Jump to content

Uklarheter ang. nye våpen forskriften


Jonah-Hex

Recommended Posts

Hvorfor ikke bare søke om å få bli amo samler, om man har liggende ting som rent teoretisk kan eller vil bli forbudt? Hvis ikke vill jo alt forsvinne, og historiske ting vill ikke bli tatt vare på (noe som bekymrer meg sterkt med tanke på alle kragene som kansje er registrert som jaktvåpen, og som går til spiker fordi man må kvitte seg med våpen for å komme under 6stk).

Man må huske at nesten alt gammelt man har her i landet, kun finnes fordi noen har tatt vare på det, og lagret det for ettertiden. Gjør man "alt" ulovligt, uten å gi rom for fornuft, er jeg redd vi i fremtiden ikke kan plukke frem "historiske" ting fra t.d 1970 til 2020. Ganske enkelt fordi "alt" er destruert/kastet siden det ble forbudt å inneha noe som helst.

 

Strengt tatt burde man kansje ha klare åpninger for omregistrering fra jakt til entusiastvåpen for endel type våpen?

Ville nok bli en del våpenskap som kunne omdefiner antall jaktvåpen med betydlige tal da (bare tenk på alle gamle hagler som er der ute).

Link to comment
Share on other sites

Hva med å endre bruksområde for rifla?

Du kan sende inn en ny søknad for å ha rifla til øvelse og konkurranse. Da inngår den ikke i de 6 våpnene som er i jaktgarderoben.

 

Du har også mulighet til å kjøpe ny hagle/rilfe til øvelse og konkurranseskyting. Det er ikke ulovlig å bruke den til jakt, så lenge du også bruker den til konkurranse.

Det er sikkert noen som mener jeg tar feil ved at du bruker rifla/hagla til noe annet enn hva du oppgir i våpensøknaden.

Hva med alle haglene som blir brukt til leirduesti/trap/øvelse og som er ervervet til jakt...blir ikke dette også å gå ut over bruksområde på søknaden? Kan du skyte jaktfelt med en rifle ervervet til jakt, du har jo ikke skrevet konkurranse i våpensøknaden?..

Så lenge du primært bruker hagla/rifla til det du oppgir så følger du loven til punkt og prikke, og du kan også bruke den til andre ting den er lovlig å bruke til.

 

For å sette det litt på spissen;

Jeg søker på en ny rifle i 223 rem til å jakte rådyr (9,3 blir litt for grov for min smak). PÅ jakt ser jeg en rev som jeg skyter. Har jeg nå gjort noe ulovlig? Jeg har skutt et annet dyr enn hva jeg oppga når jeg søkte på rifla.

Nei, heldigvis er det fortsatt lov å bruke hodet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette var sannelig innvikla. Jeg har sett på lista over halvautomater, og den var heller tynn. Min gamle Unique var absolutt ikke å finne, selv om den ble lovlig kjøpt for 20 år siden, eller når det nå var.

 

20it35s.jpg

Funksjonsmessig kan den ikke skille seg stort fra endel andre på lista. Vet noen hvordan denne lista er blitt laget? Det kan da ikke være mulig å få dette systemet til å rusle og gå uten justeringer underveis.

Nå er ikke børsa mi til salgs, men det er jo litt underlig om et våpen jeg har hatt lovlig i mange år plutselig en dag er blitt så farlig at det må destrueres.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=20331

Leif.

Link to comment
Share on other sites

Lurer veldig på hvordan dere kan tolke det til at salongrifler er lov?

 

Forskriften

§ 2 Typer skytevåpen

b) rifle ha et riflet løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning, og

 

§ 7 Godkjenning av halvautomatiske skytevåpen

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha halvautomatiske skytevåpen, med mindre

skytevåpenet er godkjent i forskrift etter annet ledd.

 

Rundskriv

3.6.1

Det er for halvautomatiske rifler til jakt og/eller øvelses- og konkurranseskyting kun de

våpentyper som står oppført ovenfor med den der nøyaktig oppgitte modellbetegnelse som

det er gitt dispensasjon for. Alle andre halvautomatiske rifler som ikke står oppført på

listen, herunder også halvautomatiske våpen som kan fremstå som identiske med de som

står oppført, kan ikke erverves før Politidirektoratet i forskrift har godkjent den spesielle

våpentypen.

 

Er ikke dette ganske klart da??

Alle halv auto salongrifler er forbudt, før de blir godkjente..

Paragraf 2 b) i forskiften gir ikke rom for å tolke at det ok, pga. det er rimfire.

Som jeg vel har skrevet før, hva med de nye 17 og 22 mag. rimfire patronene?

 

Tviler på at du får medhold i retten med argumentet "Men POD har en gang sakt, har jeg hørt/lest at salongrifler er untatt..." Når det står svart på hvitt at de ikke er lov!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Vær klar over at POD tolket den forrige forskriften til å bety at halvautomatiske rifler var forbudt og at de i rundskrifts form ga dispensasjon for halvautomatiske pistoler og hagler (etter visse kriterier) og tillot spesifikke rifler, dvs i praksis akkurat som nå. Salongrifler befant seg derimot i et slags juridisk ingenmannsland forsåvidt som at de var ikke var nevnt noe sted*, men i praksis var tillatt. Jeg antar at det er slik fremdeles.

 

*) På spørsmål om status for halvautomatiske rifler i kaliber 22LR - "salongrifler" - iom. at de ikke nevntes i rundskriv 2004/10 svarte en seniorrådgiver i POD at "det er i rundskrivet ikke angitt andre begrensninger for everv av halvautomatiske rifler i cal 22lr enn at kravet til løpslengde skal være tifredstilt". Siden han henviser til "rundskrivet" uten videre utdypning skulle man tro det var rundskrivet jeg referete til han sikter til , med siden det absolutt intet sa om rifler i kaliber 22LR kan man kanskje anta at POD har egne varianter av rundskrivene de publiserer.

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor klarer de ikke å skrive i rundskrivet at "Salongrifler (evnt. en definisjon av hva det er) i kalbier 22 LR (og 22 Mag, og de 2 17) er lov å kjøpe så lenge 400/840 mm er oppfylt. ???

 

Som jeg skrev: Det står ikke noen steder!!!!

Bare at "POD har sagt" og det holder ikke.

 

At de har egene versioner eller at det er snakk om et rundskriv som ikke er kjent, tja det er mulig.

Men i 2004/10 står det ikke et ord om salongrifler. Og det gjør det vel heller ikke i det nye fra 2009.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har levert inn søknad om våpenkjøp etter at den nye forskriften trådte i kraft, og hvordan har eventuell saksbehandling vært i forhold til garderoben på inntil 6 våpen?

 

Grunnen til at jeg spør er at en jaktkollega i en litt nordligere del av landet har fått svar pr telefon fra feriavløseren på det aktuelle politikammeret at det ikke var automatikk i at alle skulle få ha 6 jaktvåpen.

 

Han skulle nå søke på sin jaktrifle nr 3 og har i tillegg 2 hagler og rifle i .22 kal fra før.

Det skulle tilsammen bli 6 jaktvåpen det, men her møtte han kvist tydeligvis.

 

Hvis de lokale politikammer forbeholder seg retten til å "vurdere behov" også innenfor de 6 jaktvåpen, kan vi fortsatt få se utrolig mye forskjellsbehandling.

Link to comment
Share on other sites

[...]Hvis de lokale politikammer forbeholder seg retten til å "vurdere behov" også innenfor de 6 jaktvåpen, kan vi fortsatt få se utrolig mye forskjellsbehandling.

 

Det var vel akkurat det en del var redd for: at behovsprøvingen ble som før, men med et absolutt tak på 6 våpen. Men ett ubekreftet tilfelle av typen "en jeg har hørt om sa at..." er litt lite til å legitimere full panikk riktig enda :wink:

Link to comment
Share on other sites

Velger noen å behovsprøve innenfor disse 6 våpnene ville jeg ha klaget på avgjørelsen, og argumentert sterkt for at her går de ut over loven. Det er blir da en "saksbehandlingsfeil" da de tolker lovverket feil.

 

Det var kanske så klart og tydelig at det nå skulle være fritt innefor de 6 første våpen.

Link to comment
Share on other sites

Ved påstander om behovsprøving innenfor "de 6" ville jeg begynt med å vise til PODs uttalelese om saken:

 

[17.07.08 10:51 Politidirektoratet]

Jaktvåpengarderobe i ny våpenforskrift

 

Politidirektoratet har merket seg at det blant jegere har vært en del usikkerhet rundt forståelsen av §12 i den nye våpenforskriften.

 

Den nye våpenforskriften gir jegere innført i Jegerregisteret rett til å erverve inntil seks jaktvåpen uten nærmere behovsvurdering.

 

Bestemmelsen gjelder seks komplette våpen. Dersom en eller flere av disse våpnene er systemrifler, vil ekstra pipe i nytt kaliber regnes som våpendel og dermed kunne erverves uten å gjelde som våpen i garderoben. En systemrifle er en rifle hvor jegeren enkelt kan bytte kaliber, slik at rifla kan benyttes til flere formål. Det er ikke begrensninger i antall systemrifler som kan erverves innenfor jaktvåpengarderobens begrensninger. Det er opp til jegeren selv å velge hvilke seks våpen som ønskes ervervet innenfor jaktvåpengarderoben, forutsatt at våpnene er tillatt brukt til jakt.

 

Hensikten med denne bestemmelsen er å legge til rette for en mest mulig lik behandling av jegere over hele landet som søker om skytevåpen til jakt. Den erstatter en tidligere praksis hvor søkeren måtte dokumentere behov dersom det ble søkt om flere jaktrifler i kalibre tillatt brukt til samme formål.

 

 

:arrow:Link til den siterte teksten

Link to comment
Share on other sites

Holder på å vurderer å bytte den gamle raklete pumpehagla med en halvauto Sx3 i kal 12....har lest igjennom denne tråden men står ikke noe konkret om halvauto hagler.?? Hva er lovlig og ikke lovlig her?? Noen som vet??

Link to comment
Share on other sites

Holder på å vurderer å bytte den gamle raklete pumpehagla med en halvauto Sx3 i kal 12....har lest igjennom denne tråden men står ikke noe konkret om halvauto hagler.?? Hva er lovlig og ikke lovlig her?? Noen som vet??

Det står nå et og annet om hva halvauto hagler ikke kan ha i forskriften. Men ellers er de ikke nevnt, og da er konklusjonen klar.

Link to comment
Share on other sites

klar og klar..slik jeg har tolket ut ifra denne tråden og dens henvisninger til forskriften, så er alle halvauto-hagler som har mulighet for magasinkap.økning,ulovlig...den muligheten har vel de fleste halvauto på markedet idag?? Vet ikke åssen jeg skal tolke dette jeg,men det beste er vel å hive inn en søknad og se hva som skjer....Mulig jeg er helt på vidvanke i min "forståelse" av ovennevnte??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...