Jump to content

Detaljer - fordi man kan


Fulmen

Recommended Posts

Det er en hårfin linje mellom å være nøye og å være besatt. Personlig mener jeg at det er på den linjen ekte lykke finnes.

 

Ta dette med gjengebeskyttere på rifle. Noen (av respekt for Morten Vinje skal jeg ikke nevne navn her) mener det er alt den trenger å gjøre - beskytte gjengene - og at plast er godt nok. Jeg er dypt uenig i dette. En gjengebeskytter er plassert svært synlig til og representerer på mange måter hele løpet - man kan si den er kronen på hele verket.

 

Heldigvis er det børsemakere som er enige med meg på dette punktet. Her er pipa på min 10/22 Target som Per Arne Vågsland gjenget for meg (vennligst overse camotapen som ser ganske stygg ut). Gjengene er M20x1,5 da jeg følte at standardgjenger ikke ville kle den tykke pipa. Dessuten er det litt risikabelt å dreie på kaldhamrede piper da de kan endre diameter innvendig.

 

3.jpg

 

Legg også merke til frisporet i front, dette gjør at gjengene entrer lettere.

 

Per Arne lagde også en gjengebeskytter i STÅL, en helt grei sak som gjør jobben uten å bryte linjene. Han tok seg også bryet med å varmblånere løp og gjengebeskytter uten å lage noe styr ut av det. Slikt liker vi.

 

2.jpg

 

Så hva er problemet? Egentlig ingenting, det er bare noen småting som har gnagd på meg en stund. Som at den originale nedsenkede kroningen nå er helt slett. Dessuten ser det ikke helt strøkent ut med gjenger som avslutter i friluft:

 

6.jpg

 

 

Småpirk, jeg vet. Men med egen dreiebenk i kjelleren og nyanskaffet serrateringsverktøy tenkte jeg "Hvorfor ikke la gjengebeskytteren være et lite smykke?". Det tok riktignok litt tid, men jeg tror dere vil være enige i at dette er langt bedre enn en fattigslig plastbit:

 

4.jpg

5.jpg

 

Her har jeg utnyttet frisporet i front til å skjule gjengene helt, samt gjenskape den nedsenkede kroningen. I tillegg har jeg et 5mm frispor i bakkant av hylsa så det blir litt mindre skruing når den skal av og på. Nå gjenstår det bare å bestemme meg for hva jeg skal gjøre med finishen, enten må hylsa mattes ned som på løpet eller så må løpet grisepoleres og blåneres igjen. Jaja, nok et prosjekt som jeg kan ta litt lenger enn man strengt tatt burde :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

LALALALALALALALA! Hører ikke på deg, det er dumt å dreie på piper når man ikke må. Okey da, så var det mest av estetiske grunner jeg valgte de gjengene. Min børse, mitt valg. Jeg valgte å være sær :mrgreen:

 

Dessuten var serrateringen laget grunn med vilje, synes den er litt mer elegant enn en full pyramide-profil. Rullene sporer dessuten ikke helt perfekt sideveis, så kantene blir litt usymmetriske om jeg prøver å kjøre et smalt spor på en slett diameter. Skulle jeg fått profilen slik jeg ønsket ville serrateringen blitt veldig høy i forhold til de glatte partiene.

 

PS: POM er bæsj, sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Gjett hva jeg skal ha i kjelleren etter en stund.......

For 20 lapper kan man ha fres og dreiebenk.

 

Da skal det bli:

-Munningsbeskyttere

-Munningsbremser

-Rekyl klakker

-Picatiny skinner

-ymse....

 

En hobby skal man ha.......(selv om det ikke er fornuftigt)

Link to comment
Share on other sites

Det glemte jeg å nevne ja, endring fra metrisk til tommer krever bytte av ledeskrue. Så i praksis er man bundet til en av delene. Et minus ja, men det er heldigvis ikke så ofte man trenger tommegjenger på denne siden av dammen. At jeg avskyr tommegjenger gjør problemet enda mindre :wink:

 

Spindelborringen er 20mm, ikke allverden men bedre enn jeg forventet. Minuset er at chucken den kommer med kun har 16mm borring (tåpelig), så en større chuck er på ønskeliste.

 

Man kan selvfølgelig holde på å ramse opp fordelene med en større maskin hele natta lang, men se nå på hva man faktisk får for 5-6000kr da. Man får en benk som man kan bære ned i kjelleren på egenhånd og plassere på en arbeidsbenk. Din veier vel et halvt tonn og tar like mye plass som hele arbeidsbenken min.

Å sammenlikne en minibenk med din maskin (hvor mye kostet den, 30'000kr?) blir som å sammenlikne en jolle med en cabincruiser. Det er ikke alle som har plass, behov eller råd til slikt, og en liten dreiebenk er faktisk tusen ganger mer nyttig enn ingen benk.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste å huske på er at dette er en enveiskjørt vei. Når man skal kjøpe sin første benk og har liten plass er en minimaskin mer enn godt nok. Men jeg vet allerede at dette ikke blir min siste maskin og at den neste kommer til å bli større.

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke sånn umiddelbart se at noen av desse billigbenkene for dreiing

og fresing var numerisk styrte....(litt kjekt å ha).

 

Hva blir minste pris og levrandør for hobby dreiebenker og fres om man vil ha dem styrte ?

Link to comment
Share on other sites

Det har du rett i, å slå gjenger tar tid. Jeg har dreid det meste av gjenger fordi jeg trenger trening, og fordi jeg ikke har hastverk (jeg bruker benken til å stresse ned og da spiller tiden ikke noen rolle). Dessuten gidder jeg ikke å kjøpe en tapp for en simpel jobb, kan jeg dreie de er det raskere og billigere enn å kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Nå fikk jeg faktisk lyst til å lage den mutteren

Du kan jo få lage en til meg istf... M14 til BR Reflex, syslet med tanken å lage en "barrel tuner" også. Kanskje en mutter som er noe tykkere enn løpet og en hylse som kan flyttes att og fram og låses m/settskruer...

 

Eller et kameraadapter til Swaro-Canon, i POM, om du kan dreie noe så simpelt :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...