et mye klokere valg.

 

10-11k for børsa, ferdig beddet fra small-arms, ferdige baser i kasse, bra avtrekk og smothe mekanisme, går som ei stråle, og ikke minst; et norsk produkt.

Link to comment
Share on other sites

Har en sako 75 fra før med rustfritt løp i .260, og en ny sako er helt klart aktuelt, men hører sjeldent mye positivt om 85 og da må jeg heller gå for en brukt 75, men i første omgang så ser jeg etter et nytt våpen, men brukt er også et alternativt.

 

Sånn jeg forstår det så er det altså ikke noe forskjell på gevær i 9,3 bortsett fra de "vanlige" forskjellene?

 

@pettern, har en far som også har 9,3 på elgjakt, så vil helst gå for samme kaliberet for å gjøre lading osv enklere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...