Jump to content

Nårti lønner det seg og begynne og lade


ålebyen

Recommended Posts

Når du skyter mye :D Men det er ikke alltid det lønner seg for det baller alltid på seg med "Må ha-utstyr" og "må-bare-prøve-disse-kulene-og-dette-kruttet-syndromet er en meget kjent "sykdom" :mrgreen: men det er bare gøy uansett og dessuten en trivelig hobby der du kan hente ut både mere hastighet og presisjon av våpnet og patronene dine. Til 308'en lader jeg treningsammo til ca 2,50 per skudd og så rimelig ammo finner du aaaaldri ferdigrulla

Link to comment
Share on other sites

Når du begynner å lade jaktammunisjon "sparer" du fort mye penger. Nosler Accubond koster f.eks 20-25 kroner ferdiglada i 308win. Lader du selv koster det kanskje 7-8 kroner. Det betyr at du lader premium jaktammo til billigere pris enn Norma Jaktmatch. Da kan du trene mer med jaktammunisjonen.

 

Jeg kjøpte meg et Lee Anniversary kit for 1.5 år siden. Kosta ca 1200,- for alt jeg trengte. Har ladet og skutt ca 800 skudd siden den gang.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendig å ha eget rom til det, men det er meget kjekt å ha det!

 

Kan ikke eget rom avses til formålet kan utstyret monteres på treplater som igjen kan monteres til et hvilket som helst stuebord/skrivebord med tvinger.

Etter bruk kan platene med utstyret legges vekk.

 

Et slags mobilt laderom, altså. :)

Link to comment
Share on other sites

Eg holder på og utvide litt på huse så da her eg et liten plan og ordne meg et lite rom ca 2,5*2,5 meter før og holde på med div fin arbeid :mrgreen: . Men vist eg kjøper den Ladeboken så står det meste i den før og begynne litt lading sjøl ? men så vist eg lurer på noe så kan eg høre med dere som har holdt på ei stund med det.

Link to comment
Share on other sites

Eg skal begynne og skyte litt meir på bane igjen, men så lurer eg på nårti begynner det og lønne seg og lade sjøl? Eg kommer til og bruke kaliber 223 6,5*55 og noen ganger 308.

Jegere tjener igjen ladeutstyret på 2-3 pakker skudd. Konkurranseskyttere må nok skyte en del mer. Noen skyteklubber/skytterlag subsidierer ammoen til aktive (og gode) skyttere så mye at det ikke lønner seg å lade (men subsidierer de komponenter tilsvarende, skyter en nesten gratis!). Jeg har ikke skutt fabrikkammo på bane de siste 15 åra (noen hiver jo de nye tomhylsene sine - :D ).

Du må også ta i betraktning at sjøl om "kjekt-å-ha"-syndromet slår til, og en kjøper litt av hvert med tida, er ladeutstyr praktisk talt uslitelig. Jeg har mye laderemedier, men bruker stort sett Co-Ax-pressa. Jeg har brukt den i over 30 år, den har produsert over 100.000 skudd - og er god som ny!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...