Jump to content

Nybegynner spørsmål, praktisk.


Recommended Posts

Hei, jeg har noen spørsmål ang. praktisk skyting. :)

 

Jeg er en aktiv Heimevernsungdom på 16-år. Jeg skyter ganske mye med AG-3 + at jeg har skutt noen magasiner med Diemaco C7. Jeg synes (så klart) det er veldig gøy og skyte og jeg kom da tilfeldigvis over praktisk skyting på nettet.

 

Er det noe aldersgrense på å delta på praktisk skyting? Noe kurs jeg må gjennom?

Hvordan er det med anskaffelse av våpen? AR-15 og lignende. Man må jo søke hos politiet om å eie, er det vanskelig å få det godkjent? Tenker da visst pappa søker og kjøper.

 

Som dere skjønner så er ganske blank på dette området, men praktisk skyting virker spennende og gøy så tar i mot alle svar med takk. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For å drive med praktisk må du i prinsippet være over 21 siden du må stå for våpen selv når du tar kurset, det finnes sikkert tilfeller hvor man kan ta dette i følge med andre, og med lånt våpen osv. men jeg kjenner ikke til at det er mange ungdommer i praktiskmiljøet.

Hvis du har en klubb i nærheten er det jo ikke verre enn at du kan sende dem en mail å høre hva de mener.

Link to comment
Share on other sites

Neida, det trenger du ikke.

Alle kan drive med praktisk skyting, det er ingen nedre aldersgrense.

Om du ønsker å skyte praktisk må du delta på kurs for å bli godkjent praktisk skytter.

Enten kan du i de tilfeller klubber har våpen låne der, eller så må din foresatt erverve våpen for slikt - OG være med

deg på trening/stevne for å medbringe våpen.

Du kan ikke ha eget våpen før du er 21 år, og det er heller ikke mulighet for utlån.

Link to comment
Share on other sites

Neida, det trenger du ikke.

Alle kan drive med praktisk skyting, det er ingen nedre aldersgrense.

Om du ønsker å skyte praktisk må du delta på kurs for å bli godkjent praktisk skytter.

Enten kan du i de tilfeller klubber har våpen låne der, eller så må din foresatt erverve våpen for slikt - OG være med

deg på trening/stevne for å medbringe våpen.

Du kan ikke ha eget våpen før du er 21 år, og det er heller ikke mulighet for utlån.

 

Her har dere vel alle tatt utgangspunkt i at kroppen skal skyte praktisk med pistol, men det finnes jo rifle også. Her burde det ikke vært noe stort problem, siden "rifle er rifle" som de sa på våpenkontoret. Dette gjelder både ved utlån og erhverv.

 

Så en frisk, oppegående HV-ungdom som er aktiv skytter, OG tar praktisk kurs, OG er aktiv i det praktiske miljøet bør vel ikke ha alt for store problemer med å erhverve eget våpen.

Link to comment
Share on other sites

Her har dere vel alle tatt utgangspunkt i at kroppen skal skyte praktisk med pistol, men det finnes jo rifle også. Her burde det ikke vært noe stort problem, siden "rifle er rifle" som de sa på våpenkontoret. Dette gjelder både ved utlån og erhverv.

 

Så en frisk, oppegående HV-ungdom som er aktiv skytter, OG tar praktisk kurs, OG er aktiv i det praktiske miljøet bør vel ikke ha alt for store problemer med å erhverve eget våpen.

 

Det betinger jo at han får låne seg en pistol for å ta godkjenningskurset. Siden det eksisterer bare pistolkurs

Link to comment
Share on other sites

Det betinger jo at han får låne seg en pistol for å ta godkjenningskurset. Siden det eksisterer bare pistolkurs

 

Noe som neppe er noe problem, da sikkert klubben hans har et egnet våpen for utlån.

Funker greit, jeg har heller ikke pistol. Lånte pistol på banen under kursing.

En klubb er vel til for medlemmene, og låner nok velvillig ut klubbens våpen i slike tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Neida, det trenger du ikke.

Alle kan drive med praktisk skyting, det er ingen nedre aldersgrense.

Om du ønsker å skyte praktisk må du delta på kurs for å bli godkjent praktisk skytter.

Enten kan du i de tilfeller klubber har våpen låne der, eller så må din foresatt erverve våpen for slikt - OG være med

deg på trening/stevne for å medbringe våpen.

Du kan ikke ha eget våpen før du er 21 år, og det er heller ikke mulighet for utlån.

 

Her har dere vel alle tatt utgangspunkt i at kroppen skal skyte praktisk med pistol, men det finnes jo rifle også. Her burde det ikke vært noe stort problem, siden "rifle er rifle" som de sa på våpenkontoret. Dette gjelder både ved utlån og erhverv.

 

Så det er lettere å skaffe en rifle enn en pistol?

Link to comment
Share on other sites

Ikke så enkelt. Som nevnt må du ha ett kurs i praktisk og det er kun kurs i pistol (som da også gjelder for rifle).

Du må da først melde deg inn i en pistolklubb og ta ett generelt sikkerhetskurs i pistol. Etter å skutt litt og blitt trygg med pistol, tar du så kurset i praktisk. Etter det kan du kjøpe våpen.

"problemet" ditt vil være at mange og/eller de fleste praktisk klubber som regel regner med man har eget våpen. Du kan evt ta kurset med lånt våpen men da eieren ikke kan gi deg våpnet og la deg skyte, må han være med på banen når du skyter under kurset. Det som kanskje er vanligst is slike situasjoner, er nok når en av foreldrene tar men barna på kurs.

 

 

 

For ordens skyld (og ikke ta et personlig, men). Det er nok for mange som begynner med praktisk for å kjøpe "kule" våpen. Etter å ha kjøpt våpen ser man dem aldri igjen. Kjøper man våpen skal man også være aktiv og faktisk trene med dem.

De som ønsker "kule" våpen, kan heller kjøpe seg en airsoft-pang

Link to comment
Share on other sites

Ser du bor på Gjøvik, der er det en haug med trivelige karer som skyter praktisk, både rifle og pistol. Send meg PM hvis du vil ha kontaktinfo. Tipper dette ordner seg jeg.

 

Har du fri og tid, så trenger vi frivillige på EM praktisk rifle på Kongsberg 12-17 Juli. Har du mulighet, og lyst til å se litt, treffe folk og være med på en stormatch så trenger vi mere hjelpemanskap fortsatt:-)

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...