Jump to content

Nerver under konkuranse


Recommended Posts

Før i tida (70- og dels 80-talet) hadde mange av dei lokale skyttarane med eksport og pils som dei nytta som nervemedisin før skyting. Resultatet av dette vart vel stort sett nokså variabelt.

 

Sjølv plar eg springa eit par kilometer,eller gå fort ein tur, ein liten time før skyting. Og sørgjer for å drikka nok væske (alkoholfritt). Det roar det heile ned eit par hakk.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv slitt med noe av det samme selv i vinter. Vil annbefale deg å kjøpe ei bok om mental trening. Kjøpte selv denne boka http://www.stenvaag.no/web/ontime.asp?doc_id=57

og den har mange gode tips. Vil ikke si jeg er kurert for konkurransenerver, men velger å tro at det har hjulpet noe. Å fokusere på det positive er nok noe av hovedpoenget i boka og ikke tenke på skudd som er avlevert, og heller ikke tenke framover, men å være i nuet, og fokusere på å levere ett bra skudd. Gjør man dette hver gang så kan man se på poengsummen etter konkurransen. Klarer man dette har man kommet langt :)

Link to comment
Share on other sites

Ja er som sniper arne sier, Har selv slitt noe j--- i vinter med og holde konkuransen ut, Kjenner det byne og riste i beina og får ikke avtrekke til og gå når dotten er i midten.

Og tenke poeng da blir det som regel enda værre, Byn med og ta et og et skudd ikke tenk hokus pokus. det enkleste er det beste. Og finn ei rytme som passer, Jeg bruker tia før jeg skal skyte til og skru kikkert- lade magasin så det er klart til standplass- Stille seg opp riktig/sitte så børsa kommer rett ned i skiva MI. Dette er slike små ting som roe ned noe,og at en kansje slipper og bli stressa i siste liten.

Link to comment
Share on other sites

Du må endre fokus fra å tenke poengsum til å fokusere på oppgaven din her og nå.

 

Dvs. tenke ett og ett avtrekk - og følge skuddet helt gjennom skiva (ikke bare til du har klemt inn avtrekkeren). Avlevert skudd tenker du ikke mer på; fokuser på det neste.

 

Begynner du å regne sammen summer underveis så øker presset unødvendig og dermed skyter du dårligere.

 

Den tida du har til rådighet når du kommer på standplass - bruk den til å finne den beste stillingen og forberede deg best mulig.

 

Ha også samme opplegg hver eneste gang; samme bekledning, samme beinstilling, samme måte å puste/løfte rifla osv. Det er trygghet i gode rutiner og du kan fokusere på oppgaven som er å avlevere et godt avtrekk - hver gang.

 

Ikke glem å puste! Nervøsitet får deg til å hyperventilere og da begynner du å skjelve og miste fokus. Pust med magen og ta noen solide magedrag innimellom. Unødvendig å si men stimuli som tobakk og kaffe bør unngås før konkurransen...

 

Å være litt nervøs er bare bra for det skjerper deg. Men har du gode rutiner på rammen rundt så tar ikke nervøsiteten overhånd.

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig bare to tips utover det som er nevnt her:

 

1) Konkurer mye. En måte å komme seg over hindre som dette er å jobbe med de. Trenger ikke være utelukkende store stevner, men gjør mindre konkuranser ut av treninger innimellom for å trene på konkurranselignende situasjoner.

 

2) Konkurer med deg selv kun.

Link to comment
Share on other sites

Du har allerede fått glimrende råd. Ikke minst en referanse til en bok som helt sikkert er bra.

Allikevel vil jeg skrive om mine personlige erfaringer og råd rundt emnet.

 

Jeg var på en junior-samlig en gang ( for herrens mange år siden....). Instruktøren spurte forsamlingen av rekrutter og juniorer om de som var nervøse på stevner kunne rekke opp handa. Vi var ett fåtall ( 2 stk. ) som rakk opp handa, pluss samtlige instruktører. Hvorpå han sa : De som nå ikke har handa oppe, de lyver!

 

Nervøsitet er skytterens evige problem i varierende grad. Noen har tilsynelatende ikke nerver i det hele tatt. De absolutt fleste har det i varierende grad. Enkelte lærer seg aldri å håndtere det, men de fleste greier det etterhvert. Avhengig av skytingens "alvorlighet". Ragnar Skanåker (tidligere svært kjent pistolskytter fra Sverige) sa engang at alle mesterskap hadde han lært seg å takle. Unntatt OL. Der var han alltid nervøs....

Å skyte finale i NM vil være en stor utfordring for han som gjør det første gang, men en som har vært i finale de siste ti år bryr seg mindre. Han er kjent med det.

 

Som de to over har nevnt, tenk ett og ett skudd, ikke poeng. Del gjerne skuddet opp i arbeidsoppgaver, det gjør det enklere å fokusere ( stilling, plassering i skulder, pusteteknikk, avtrekksteknikk, gjennomføring, veksling/lading...). Disse kan man også trene på enkeltvis, slik at de sitter i ryggmargen. Det gir trygghetsfølelse, og mindre nerver.

 

På stevner blir man nervøs av flere ting, men å skape en trygghet hjelper. Dersom alt man skal igjennom er trygt og kjent, blir man mindre nervøs. Derfor må man bli trygg og kjent. Sørg for at man stiller forberedt på skyting. Man er innskutt, alt utstyr er med og befinner seg på sin kjente plass. Man har så godt som råd er gjort seg kjent med rutiner, slik at det ikke dukker opp ukjente momenter som gjør en utrygg. Forberedelser er altså viktig.

 

Men hvordan blir man kjent og trygg på en situasjon man ikke har vært i før? Ved å mentalt trene på situasjonen! Sitt på ett stille sted, lukk øyne og sett deg inn i situasjonen. Er det kun på siste hold man blir nervøs og kun dersom man har skutt bra tidligere, bruker man den situasjonen. Tenk at man har skutt meget bra så langt. Kun siste hold gjenstår, det er svært vanskelig. Skyter man bra, vinner man alt. Bygg opp spenninger, og lær å kontroller de. Tenk igjennom ett og ett skudd. Selvfølgelig går alle bra! Når man så entrer standplass, er man ikke fullt så utrygg, for man har vært der før!

 

Boken det er referert til har jeg ikke lest, men den er sikkert bra. Anne Grete Jeppesen er en av landets største ressurser på området. Jeg har gått kurs hos henne ved en anledning, og kjenner igjen det med å tenke positivt. Om man blir nervøs på siste holdet, hvorfor gjør man det? Har man skutt bra til da, så har man en god dag. Stillingen har man trolig bra i rett før. Hvorfor har man da anledning til å være nervøs? Man har egentlig mye større anledning til å være nervøs om man ikke har skutt bra tidligere? Forsøk å tenke at "nå idag er jeg iform, nå skal jeg jammen vise dem!". "Så god form som jeg er i idag, så er ikke dette noe problem". Tenk ett og ett skudd, en og en arbeidsoppgave. Fokuser på disse, ikke på poeng.

 

Nervøsitet er en mental "ting". Man kommer ikke utenom mental trening for å beherske det. Noen bruker mange år, til man faktisk har vært i alle situasjoner slik at de er kjente. Noen forsøker å sette seg inn i situasjonen på forhånd, og lærer å mestre nervene på mer generelt grunnlag. Det er ikke alltid ønskelig å fjerne alle nerver. En viss grad av spenning gjør ofte at man yter sitt beste. Men bikker det over, går det ut over konsentrasjon og skytingen. Det denne balansegangen man må trene seg på å finne.

 

Når nervene river, er det godt å lene seg til noe som er trygt og kjent. Arbeidsoppgaver..... skudd for skudd... Jo, dette kan jeg, jeg kjenner dette fra før! Akkurat denne stillingen er jeg god på! Spenningen avtar.

 

Håper du fant noe brukbart. Boka som det over er referert til er sikkert en god investering.

Lykke til!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har enda ikke vært med på noen høytidelige konkurranser, mest jaktfelt som arrangeres i nærområdet. Når jeg skal skyte prøver jeg bare å glemme at det er en konkurranse og sier til meg selv at jeg skal gjøre det så godt jeg kan, og enda litt bedre. Ikke fokuser på plassering verken før eller under skyting, vent å se til etterpå. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det ble gjort en sammenligning mellom skiskytterene Frode Andresen og Ole Einar Bjørndalen. Andresen er ofte mye kvassere enn Bjørndalen i langrennstid, men like forbanna må han finne seg i å bli slått - gang på gang.

 

Hva er den store forskjellen mellom de 2? I følge en mann som har fulgt Dem tett i mange år er svaret veldig enkelt:

 

Når de står på standplass i viktige renn så husker Bjørndalen alle sine treff, og har glemt alle sine bommer. Andresen husker alle sine bomskudd og har glemt alle treff...

Link to comment
Share on other sites

Det ble gjort en sammenligning mellom skiskytterene Frode Andresen og Ole Einar Bjørndalen. Andresen er ofte mye kvassere enn Bjørndalen i langrennstid, men like forbanna må han finne seg i å bli slått - gang på gang.

 

Hva er den store forskjellen mellom de 2? I følge en mann som har fulgt Dem tett i mange år er svaret veldig enkelt:

 

Når de står på standplass i viktige renn så husker Bjørndalen alle sine treff, og har glemt alle sine bommer. Andresen husker alle sine bomskudd og har glemt alle treff...

 

:lol::lol::lol:

 

Så sant som det er sagt! :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå sliter jeg ikke så mye å være nervøs før jeg skyter, men fy f.. hvor fæl prestasjonsangst jeg får av og til, redd for å skyte dårlig helt enkelt. Har lest en del idrettspsykologi, og det har fått meg til å fokusere på de riktige tingene.

-Hvem er best? -Du!

-Kommer du til å skyte dårlige skudd all den tid du vet du er best? -Nei!

 

Ingenting er for krevende i ei jaktfeltløype, de poengene jeg mister iløpet av runden, er stort sett på grunn av det mentale. Nå prater jeg for meg selv. En begynner å bli feig på slutten av runden, og for å være sikker på at ikke trådkorset glir ut av ringen, napper en skikkelig til i avtrekket før korset er for langt ut. Lurt? -Skeptisk. En reiser ikke på et jaktfeltstevne for å skyte 148, selvsagt skal en gjennomføre 30 gode skudd!

 

Ta ett og ett skudd av gangen. Den tia jeg dreiv med DFS-skyting, lærte vi mye om dette. De skuddene som har gått av, får en ikke gjort noe med alikevel. "Klyp i, så kan detta bli brukbart".

 

Er en for ustødig til å stå og holde korset inne i ringen, fullfør avtrekket på tur inn.

Puls i sittende skytestilling syntes jeg er langt værre enn i stående. Hele børsa blir liksom med blodpumpa.

 

Jeg har vært skikkelig nervøs før en finale..fokus på feil ting, resultatet ble to bom - i sittende!

 

Drit lang marsj i hvordan andre har skutt, for du skal til topps med max-sum!

 

Tips: Willy Railo har skrevet mye bra innen idrettspsykologi.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

på nettsidene til Meråker idrettsgymnas si skytelinje er det et program som heiter mental trening, der står det mykje bra. :wink: Eg fann ikkje linken i farta men sida erhttp://www.mir-shooting.com/

 

Ellers så er det som det allereie er nemnt, fokuser på arbeidsoppgåver; finne stillinga, sikte, og presse av skuddet. :)

Å finne rett stilling før skyting er også viktig, eg erfarte dette på LS, der eg skaut et skot i feil skive i finalen. :shock: Eg hadde skutt om om 3. om det hadde vert ein inner meir i skiva mi... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Gi f..n! er mitt stalltips om ikke annet fungerer. Er det snakk om elgbane eller jaktfelt på tørt føre så ta øreklokker, børse og patroner med deg. Kom som du er og ha det gøy. Ta en pause fra det meste og bare ta det som noe sosialt. Går det til dundas så gjør det det. Kommer flere muligheter senere. Men et gammelt treningsgrunnlag er jo greit å ha.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Mange gode råd her, både morsomme og seriøse.

Om jeg skal komme med min erfaring i korte ord må det være å få ne på papire alle aspekter som kan påvirke resultate og så eliminere dem ett etter ett. Som nevt av fler, det hjelper ikke å dvele over dårlige skudd. Gjort er gjort. Samme med hva man må oppnå for å klare et gitt mål.

Er ingen tvil om at definisjonen på skyttersport er at det er en mental sport.

 

Alle er jo ganske forskjellig utstyrt rent mentalt. Så når tankene raser rundt i hode, så er det neimen ikke greit.Kan man lage en fast rutine eller mantra for seg selv, kan være til hjelp.

 

Aner ikke om man selv er noe mentalt supertalent, men registrerer jo at når pipet eller starten går, enser jeg ingenting rundt meg annet enn siktene og skivene.

 

Etterpå kan man leke hvis-leken. Det er jo det morsomste. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...