Jump to content

Dreiing av lyddemper


Recommended Posts

Jeg har begynt å dreie en lyddemper til salongrifla men sliter litt med selve dreiingen og siden det virker som om mange her har erfaring med dreiiing så tenkte jeg at jeg kunne spørre her.

 

Problemet mitt er å sentrere emnet i kjoksen. Tenkte at kjoksen med 3 tenner som strammer seg likt burde sentrere seg selv men det gjør den altså ikke.

1000124s.jpg

Jeg starta med hele emnet som du ser ligger under. Så kappa jeg av den biten som nå sitter i kjoksen. men får ikke sentrert denne selv om jeg har senterhull på høyre siden som jeg presser mot spindelen. Emnet ligger ikke korrekt i kjoksen uansett hva jeg prøver på!

 

Noen tips?

 

Mvh, Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Harde bakker (ikke dreibare) er vanligvis nummerert og må stå på rett plass for å sentrere, sjekk det først.

 

Om du likevel har kast i biten når bakkene står rett så er det mest sannsynlig kast i chucken din.

I så fall så kan du ta den av spindelen og sjekke spindelnese/plan om den har hakk eller skader, rett de av med bryne.

 

Om du enda har kast så har chucken mest sannsynlig blitt taita så hardt at tennene på bakkene har gitt litt etter og da er det ikke stort å gjøre med det.

 

Har du bakkskive (chuck med 4 individuelt justerbare bakker) og kan å rette med måleur så er det ingen problem å få det innenfor hundredelen i senter.

 

Viss du ikke har bakkskive så kan du spenne opp en aksling i chucken og dreie en spiss som passer mot senterboringa i den biten du skal dreie.

Spenn opp med to spisser og legg så mye press med bakdokka at du får ta de kuttene du skal. (forsiktige kutt og tolmodighet går bra)

 

 

Edit: Ser at du ikke bruker roterende senterspiss.....det er absolutt ikke å anbefale viss du har tenkt å dreiie med spissen i biten!

Link to comment
Share on other sites

Som LongRange sier er punkt 1 å sjekke plasseringen av kjeftene. Sjekk også anleggsflatene på kjeftene når du først har de ute.

 

Har du måleklokke? Det trenger du om du skal få rettet ting opp, hvis ikke er eneste løsning å dreie alt som skal løpe på samme oppspenning.

Link to comment
Share on other sites

En skjev bakdokke gir ikke merkbart kast som Fredrik klager over, det som skjer da er at delen blir konisk. Skal man være skikkelig pirkete med retting av den er det vel best å dreie over en lang aksel og måle diameter i begge ender. Men jeg tipper at problemet ligger på andre siden, og da er punkt 1 å finne frem måleur.

Link to comment
Share on other sites

En fast spiss skal ikke gi mer kast enn en roterende om den er slipt riktig og uten skader, i teorien burde den tom være håret bedre enn en roterende siden det ikke er noen lager som kan gi slark/kast.

Og det går helt greit å dreie mot en fast spiss om en ikke har noe annet, man må bare være forsiktig med hvor mye spenn man setter på den og kjøre på lav hastighet. Smøring er også kritisk, jeg synes lagerfett har fungert bedre enn olje. Men en roterende spiss er strengt tatt et must om man skal dreie lange emner.

Link to comment
Share on other sites

I dette tilfellet er det godt mulig mtp at han bruker en fast spiss....regner ikke med at han har tenkt å dreie med den.

 

Ellers ved bruk av roterende senterspiss så får du ikke kast i biten, derimot et konisk resultat...

 

 

En trenger ikke roterende senterspiss, folk dreide i mange ti-år uten, mendet må/bør smøres ved bruk av fast spiss. Gamle instruksjonsbøker anbefaler talg til dette. Gamlingene slipte gjerne en flate på senterspissen slik at de kunne smøre underveis i jobben.

Link to comment
Share on other sites

Du lider åpenbart ikke noen last av den grunn, Leon.

 

Er enig i at delen ser litt rufsete ut, men bildet er for lite til å si noe sikkert. Feilen ligger nesten helt sikkert på chuck-siden, jeg har en mistanke om at Fredrik mangler måleur for å ta en skikkelig oppretting av chuck og del. Jeg har brukt fast spiss på alu (roterende spiss er på vei), og det går faktisk helt greit med nok smøring. Men jeg har holdt meg under 500rpm så ting tar gjerne litt tid.

Link to comment
Share on other sites

en mistanke om at Fredrik mangler måleur for å ta en skikkelig oppretting av chuck og del.

Et måleur er helt klart en fordel. Men, man kan klare seg med en "sprittusj" også...

Vær litt stødig på handa mens chucken roterer i passe tempo (det gearet som tilfeldigvis er innlagt... :wink: ) og berør forsiktig delen med tusjen.

Da kommer den "høye" siden til syne, og man kan justere etter det.

Vask vekk tusjen med rødsprit (eller noe annet...) og prøv på nytt.

Når du får en fin strek som er like tykk/bred rundt det hele, uansett hvor "fin" man er på handa, så er delen ganske så sentrert.

Denne metoden er grei nok, hvis man ikke har måleur. Har man det så er dette selvfølgelig å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange svar!

 

Problemet ligger helt klart i chucken. Og å dreie med fast spindel går fint, særlig med alu. Jeg smører den jevnlig under dreiing.

Jeg får retta opp litt større emner ganske greit ved bruk av sprittusj. Men på den lille biten jeg har avbilda får jeg problemer.

 

Tok ut bakkene og tørka vekk spon og sjekka at de stod riktig osv. Det virker som om nr 3 har litt mer slark enn de andre. Noe som samsvarer veldig med kastet jeg får på emnet. Noen som har noen tips ang skimsing av dette eller pris osv på en chuck som garantert er rett?

 

Dette er en billig kinabenk, så er ikke overrasket.

 

Mvh, Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Dersom chucken din er av typen som er flensmontert er det mulig å rette den en smule.

 

Spenn inn en slipt aksel eller en bit som er findreid, merk av f.eks. bakke nummer 1 hvis det er denne du drar til mot.

 

Løsne mutterne på bakplata forsiktig og rett med klokka på den slipte akselen til den løper.

 

Dra til mutterne i kryss og følg med på klokka!!

 

Teorien er att når du spenner inn en del og drar til på den bakken du har brukt som utgangspunkt så skal det repetere.

 

Styringen på min flens var det såpass kast i att jeg måtte dreie av 0,1mm for å få nok rom til å rette på uansett hvilken bakke jeg dro til...

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1 må være å rette chucken som M14E2 sier, det er ikke sikkert at det er noe galt med chucken. Kina-kvalitet er ikke alltid så elendig som man skulle tro, har selv en kinabenk (Sieg 7x12) og den løper på 0,02-0,03mm utvendig med begge bakke-settene uansett hvilken bakke jeg drar til på.

 

Du kan like godt kjøpe klokke først som sist, det kommer du neppe til å angre på. Men gå for en liten vippeindikator, på små benker er de lettere å bruke enn vanlige måleur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...