Jump to content

140 grs 6,5x55 i 840 m/s?


Malle

Recommended Posts

Jeg har ingen erfaring med å lade til 6,5X55, men jeg har en kamerat som skal begynne å lade. Han mener at han skal klare å skremme en 140grs (9,1g) kule opp i 840 m/s ved hjelp av Odin krutt. Jeg har ikke noen ladedata for dette kruttet, men jeg registrerer at største oppgitte hastighet med samme kulevekt i ladeboken oppgis til å være 815m/s (MRP). Med 120 gr kule ser det der i mot ikke ut til å være noe problem å nå en slik hastighet.

 

Er jeg på jordet, eller er det han som er på villspor? Dette er en god kamerat så jeg vil helst unngå at han sitter der med ansiktet peppret med Sako 75...

Link to comment
Share on other sites

:shock: Det tror jeg ikke han klarer. Da har han ett langt løp som gir høye hastigheter.

 

Med 74cm sauerløp og full ladning med odin klarer jeg så vidt og bikke 835m/s Og det er max ladning som sikkert ligger litt over max i kammertrykk.

 

 

Så han kan nok ende med ansiktet fullt av sako stål ja.

Link to comment
Share on other sites

Det går å skremme en 140 gr kule i 840, men det er ikke å annbefale. Vi drev og testet litt sist helg med 140 gr swift a-frame i en tikka m695 6,5x55 med 57cm pipe. Vi ga oss da kronografen viste 855 m/s og tennhetta ikke akkurat lå der den skulle og hyllsa hadde utvidet seg en god del på flere steder :mrgreen: Dette er ikke noe man bør prøve seg på da det i stoor grad er farlig. Ikke prøv dette!

Link to comment
Share on other sites

men jeg har en kamerat som skal begynne å lade

Jeg synes han kameraten din skal lære seg å gå før han begynner å løpe......sånn lade erfaringsmessig ment!

 

Har selv ladet noen år, og brennt opp nogle kilo med krutt og sitter defor på endel erfaring.

 

Det å få ei 9 grams kule opp i den hastigheten du skriver er forsåvidt ikke noe hokus pokus, det er kun snakk om å bruke nok krutt av "riktig" type det.

Til og med det og klare det innenfor "normale" trykkstandarder skulle være mulig, men å begynne å tukkle med dette som fersk hjemmelader..........næhh ikke gjør det.

Som du muligens kjenner til så er trykkstandarden for 6,5x55 endel lavere enn for sammenlignbare "nyere" patronkreasjoner, og dette har sin årsak i at dette kalibret har vært i sving i maaange år, og derfor finnes det låskasser av ymse kvalitet som er kamret for dette.

Men om en tar en Sauer 200 str som jeg selv har, så er det jo ingen grunn til at den skal tåle mindre kammertrykk i 6,5x55 kontra .308, som den jo også brukes til.

 

Vi er noen som har for nysjerrighetens (morro) skyld testet hva en 6,5x55 kan være god for med tanke på hastighet ved bruk av "nyere" tilgjengelige kruttsorter (MRP-2 og N-570) og ei lang 74 cm. Sauerpipe.

Og det gikk fort, styggfort.

Men dette er forsøk som krever både måleutstyr, og erfaring......masse erfaring.

 

Det du i utgangspunktet skal ha gjort med ei 9 gramskule i 6,5x55, i ett normalt langt jaktløp, ja det gjør du med ca.800m/sek og lar det bli med det.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at folk gidder å holde på med dette. Hva oppnår man med å skyte denne kula i 840 kontra 800-810 m/s ?

Hva risikerer man å tape hvis forsøket mislykkes, og hele dritten går i lufta mellom fingrene på skytteren ? Står gevinsten i forhold til risikoen man påtar seg ?

 

Hvis det er tvingende nødvendig med denne hastigheten, bør man kanskje vurdere et annet kaliber, som greier dette innenfor trygge normer.

Link to comment
Share on other sites

Kan hende han lykkes med sitt farlige eksperiment, å få skremt opp denne kula i så høy hastighet, men min erfaring med kruttet tilsier at sjangsen for å få god presisjon er veldig liten :) Jeg har ikke fått dette kruttet til å gå med tyngre kuler enn 120 gr. Det er også de tyngste kulene det finnes data for på boksen. Jeg har riktignok ikke prøvd 140 gr kuler, men testene med Odinkrutt og 130 gr GT var katastrofale i min Schultz & Larsen. Hastigheta var meget høy, men hva hjelper det når de går 80-90mm på 100m?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes han kameraten din skal lære seg å gå før han begynner å løpe......sånn lade erfaringsmessig ment!

 

Det er det jeg har argumentert med også.

 

Hva oppnår man med å skyte denne kula i 840 kontra 800-810 m/s ?

 

Av en eller annen grunn er dette den hastigheten han ønsker til "løpende elg". Dette er en skyteform jeg ikke har befattet meg med, men jeg antar at det har noe med forholdene mellom siktepunkt og "dyrets" hastighet å gjøre. Men for all del, 20 til 30 m/s utgjør nok ikke store forskjellen.

 

Skal jeg være helt ærlig så tror jeg nok at han egentlig mener 120 grs kule, men han påstår hardnakket at det dreier seg om 140 gr.

Link to comment
Share on other sites

Det var bare en ørliten spøk fra min side. en kompis sier han fint får 850 m/s med makslading ladd med N15 i sin Kongsberg på sierra 144 grs kuler

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...