Jump to content

Hvor stor kraft på svingmontasje


Rango

Recommended Posts

Hvor stor kraft er normalt for å løsne en svingmontasje. Jeg har en EAW som jeg ikke klarer å løse ut med å bare vri med hånda (har riktignok kontor hender), men må bruke en stang eller rør som kraftforsterker for å få løsnet den ut til siden. Er faktisk litt redd for at et sikte ikke har godt av behandlingen. Bør jeg løsne festet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at du har en sånn EAW med en liten hendel på bakre base som løser ut montasjen. Er det krafta for å løsne denne hendelen du mener, eller er det krafta som må til for å svinge kikkerten ut til sida du tenker på?

 

Uansett vil jeg si at dette er for tungt. Min EAW er "god og tight", men langt fra tung å løsne eller svinge av. Og jeg har også kontorhender ;) Har du prøvd å rense glideflatene for gammel graps, pusse dem med ei oljefille og sette dem inn med et tynt lag olje?

Link to comment
Share on other sites

Hei, det er den fremre ja, ikke bakre med hendelen. Jeg har ikke prøvd å rensen eller smøre, men en av skruene på basen skal være til å justere tregheten, i følge forrige vapentidningen. Jeg har kjøpt brukt rifle med festet og skal kjøpe nytt sikte nå, og vil ikke knekke siktet i første sving.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ser på fremfoten, vil du se at det er en liten Umbrakoskrue i denne som går i "Lengderetning". Denne skruen justerer friksjonen i fremfoten. Juster denne slik at kikkerten "henger" av seg selv når du holder børsa på siden men likevel kan dreies med litt "bestemt" håndmakt....

 

Edit: Hvis du ikke klarer å vri ringen uten kikkert montert, er dette helt normalt... Med kikkerten som momentarm kan det derimot hende at motstanden allerede er som jeg beskrev ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

Gjengeteip blir nok litt glatt ja. Får tenke på noe annet som Raudnakke nevner.

 

Nå har jeg fått siktet her og skal sette på ringene, men de går jo ikke over. Noen tips for å bøyte ut ringene mens man setter de over siktet uten å få merker?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...