Jump to content

Varmekabler i gulv?


Blaser

Recommended Posts

Skal bygge garasje hvor hundene skal ha ene enden med luftegård på utsiden. Lurer litt på å støpe ned varmekabler der de skal ligge (inne). Dersom jeg gjør det så slipper jeg annen varmekilde.

Er det noen som har erfaring med dette eller har andre anbefalinger.

Link to comment
Share on other sites

Fungerer fint med varmekabler til snøsmelting. trenger ikke så mye w/m som inne ca 50/60 w/m2

tror jeg skal holde. Der ville jeg montert en to-polet bryter på kablene som kan skrus på manuelt eventuelt med timer, så man slipper å elde får kråkene hvis man glemmer det.

Tror det blir en rimelig og grei løsning. Får snøsmelte sensorer men blir fort litt dyrt.

 

Inne i hundehuset 100-150 w/m2. Skal du ha lavtbyggende gulv må du bruke kabel som er 10w/m. Og som foxhound skriver gulvføler og jordfeilbryter. NB! Egentlig ikke lov å gjøre selv! :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm..Litt skeptisk til varmekabler i hundehus... Sikkert deiligt for bikkja å ligge på varmt å temperert gulv på vinteren..men ossen blir det med pelsen på bikkja når den har det varmt hele tida :?: Ville tro bikkja ikke får ordentlig vinterpels :?: Å røyter mer pga varmt/temperert hundehus? Hvordan takler bikkja lange jaktturer på kalde vinterdager når den ikke er vant til å gå i snø/ å kaldt i bakken :?: Tåler potene denne kalde overgangen :?:

Link to comment
Share on other sites

kjøp deg en selvregulerende kabel med den temperaturen du vil at det skal være. du kan få kabler som skal holde ifra 3+ og oppover. jeg monterte en gang en som skulle holde 80+ så du kan få det meste. kjempesaker. slipper termostat. og det er ikke fare for kabelen om du legger noe oppå. (selv-regulerende) :D husk god isolasjon under og litt ut til sidene så det ikke blir så stort tap. lykke til

Link to comment
Share on other sites

Hannhunder som tilbringer mye tid på varme gulv, har en tendens til å få redusert svømmevenen hos "gutta" sine (sæd), ble jeg fortalt av en veterinær.

 

Har prøv varme inne i hundehuset, men det resulterte i at bikkjene lå utomhus selv om det var kaldt. Når jeg fjerna varmekilden, trakk de inn igjen med en gang.

Men så har mine tjukk pels. :D

Link to comment
Share on other sites

Selvbegrensende (selvregulerende) kabler bør også ha termostat. I et støpt gulv vil en vanlig (serie-resistiv) varmekabel styrt av termostat med gulvføler være en bedre løsning både økonomisk og varmemessig.

 

Snøsmeltingsanlegg trenger vesentlig høyere effekt pr areal enn innendørs oppvarming. 300W/m2 er normalt for snøsmelting. Lavere effekt pr areal vil ofte føre til høyere energiforbruk, fordi kablene må stå på så mye lenger for å tine snøen. Hvor dypt varmekablene ligger og klima spiller selvfølgelig inn. Men her jeg bor vil nok 50W/m2 bare gi en flekk med tidligere vår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...