Jump to content

Tam hjort på Møre?


vingemutteren

Recommended Posts

Nei nå gir jeg meg ende over, på vei til jobb i kveld. Måtte jeg slakke ned for at en hjorte bukk skulle få bli ferdig med å krysse veien (ca kl2300). Så langt ikke noe uvanligt, men den ble stående litt å se på meg da jeg nærmet meg, før den roooligt spaserte ut på beitemarka. ja fortsatt ikke så uvanligt heromkring (her kan hjorten jakt tidene skjønner dere :wink: ).

 

Nei det uvanlige var at når jeg kjørte videre, ble den stående ca 10m fra veien og bare titte litt etter meg!

 

Nå hadde det seg slik at jeg hadde glemt matpakka, og måtte snu og kjøre tilbake. Hjorten stod nå ca 20m fra veien og beitet, jeg gasset sånn passe hardt ut av ett kryss og opp forbi den. Men den gadd ikke engang lette på hodet! :shock:

5 min senere kom jeg (denne gang med matpakke) i passe driv i bilen. Og nå lettet den faktisk på hodet, men ikke for å se etter meg, det var vist noe bak meg som intreserte. For den så ikke etter meg men i samme rettning hele tiden etter at jeg hadde kjørt forbi.

 

Nå har jeg sett denne bukken og noen koller før her (den er ca 2.5-3.5år tror jeg). Og jeg har merket meg en stadigt mer nonsjelang innstilling til folk og fe. Men nå synes jeg den tar kaka. :?

 

Hva blir det neste? At den går i fjøsen og stiller seg opp på bås for å få kraftfor????

Link to comment
Share on other sites

Hehe - opplevde akkurat det samme i Notdfjordeid i helgen. Kom kjørende seint om kvelden og der kommer ei kolle gående midt i veien. Det er såvidt hun gidder å trø til sides slik at jeg kommer forbi. Jeg stopper og sveiver ned vinduet - da står hun 3 m unna og bare glor. Telefonen ringer og jeg begynner å prate - kolla står presis like rolig og glor. Jeg tar fram fotoapparatet og begynner å knipse - hun står. Jeg går ut av bilen - da trekker hun rett inn bak buskene... hjelpe meg - hjorten er RAR i Sogn hihi!

Link to comment
Share on other sites

:D okeida. Men for å være heeelt korrekt - kolla ble observert i Hyen :wink:

 

Som fortsatt er i Nordfjord :D Ingen fare, Lykke, du bomma berre med litt over 10 mil... Kor i Hyen forresten? Hyen er som kjent jækla svært...

 

Sorry OT; men er eit kjent fenomen det der. Fylket heiter Sogn og Fjordane. Men ingen som får med seg den der "og Fjordane" biten :wink: For ein fjording som til stadigheit blir beskyldt for å vere sognepakk, er dette ein smule frustrerande :twisted:

Sist no i helga var det ei av mine beste venninner gjennom 5 år som trudde eg kom frå Sogndal... :shock:

 

No, til Topic:

Det er eit ganske fascinerande fenomen det der. Dersom du er på ein plass kor hjorten er vant med at det ferdast menneske (vegar, hagar, gardstun, byggefelt etc.) so kan den virke nesten heilt tam. Dersom du prøver å nærme deg same hjorten i ein situasjon kor hjorten ikkje er vant med at der er menneske, altso ute i terrenget, er hjorten like sky som ellers.

Link to comment
Share on other sites

Enda mer fascinerende er det at av og til virker det som om de kan kalenderen og har lest seg opp på jakttidsbestemmelsene fra DN. Der jeg jakter har det ikke vært uvanlig at bukken går og brøler nedpå tunet, mellom våningshuset og fjøset. Men kun utafor lovlig jakttid... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...