Jump to content

hvordan bli samler?


Ruger 10/22

Recommended Posts

er det et skjema hos politiet jeg må fylle ut da eller hvordan foregår dette? og skal det noe spesielt til for å få godkjent dette?? har lenge tenkt på dette og er veldig interessert :D .. så dere som har noen partroner dere vil kvitte dere med så vet jeg om en som kan ta imot snart.. hehe :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du må sende ein søknad og levere denne til det lokale politikammeret som du høyrer til. Når eg registrerte meg, så måtte eg ta med alle detaljer på kva patroner eg skulle samle på, altså ei liste på 8 sider med alle kaliber som eg ville samle på. I tillegg så må du søke om kor mange patroner du skal ha totalt.

 

Hvis du du vil ha den lista som eg søkte om, så ta kontakt på PM, og gje eg mail adressa di, så kan eg sende deg ein kopi av søknaden min, og den lista, så har du det der. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fikk svar tilbake fra Politiet i dag om at de ville ha en bedre beskrivelse og spesifisering av samleområde.

 

Da jeg ringte å spurte hva de mente, ville de egentlig vite hvorfor jeg søkte om å bli patronsamler og en litt bedre spesifisering.

 

Jeg har svart tilbake at jeg ønsker å samle på militærpatroner, jaktpatroner og patroner til håndvåpen.

Jeg skrev også at det ikke er hensiktsmessig å hele tiden søke på nytt om hver ny patron man vil ha i samlingen sin.

De kan jo egentlig ikke nekte deg å starte å samle uansett.

Link to comment
Share on other sites

Har gjort det. Har også vært i kontakt med SARA, men det finnes liksom ikke noen fasit på akkurat det. Man på prøve og feile tror jeg.

Det virker som det er veldig individuelt fra politikammer til politikammer rundt om i landet og slik skal det jo ikke være.

 

Skal levere svart mitt i morgen så får vi se hva de svarer da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble godkjent samler med generell samlerstatus for en tre fire år siden.

 

Det ble godkjent at jeg i tillegg kan samle på hele og delvis fulle esker. Ellers skal min samlings størrelse holdes innen 15 000 patroner.

Har ikke lov til å samle patroner med "spreng eller brann". Ingen krav til lister over hvilke kalibre/patroner jeg skulle samle på.

 

Ganske så åpen lisens med andre ord, men det er tydelig at det er forskjell fra kammer til kammer på hva som godtas og på dokumentasjonen som må legges frem. :?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Lurer litt på hva som skal til for å bli VÅPENsamler. Ikke at det er noe overordnet mål for min del å ha flest mulig våpen, men jeg har nå en Benelli M3 av finere årgang, har tenkt å skaffe meg en alinnelig O/U hagle på litt sikt, men før den tid skaffe meg en halvauto 22LR rifle og en rifle i mellomkaliber (typisk 223 e.l.) i halvauto utførelse og med og som kan brukes til å skyte presist på litt lengre avstander. (Er så lei av ender som styrter utenfor skuddrekkevidde for hagle og som må avlives fra båt med de risikoer det innebærer med oppsynsmenn osv.)

 

Med 4 våpen er vel den alminnelige kvoten fylt opp, hvis jeg ikke tar feil... Så hva skal til om jeg en dag ønsker meg en storvilt-rifle i tillegg?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...