Jump to content

Arvet en hagle, hva kan jeg bruke den til?


Ole Petter

Recommended Posts

Det er ei Russisk børse. Star Bajkal IJ-18. Dette våpenmerket er kjent for å være meget driftsikkert og pålitelig.

 

Hva den kan brukes til? Jakt? Leirdue-skyting?

 

Men hva du kan bruke den til, er opp til deg selv! :D

 

Hvilken trangborring har den? Vet du det? Hvis ikke, så burde det stå et sted på hagla.

 

Men dersom det er full trangborring ( 1/1 ) så bør du være forsiktig med stålhagl.

 

Og vet du hvilket år børsa er laget?

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Det står stemplet 1965 på løpet.

Vet ingenting om hvilken trangboring det er på den, har ikke hagla foran meg akkurat nå så jeg får ikke sett noen merking på det...

 

Merket meg en ting når jeg kjente på den så var den løs i stokken, er dette noe alvorlig? vanskelig å fikse?

 

mvh

 

Ole Petter

Link to comment
Share on other sites

Mest sannsynlig må du skru opp kolbekappa og stramme til skruen som går gjennom stokken din, så blir den tight og fin igjen. Det er eit godt bruksjern du har fått tak i. Andre stålpatroner enn leirdue ammo, bør du nok ikkje skyte i den der hagla. :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan nesten ta det for gitt at den har full trangboring, de fleste enkeltløpere har det.

Så stålhagl bør du styre unna.

Du kan nesten være sikker på at kammerlengde toppen er 70mm også, hvis den ikke er 70mm så er den kortere, ikke lengre.

DVS. at du ikke skal bruke patroner lengre enn 70mm, er kammeret oppgitt til 65mm så er det max lengde på patroner.

Har den kammerlengde på 70mm så kan du godt bruke patroner med 67,5mm og 65mm lengde.

Med andre ord, du kan bruke kortere patroner enn oppgitt kammerlengde men aldri lengre patroner.

 

Patroner får du tak i som Bismut/vismut, Zink og andre kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Kal.16 ble vel aldri laget med magnumkammer, men det finns en del hagler med 65mm. kammer der ute. Etterbrenner her på forumet gjorde en test av kal.16patroner i enellerannen jaktblekke her i vår.

 

En børsemaker vil kunne brotsje opp trangboringen til 1/2 for noen hundrelapper og samtidig sjekke kammerlengden. Du vil da kunne benytte lerduepatroner på banen.

Jeg gjetter imidlertid på at du finner tallet 16/70 innstemplet under kammerdelen på denne...

Link to comment
Share on other sites

Ganske sikkert en kal 16 detta ja. Er det en sideligger ? Har en star kal 16 IJ-18 jeg og ;) Brukes sjelden lenger, men den fungerer. Bruk vismuth som beste erstatter til bly. Andre matrialer ville jeg ikke brukt i den uten å ha fått en børsemaker til å ha sett på den. Ta et bilde av den, er skremmelig sikker på at vi har et noelunde likt eksemplar.

 

 

EDIT: Latmanskapet slår inn. Selvfølgelig var den en kal 16 :) Og attpåtil en enkeltløper.. Da er den definitivt lik min ..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...