Jump to content

jakt på sjø


tikkabysako

Recommended Posts

Dette kommer under "den frie jakta på hav og fjord", starter 10/9 uavhengig av jakttider.

 

http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljokrim/magasinet/2000-2-3/page7.html

 

Det første jeg vil nevne er å vise hensyn til andre på sjøen, det er veldig mye mer folk mange steder på sjøen enn andre steder en vanligvis jakter, og en synes og høres veldig mye lenger. JEg har sett mye stygg oppførsel/skyting/kanonbåt-praksis (men oftest med motor, so ER ulovlig) og fått høre enda mer om "galninger" som ligger i et sund og skyter vilt med hagle. Ikke bli en av de.

 

Det andre er, 2 med skytevåpen i båt er er mange, IMO - hvis en skal skyte fra båten. Skal en sette ut skyttere er det greiere, men begge tilfeller krever enighet om prosedyre og nazi holdning til sikkerhet - tomme våpen ved ilandlemping, all håndtering egentlig (sikker retning er f.eks. ikke lenger nedover...), hvem skyter i hvilken sektor (igjen NAZI!) om han fremste reiser seg og han bakerste bestemmer seg for å skyte framover samtidig... Ille nok med bare sistnevnte - det piper ennå i øra når jeg tenker på det!

Det beste og eneste sikre er at en bytter på å være "motor" og skytter (ikke skyttere) Er en 3 kan jo to ro, da er en jo rene speedbåten om det er ei god rosjekte, med skytter i baugen da :D

Fler enn 2 med ladd hagle i en båt synes uansett jeg høres betenkelig ut.

 

Om du googler litt så ligger det ute endel om dette , mange JFFer har også kurs utpå høsten. Kan være nyttig, og trivelig. Da får en ofte også tips om hvor, det lønner seg å prøve, låne lokkefugler, låne båt osv.

 

Det er bare å komme seg utpå, det er veldig fint på sjøen.

 

K

 

PS. Holmene har 1000 ører og 1000 øyne, jeg ble kontrollert 3 av 4 ganger jeg var ute i fjor. Våpenkort, jegeravgift, hagleammo, bla-bla-bla... Plutselig svinger det opp en liten RIB, og presenterer seg som SNO, sjekk regler og ha ditt på det tørre

Link to comment
Share on other sites

takker for dette flotte svaret :D

 

derfor eg spør her om det er lovelig å jobbe for det er ikkje bra visst man er usikker på koss reglane gjelder. tenkte å gå til politiet der eg bur for å få det skriftleg at eg får lov å jakte på sjøen visst det skulle dukke om noen nysgjerige på turene :D

Link to comment
Share on other sites

Dette kommer under "den frie jakta på hav og fjord", starter 10/9 uavhengig av jakttider.

 

http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljokrim/magasinet/2000-2-3/page7.html

 

Det første jeg vil nevne er å vise hensyn til andre på sjøen, det er veldig mye mer folk mange steder på sjøen enn andre steder en vanligvis jakter, og en synes og høres veldig mye lenger. JEg har sett mye stygg oppførsel/skyting/kanonbåt-praksis (men oftest med motor, so ER ulovlig) og fått høre enda mer om "galninger" som ligger i et sund og skyter vilt med hagle. Ikke bli en av de.

 

Det andre er, 2 med skytevåpen i båt er er mange, IMO - hvis en skal skyte fra båten. Skal en sette ut skyttere er det greiere, men begge tilfeller krever enighet om prosedyre og nazi holdning til sikkerhet - tomme våpen ved ilandlemping, all håndtering egentlig (sikker retning er f.eks. ikke lenger nedover...), hvem skyter i hvilken sektor (igjen NAZI!) om han fremste reiser seg og han bakerste bestemmer seg for å skyte framover samtidig... Ille nok med bare sistnevnte - det piper ennå i øra når jeg tenker på det!

Det beste og eneste sikre er at en bytter på å være "motor" og skytter (ikke skyttere) Er en 3 kan jo to ro, da er en jo rene speedbåten om det er ei god rosjekte, med skytter i baugen da :D

Fler enn 2 med ladd hagle i en båt synes uansett jeg høres betenkelig ut.

 

Om du googler litt så ligger det ute endel om dette , mange JFFer har også kurs utpå høsten. Kan være nyttig, og trivelig. Da får en ofte også tips om hvor, det lønner seg å prøve, låne lokkefugler, låne båt osv.

 

Det er bare å komme seg utpå, det er veldig fint på sjøen.

 

K

 

PS. Holmene har 1000 ører og 1000 øyne, jeg ble kontrollert 3 av 4 ganger jeg var ute i fjor. Våpenkort, jegeravgift, hagleammo, bla-bla-bla... Plutselig svinger det opp en liten RIB, og presenterer seg som SNO, sjekk regler og ha ditt på det tørre

 

 

det du seier øverst er at me ikkje kan jakte på sjøen med båt før 10/9?

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg var nok litt rask, i §32 står kun dette:

 

§ 32. (grensen for grunneiers jaktrett mot vann)

 

På elv og innsjø går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som hans eiendomsrett. Mot hav og fjord går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som landet ligger tørt. Utenfor denne grense og på grunner og skjær som er overskylt ved alminnelig høyvann og ikke tilligger noen eiendom som kobbeveide, er jakt og fangst tillatt for norske statsborgere og alle som det siste året har vært og fortsatt er bosatt i Norge. Direktoratet kan i enkelttilfelle gi utlendinger som ikke er bosatt i Norge adgang til slik jakt.

 

 

Imidlertid står det for de fleste arter i jakttidsbestemmelsene, en dato for start jakttid, og en dato for start jakttid for jakt iht. §32

 

F.eks.

Brunnakke, krikkand og stokkand

Hele landet med det unntak som nevnes nedenfor 21.08. - 23.12.

Den frie jakten på hav og fjord, jf. viltloven § 32, fra svenskegrensen til og med Vest-Agder fylke. 10.09. - 23.12.

 

Dette tillegget til jakttidsbestemmelsen tolker jeg som at en ikke kan jakte disse artene fra båt før 10/9 i de områdene som er angitt. Som omfatter vestagder fylke hvor jeg bor - så JEG kan ikke jakte før 10/9, men det er godt mulig du kan.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Når jeg læser teksten ovenfor ser det ud til at det er lov at gå i strandkanten/ vandet og jagte ?

 

F.eks kunne man tage waders på og jagte ænder... :?

 

Hvor langt skal man holde sig fra huse/ offentlig vei ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

 

Ja, i prinsippet, så kan man det, så vidt jeg kan tolke reglene. Men, det er jo noen momenter ang sikkerhet mv, som tilsier at man må et godt stykke fra bebyggelsen før det er ok.

 

Så er det også som det nevnes over, at holmer og skjær har tusen øyne og ører. Det har også jeg erfart, og dersom noen hører smellene, kommer det som regel en eller annen for å se hva som skjer. Har opplevd sinte advokater som hadde lagt til med båt en halv km unna, med dertil hørende telefoner til politi, lensmann, DN etc. Bare for å nevne noe. Så hvis man har en hyggelig jaktopplevelse som mål, bør den største forsiktighet utvises, og jakta bør utøves langt fra byfolk, i det minste. :D Og for ordens skyld; jeg er naturligvis bygutt :winke1:

 

mvh

 

swr

Link to comment
Share on other sites

ja, det er lov å vadejakte. Har gjort det mye selv, men med utrolig magert utbytte. Det er i praksis langsom tur med gevær, ikke jakt i den forstand. Du må være sikker på at fuglen påskytes over vann. Skyter du over land er du på ulovlige veier med mindre du har jaktrett der. Henting av vilt, det er lite som er mindre tilfredsstillende enn å se middagen drive vekk fra deg med vind og strøm etter et godt skudd.

Avstand til tettbygd strøk er som alltid 300m minimum, og det er lurt å sjekke med viltforvalteren i komunen for eventuelle endringer i fuglereservat.

 

Kajakk er rett og slett en genistrek. Hatr jaktet vra robåt alene, kano alene og to sammen, og kajakk. Eneste gangen kajakk ikke er best er når flere jakter sammen. Da kan det fort bli noen ubehagelige pekevinkler om ikke børsa lagres tom. Ikke noe problem for meg, jeg bruker pumpehagle med tomt kammer. Lader på opptrekk av hagla. Da har jeg et enkeltskuddsvåpen, men har ikke behov for å utnytte eventuelle doublemuligheter allikevel.

Støtter absolutt en operativ børse pr båt! mer blir vedig fort nifsfarlig.

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Nifsfarlig ja! Fantastisk nytt ord Trombone. Både nifst og farlig altså!! :D

Det gårnoen historier her på Sørlandet om folk som har jaktet fra båt, med ammo i kammeret og pipa pekende ned i båten. Og så har skuddet gått i det de skal til å løfte... Ikke så hyggelig å skyte hull i dørken langt fra land...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...