Jump to content

Remington 870 pumpe - slapp i fisken


bjornbra

Recommended Posts

Hei, jeg har en pent brukt Rem 870 pumpe (Super Mag). Den har et irriterende moment ved seg, nemlig ved at pumpa så altfor lett "sklir" bakover. Altså: Hvis den er uladd og jeg f.eks reiser den opp for å henge den over skulderen så sklir pumpa bakover og åpner litt for ejektoren. Det samme skjer etter at jeg har fyrt av et skudd, da har allerede pumpa "begynt pumpingen og utkastingen av tomhylsa". Det gjør at det ikke er mulig å lade (irriterende på leirduebanen hvor jeg lader ett og ett skudd).

 

Noen ide hva denne slappheten skyldes?

 

Beklager dårlig sjargong, men jeg er nybegynner i våpenbransjen :) Håper jeg gjør meg forståelig.

Link to comment
Share on other sites

[..] Skjønte ikke helt hva du mener med at du ikke får til å lade ett og ett skudd?

 

Det jeg mener er at, dersom du har ladd hagla med ett skudd og fyrer av det ene skuddet, så har allerede pumpa dratt seg 1cm ca. tilbake, slik at tomhylsa er "på vei ut", og da er det en mekanisme som gjjør at innmatinga i bånn er sperret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Remington 870 Express Magnum (12/76) siden begynnelsen på 90 tallet og skutt flere 10 tusen skudd med den. Min fungerer på samme måte som du beskriver. Personlig foretrekker jeg at den glir lett, i motsetning til "ferske" hagler som er så trege i mekanismen at man må bruke makt for å lade om. I en jaktsituasjon er det jo greit å kunne lade om så raskt som mulig etter et avfyrt skudd. Så lenge forskjefte er godt låst når haglen er ladet så ville jeg ikke ha brydd meg om dette. Jeg kan anbefale Jakt og Friluft i Arendal på det sterkeste dersom du trenger noen til å "se over" geværet ditt. De har solgt disse haglene så lenge jeg kan huske og de som jobber der, både børsemakere og butikkansatte er ivrige jegere og konkurranseskyttere med mange års erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den er uladd og jeg f.eks reiser den opp for å henge den over skulderen så sklir pumpa bakover og åpner litt for ejektoren. Det samme skjer etter at jeg har fyrt av et skudd, da har allerede pumpa "begynt pumpingen og utkastingen av tomhylsa". Det gjør at det ikke er mulig å lade (irriterende på leirduebanen hvor jeg lader ett og ett skudd).

Dette er slik det SKAL være! Når jeg går med uladd hagle er det ofte en grunn til det, og det kan være greit å vise at den er uladd. Om du ikke vil vise det så er det jo bare å la være å trykke av i tomt kammer!

Etter man har skutt på leirduebana bør man vise at hagla er uladd frem til man skal skyte igjen. Da drar du pumpa frem med patronen du har lagt inn utkasteråpningen.

 

Forresten bør du smøre stengene fra forskjeftet slik at de glir bedre! :wink: Hilsen tidligere 870 eier! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg mater ett og ett skudd i utkasteråpningen når jeg er på skytebanen. Eliminerer faren for skudd i magasinet ved endt skyting, (selv om man selvfølgelig fysisk og visuellt sjekker dette uansett) og for å vise andre at hagla er uladd når forskjeftet/sluttstykket er dradd i bakre stilling.

 

Leirduekasteren går amok når jeg er på skytebanen med 870`n. 1 due kastes ut når jeg lader, 1 når jeg roper JA! eventuellt HEI! og 1 når jeg drar tilbake etter endt skudd.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med ny børse denne vil du ha glede av lenge. Flott at du begynner rolig og ikke tar av med fullt magasin som så mange ferskinger gjør. Men sats på etterhvert og pumpe på rekylen da vil du i jakt situasjon være klar med skudd nr 2. irriterende på jakt når dette ikke sitter. Men det viktigste først er og ta det rolig i begynnelsen som du beskriver. De skal ikke være nødvendig og drepe en fugl 2 ganger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Leirduekasteren går amok når jeg er på skytebanen med 870`n. 1 due kastes ut når jeg lader, 1 når jeg roper JA!

 

Jeg har opplevd det samme, men fant ut at hvis jeg lukket mekanismen rett etter at vedkommende før meg skjøt, så gikk det greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

problemet med att kasterene kaster ut duer ved bruk av pumper og halvautoer er velkjent.

 

endel kan nokk gjøres med følsomheten på mikrofoner,,

 

står jeg som standplassleder så er det en vurdering en må ta, om det er en trenet skytter og att en da godtar att

neste skytter lukker våpenet før forige skytter har bruket våpenet. det har da okså noe og si

på ferdighetene til til forrige skytter, opplever jeg att det er flere nybegynnere i rekka så lar jeg heller duene fly.

 

selv har jeg en halvauto som lyder som et middels bilkrasj når jeg lukker den. noen ganger lukker jeg den

idet forige skytter, skytter .eller jeg bruker og lukke den sammtidigt med att jeg roper på dua.

 

iallefall så er gjerne en pumpe det først våpent mange velger og de fomler gjerne litt til og begynne med

før de blir vant med mekanismene som en pumpe og halvauto har,, føler derfor att det er viktigt og gi dem tid

og også akseptere att det går med noen ekstra duer fra disse våpnene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...