Jump to content

Rømt villsvin i Øst-Finnmark, hva er lov?


sleskham

Recommended Posts

Blir vel egentlig litt som å skyte en sau eller en ku som har rømt. Så lenge dyret ansees som et rømt husdyr, og oppfører seg deretter, hadde iallefall jeg tenkt meg om to ganger før jeg skjøt. Du hadde iallefall ikke fått noe kjøtt av meg hvis det var mitt villsvin.

Link to comment
Share on other sites

Har man ikke rett på halve dyrets verdi om man får tak i det?

 

Uansett, skyt og hold kjeft. Vilsvin er det jakttid på, og det er "fri kvote". Om noen har holdt vilt i fangenskap mister man eiendomsretten til det når det er rømt, da er det å anse som vilt og kan felles av grunneier/jaktrettshaver. Likt som kanin og mink egentlig.

 

Og mikkel; Du hadde heller ikke fått noe kjøtt av meg om det var ditt villsvin, som jeg hadde felt, om du hadde dukket opp på trappen her med den holdningen der.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Vilsvin er det jakttid på, og det er "fri kvote". Om noen har holdt vilt i fangenskap mister man eiendomsretten til det når det er rømt, da er det å anse som vilt og kan felles av grunneier/jaktrettshaver. Likt som kanin og mink egentlig.

 

Ja, det er nå slik jeg også har oppfattet det. Det er en jungel av lover og regler der ute, så det er i grunn regelverket jeg hadde vært ute etter. Har ikke klart å finne noe lovtekst/forskrift hvor dette står ettertrykkelig, men har hørt flere si at rømt villsvin er fritt vilt.

 

Nei, han Mikkel virket i større grad å "synse" fremfor å vise til noe regelverk.

 

Det virker ikke som om noen virkelig leter etter villsvinet som er rømt, ei heller bonden, og hvis det fortsetter, så skulle man jo tru at det bare er en fordel om jegere melder sin interesse, mot at man får beholde kjøttet. Ikke det at jeg tror én enkelt purke vil klare å formere seg og dernest etablere en "stamme"...(!).

Link to comment
Share on other sites

Tja var den drektig så....... :?

 

uansett så er vel dette egentlig for ett husdyr (eller bufe) å regne. Men det kommer vel litt an på om dyret er merket (øremerke etc), er det ikke merket. Ja da er jeg jaggu ikke like sikker, om det er ett tamt eller ett vilt villsvin, spiller forsåvidt ingen rolle om man ikke kan bevise eierskapet.

Link to comment
Share on other sites

om det er ett tamt eller ett vilt villsvin, spiller forsåvidt ingen rolle om man ikke kan bevise eierskapet.

 

I Finnmark er det, så vidt meg bekjent, kun to-tre villsvinoppdrettere, én i Talvik vest for Alta i Vest-Finnmark, og én i Luovttejohka i Tana i Øst-Finnmark. Det er mulig det er en i Kautokeino-området også (jf. de villsvina man kunne se utenfor huset til farmen-Mikkel i dokumentarserien Reinlykke).

 

Men uansett, om villsvinet blir skutt i området rundt Luovttejohka, så skal det vel godt gjøres å klare og å bevise at dette villsvinet IKKE kommer fra den nærmeste villsvinfarmen...? Hvertfall når det nylig er meldt en savnet purke herifra.

 

Nei, tør ikke dra på villsvinjakt før jeg vet 110 % sikkert at det er lov jakte på det! ...og ikke minst; beholde kjøttet (villsvinkjøtt skal da vel ikke gies til viltfondet, vel??)

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om dette er å rekne som vilt, eller som husdyr.

 

Det er snakk om eit dyr som har rømt, så er det nok snakk om husdyr. Og sidan det er ingen grunn til å anta at ville villsvin har kome seg så langt nord, skal det seriøs bortforklaring til for at ein kan argumentere for at dette er fritt vilt.

 

For villsvin er fritt vilt i Norge - ville villsvin, vel å merke.

Link to comment
Share on other sites

Og mikkel; Du hadde heller ikke fått noe kjøtt av meg om det var ditt villsvin, som jeg hadde felt, om du hadde dukket opp på trappen her med den holdningen der.

 

 

 

Beklager hvis jeg viste noen form for "holdning"? Det jeg ville fram til var at man ikke uten videre kan skyte husdyra til hverandre, selv om de har rømt. Det stemmer at jeg ikke kan vise til noe regelverk, og at det er fullt mulig det er lov å felle rømte villsvin. Men sjekk for all del opp dette først! Er skeptisk til handlinger man ser seg best tjent med å holde kjeft om. Det at det er jakttid på en art, betyr vel ikke automatisk at man kan jakte på tamme eksemplarer som har rømt. Er blitt jakttid på viltlevende kanin nå. Betyr det at naboungenes kanin som rømmer er jaktbart vilt sålenge det er innenfor jakttiden? :?

 

Se for deg at du er denne villsvinbonden. Du er fortvila fordi du har mista et dyr, som enten skulle slaktes for å gi inntekter, eller brukes videre i avl. Mens du er ute og leiter, møter du folk som er ute med rifla, for å skyte dyret DITT. Og som faktisk har tenkt til å beholde hele dyret for seg selv. Og dette har de planer om å holde kjeft om!? :shock: Blir fint naboskap av sånt gitt....

 

Men hvis det er slik at bonden ikke leiter etter dyret, blir det selvfølgelig en annen sak... Da er det faktisk faunakriminalitet...

Link to comment
Share on other sites

Men hvis det er slik at bonden ikke leiter etter dyret, blir det selvfølgelig en annen sak... Da er det faktisk faunakriminalitet...

Og dette synes jeg man bør sjekke med vedkommende eier før man går man av huse, for å skyte seg villsvin.

Men da nytter det ikke med utsagn som at vi skal ut til helga å se etter det. Jeg ser på slikt som med rømt mink, få livet av de før det gjør noe skade. Men først må vel eier få sjangsen til å rydde opp, så skal man si, en uke. Og så er er villsvinet fritt vilt? :wink:

 

OBS! Sjekk nå lover og regler før en skyter noe som helst, vi trenger ikke flere her inne sm sitter i saksa på grunn av en § eller to.

 

Kansje noen kan sjekke med DN og LD?

Link to comment
Share on other sites

Sjekk nå lover og regler før en skyter noe som helst,

 

Ja, det var jo nettopp derfor jeg la ut emnet her på kammeret. Regnet med at av alle medlemmer her, må det jo være noen som kanskje kan henvise til noen lover, regler eller forskrifter som sier i klartekst noe om dette. For selv har jeg ikke klart å finne noen paragrafer som er så konkrete at det ikke er noe tvil hva som er lov.

 

Jeg ser jo her http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/hedmarken/1.2539581 at man i dette tilfellet etablerte et profesjonelt jaktlag. Men om man gjorde det for enkelhets skyld, eller fordi det er et krav til jakt på villsvin (gjerne av rømt sort), kommer ikke frem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...