Jump to content

Norrøna eller Chevalier Outland Action


stratos

Recommended Posts

Hei, noen som har noen praktiske erfaringer med svenske Chevalier Outland Action

http://www.chevalier.se/products.asp?ln ... ngLangID=1

 

eller noen av følgende Norrøna produkter:

Norrøna Finnskogen eller Recon

 

Skal fornye klesskapet til utendørs bruk da mine er slitt etter mange års bruk. Forsvarets felt bukse og felt jakke (F1). De var ikke vantette, men passformen var og er super.

Var og prøvde alle jakt klærne i oslos butikker forrige uke og det var Chevalier outland action og norrøna finnskogen som passet best og er mest lydløse. (jakter skogsfugl så vel som å dra på fjellet)

Så på noen stormberg produkter som virket fantastiske, men passform ble helt feil =/

 

Slik flere selgere forklarte det så er chevalier sin goretex festet til ytterstoffet så det blir ikke "tynget" ned som norrøna sine produkter. Men hørt mye bra om Norrøna produktene.

 

 

Tips erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

At membranen ikke er laminert på ytterstoffet hos Norrøna gjelder bare for Finnskogen. De andre dressene har membran og ytterstoff laminert. Når dette er sagt så er det vel så som så med lydløs(/svak)heten til de andre dressene til Norrøna. Recon bråker som bare f...

Link to comment
Share on other sites

At membranen ikke er laminert på ytterstoffet hos Norrøna gjelder bare for Finnskogen. De andre dressene har membran og ytterstoff laminert. Når dette er sagt så er det vel så som så med lydløs(/svak)heten til de andre dressene til Norrøna. Recon bråker som bare f...

 

Da er recon ute av konkuransen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en Finnskogendress siden 1997, og nå er den utslitt. Eller ihvertfall ikke så vanntett som den var. Det er riktig at dressen blir tyngre når den blir våt, men det gjør ikke noe. Det er uansett marginalt, syns jeg.

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe noen ny Finnskogen dress, fordi passformen ikke passer meg. Og desuten synes jeg hetteøsningen er teit. For min del kunne de droppet hele hetta, så hadde man også sluppet den tykke kraven.

 

Jeg har begrenset erfaring med andre jaktklær med membran, så jeg vet ikke om Norrøna er "bedre" enn de andre. Derimot vet jeg at jeg har sent inn min Finnskogendress til fabrikken for lapping av sømer, fiksing av småskrammer og hull etc, og det er en mulighet jeg setter pris på. Ikke koster det noe særlig heller.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Skal det være lydsvakt er nok det lurt ja. Jeg har ingen personlig erfaring med disse modellene, men jeg regner med at det mest egnede fra Norrøna er Forelhogna-modellene. Disse har litt børstet overflate og membran på ytterstoffet.

Link to comment
Share on other sites

Skal det være lydsvakt er nok det lurt ja. Jeg har ingen personlig erfaring med disse modellene, men jeg regner med at det mest egnede fra Norrøna er Forelhogna-modellene. Disse har litt børstet overflate og membran på ytterstoffet.

 

den virket som en veldig bra og gjennomtenkt dress, men passet ikke bra på meg =(

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Norrøna Finnskogen i mange år. Jeg synes den er myk og veldig behagelig å ha på seg. Den er etter min mening best i litt kaldt vær eller ved lav aktivitet. Er det varmt blir den fort klam. Dessuten synes jeg buksa er litt ubehagelig direkte mot naken hud. Komforten er best med lang underbukse under.

 

Jeg har hatt 2 slike dresser og ikke brukt annet de siste 10 årene. Jeg kan derfor ikke si hvordan Finnskogendressen klarer seg i en sammenligning med andre tilsvarende jaktdresser.

 

Det er uansett kjekt å ha en vindtett fleece-jakke som alternativ ytterjakke, for dager eller økter med oppholdsvær og høy aktivitet.

Norrøna har også en jaktutgave som er veldig bra. Den har detaljer som radiolomme m.m. som vi jegere setter pris på. Denne har jeg kun positive ting å si om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Finnskogen siden 1997 eller 1998. Har opplevd noen problemer med at vann gikk igjennom i spesielle tilfeller, men har i to tilfeller fått ny dress på reklamasjon! Må sies å være god service. Lapping, bytte av glidelås etc. er også utført for en rimelig penge. Den dressen jeg har nå har jeg hatt siden 2001, og er svært fornøyd. Min er brukt ganske mye, 50-60 dager i året. Alt fra fisketurer i kjølig vær om sommeren til vinterjakt med kamo utenpå. Kan være litt varm tidlig på høsten, særlig jakka. Men da har jeg heller bare svært tynt undertøy under istedet for å gå uten jakke. Har alt jeg trenger i faste lommer på jakka.....

Fordeler som jeg setter pris på er:

Den er lydsvak. Å si den er lydløs er i praksis ikke helt riktig, da membran kan gi fra seg lyd. Det gjelder imidlertid alle membranplagg.

Den er lett i forhold til billigere klær.

Slitesterk. på min dress er det kun litt nederst på innsida av beina som er slitt. Pluss noen glo-merker, men det skal ikke dressen ha skylda for.... Ellers ser den fortsatt ut som ny.

 

Jeg kommer til å kjøpe Finnskogen igjen når denne er utslitt. Foreløpig ser det ut til at den har noen år igjen.....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Eg har hatt ei Finnskogen-bukse sidan 2002. Den er no ganske utsleten. Den har blitt brukt til alt mulig rart frå rusleturar til topptur på ski, og eg er veldig fornøgd med den. Skulle eg fortsatt hatt ein allround-dress, hadde eg kjøpt ny Finnskogen. Men eg har planer om å satse på to forskjellige dressar framover, so då blir det ikkje den. (No blir det sannsynligvis Norrøna Dovre + ein billig godversdress).

Jakka har eg ikkje prøvd. Fadern har heile dressen og er veldig godt fornøgd.

Mitt inntrykk av Norrøna er at dei har ein kvalitet og service som få andre kan måle seg med. Men ein betalar for det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ikke direkte svar på det du spør om, men Bergans Pasvik er også et alternativ. Har buksa, og den kommer det ikke mye lyd fra (med mindre jeg slipper en smyger, da). På den andre siden er den også ganske pusete, så under de "rette" forholdene drar du med deg litt smårask (eller evt snø) når du er ute og trasker. Det var det med pose og sekk da... Pasvik er litt rommelig i størrelsen, så den passer ikke meg så bra. På meg er Forelhogna bedre, så den er mitt førstevalg. Men kanskje Pasvik er ditt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...