Jump to content

Remington 870 pumpe - slapp i fisken


bjornbra

Recommended Posts

Hei, jeg har en pent brukt Rem 870 pumpe (Super Mag). Den har et irriterende moment ved seg, nemlig ved at pumpa så altfor lett "sklir" bakover. Altså: Hvis den er uladd og jeg f.eks reiser den opp for å henge den over skulderen så sklir pumpa bakover og åpner litt for ejektoren. Det samme skjer etter at jeg har fyrt av et skudd, da har allerede pumpa "begynt pumpingen og utkastingen av tomhylsa". Det gjør at det ikke er mulig å lade (irriterende på leirduebanen hvor jeg lader ett og ett skudd).

 

Noen ide hva denne slappheten skyldes?

 

Beklager dårlig sjargong, men jeg er nybegynner i våpenbransjen :) Håper jeg gjør meg forståelig.

Link to comment
Share on other sites

[..] Skjønte ikke helt hva du mener med at du ikke får til å lade ett og ett skudd?

 

Det jeg mener er at, dersom du har ladd hagla med ett skudd og fyrer av det ene skuddet, så har allerede pumpa dratt seg 1cm ca. tilbake, slik at tomhylsa er "på vei ut", og da er det en mekanisme som gjjør at innmatinga i bånn er sperret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Remington 870 Express Magnum (12/76) siden begynnelsen på 90 tallet og skutt flere 10 tusen skudd med den. Min fungerer på samme måte som du beskriver. Personlig foretrekker jeg at den glir lett, i motsetning til "ferske" hagler som er så trege i mekanismen at man må bruke makt for å lade om. I en jaktsituasjon er det jo greit å kunne lade om så raskt som mulig etter et avfyrt skudd. Så lenge forskjefte er godt låst når haglen er ladet så ville jeg ikke ha brydd meg om dette. Jeg kan anbefale Jakt og Friluft i Arendal på det sterkeste dersom du trenger noen til å "se over" geværet ditt. De har solgt disse haglene så lenge jeg kan huske og de som jobber der, både børsemakere og butikkansatte er ivrige jegere og konkurranseskyttere med mange års erfaring.

Link to comment
Share on other sites