Jump to content

Lade ammo for andre...


triggerhappy

Recommended Posts

Vi hadde en oppildet diskusjon på siste treningskveld om lovligheten av å selge hjemmeladet ammunisjon :D

 

Starten var at et klubbmedlem, hadde registret en fyr som ofte solgte hjemmeladet ammo på QXL og da spurte forundret om dette i det hele tatt var lov :?::?::?:

 

Vet jo at dette foregår i stort omfang og det er sågar pistolklubber som annonserer dette på sine hjemmesider.

 

Så hva mener Dere, lovlig eller ikke :?::?::?:

 

Svar gjerne med entydig svar til lovtekst :!:

Link to comment
Share on other sites

Lovdata er din venn:

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-19630125-9722.html

 

Kap. 13. Bevilling til å tilvirke og utføre reparasjon av skytevåpen/våpendeler og tilvirke av ammunisjon

 

§ 13-1. Krav om bevilling

 

Bevilling til å tilvirke skytevåpen/våpendeler, utføre ervervsmessig reparasjon av skytevåpen, eller tilvirke ammunisjon som nevnt i våpenloven § 1 - § 3 for salg, for så vidt ammunisjon ikke går inn under lov av 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer1 eller brann- og eksplosjonsvernloven av 14. juni 2002 nr. 20, gis av Politidirektoratet.

 

Så nei, dette er faktisk ikke lov. En viss gråsone må man akseptere, som feks at man lader ammo for venner til selvkost, men kommersielt salg utgår.

 

Man bør også tenke på følgende:

Om du selger ammo som sprenger et våpen, har du forsikring som dekker evt erstatning og juridiske utgifter?

Om du kjøper slik ammo, hvordan vet du at selger vet hva han driver med? Det er stor forskjell på å lade ammo som er trygg i eget våpen og ammo som skal kunne avfyres i alle.

Link to comment
Share on other sites

jeg tenker meg om mange ganger før jeg kamrer en patron ladet av andre. å om jeg ikke kjenner han som har ladet ptronen vil jeg iallefall ikke skyte den. men her blir det mange hva om og hvis om...

 

om en kompis som har ladet i mange år monterer noen hundre patroner for meg, så hadde jeg nok skutt de. om jeg visste hva han hadde ladet med. men ville aldri kjøpt hjemmeladde patroner på QXL eller andre plasser.

 

du har ikke lov å lade patroner for salg i følge lovteksten. så enkelt er det.

Link to comment
Share on other sites

Takker for informative svar :D

 

Var helt i tråd med hva de fleste i klubben svarte, men alltid kjekt at det er noen som faktisk kan henvise til en § som omtaler dette.

 

Selv om jeg har litt vanskelig for å se at betalig / fortjeneste har noe med lovligheten å gjøre.... at det blir mer og mer ulovlig, om han som ladet tjener fett på jobben,,, men det er vel bare å akseptere at slik er det :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for informative svar :D

 

Selv om jeg har litt vanskelig for å se at betalig / fortjeneste har noe med lovligheten å gjøre.... at det blir mer og mer ulovlig, om han som ladet tjener fett på jobben,,,

Se for deg følgende.

En person som har dårlig greie på hjemmelading finner på at han vil tjene noen kroner for å spe på et slunkent studiebudsjett.

Lader litt pistol og litt rifle. bruker en dag 49gr pistolkrutt i en 308 hylse. eller lader en hel rekke patroner hvor ladingen ikke stemmer helt .. disse blir solgt til fem forskjellige personer som ikke har anelse om hva som venter dem.

Kanskje de har sett at de kan kjøpe noe ammo som er litt billigere enn fabrikkladet og for å spare et slunkent studiebudsjett så kjøper de noen skudd ..

Grunnen til at det er ulovlig er at du kan risikere din egen smell men du skal ikke kunne gjøre penger på å utsette andre for situasjoner som potensielt er mindre fornøyelige.

At man kan lade vederlagsfritt til andre er vel med andre ord en slags sikkerhet for at ingen skal gjøre butikk på dårlige kunnskaper .. for det er alltid en luring som skal tjene noen raske kroner dersom det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Takker for informative svar :D

 

Selv om jeg har litt vanskelig for å se at betalig / fortjeneste har noe med lovligheten å gjøre.... at det blir mer og mer ulovlig, om han som ladet tjener fett på jobben,,,

Se for deg følgende.

En person som har dårlig greie på hjemmelading finner på at han vil tjene noen kroner for å spe på et slunkent studiebudsjett.

Lader litt pistol og litt rifle. bruker en dag 49gr pistolkrutt i en 308 hylse. eller lader en hel rekke patroner hvor ladingen ikke stemmer helt .. disse blir solgt til fem forskjellige personer som ikke har anelse om hva som venter dem.

Kanskje de har sett at de kan kjøpe noe ammo som er litt billigere enn fabrikkladet og for å spare et slunkent studiebudsjett så kjøper de noen skudd ..

Grunnen til at det er ulovlig er at du kan risikere din egen smell men du skal ikke kunne gjøre penger på å utsette andre for situasjoner som potensielt er mindre fornøyelige.

At man kan lade vederlagsfritt til andre er vel med andre ord en slags sikkerhet for at ingen skal gjøre butikk på dårlige kunnskaper .. for det er alltid en luring som skal tjene noen raske kroner dersom det er mulig.

 

Dette var et svar som ikke var så lett å skjønne... :D

Samma det, de over var enig med meg og flertallet på den aktuelle treningsdagen.

Spørsmålet gikk jo på den generelle lovligheten av å lade for andre og selge til ukjente.

Å hjelpe klubbkammerater med en boks ammo til et stevne eller ei trening er jo en helt annen diskusjon føler jeg. Det er vel ikke mange som ønsker å berike seg på klubbvenner på akurat det....

 

Jeg har registret at det er par - tre stk som bruker QXL til å omsette sin hjemmelaget ammo regelmessig, eller for den saks skyld selge fabrikkammo til blodpris.

Hva sier dere om Remington Tunderbolt 22 i bulkpakker til 70-80 øre pr skudd :D

,,,, verden vil bedras 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader noe ammo til en onkel av meg og hvis det er noen jeg kjenner som vil prøve ei kule osv....Men det blir kun så de betaler for komponenter og ikke noe annet...Og når jeg lader til andre så er jeg alltid 200% sikker på ladninga før de får den....Helst tester jeg 3 skudd selv før de tar over børsa og patronene :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ammunisjon er såpass delikate saker at det må føres en viss kontroll at ammunisjonen faktisk ikke er farlig. For å forhindra at Gud og hvermann skal sitte og lage og selge ammunisjon og for å forhindre ulykker med ammunisjon som ikke har gjennomgått strenge kontrollrutiner og er utført av kostbare maskiner som ikke gjør feil, så har man forbudt salg av hjemmeladet ammo. Å håndheve dette blir vanskelig når det gjelder lading til kompiser, og for å forhindre at mange skal bli gjort til kjeltringer og miste respekt for loven så har man tillatt at man kan GI bort hjemmeladet ammunisjon. Det foregår i langt mindre omfang en om det var fritt med hjemmeproduksjon, så risikoen for ulykker er vesentlig lavere enn enn om det var fritt salg.

 

Uansett så er det risikabelt å skyte hjemmeladet ammunisjon, man bør vite om den som står bak ladingen vet hva han/hun gjør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...