Jump to content

Noen med brukererfaring med 6,5 Grendel ?


SSG-67

Recommended Posts

Kaliberet er interessant, men jeg savner troverdig og objektiv informasjon om kaliberets potensiale.

Har tanker rundt en ombygging av ei rifle, men jeg er usikker på om kaliberet lever opp til forventningene skapt av internettsider som antyder potensiale opp mot 1200 yard ?

Kan noen angi gjennomsnittlige grupper oppnådd på hold opp til... tj, la oss si..500 meter ?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt mye seriøst på lange hold. Men legger alt inn i "gongen" min på 800m. Den er 40 x 40 cm. Har moderate ladninger. Vil ikke kalle det krag ladninger. 8 g scenar med utgang på 706 m/s ved 0 grader. Oppnår sub fart ved 1000m. Men har bare klikk til 940m med 3-12x50 PM II.

På jobb i oppdretts næringa skaut jeg masse skarv og svartbak på hold over 450m(den nærmeste merda). Mærda er nu tømt og hadde ingen hull i ringene:-).

Min første grendel rigg består av en sako A I kasse og fikset bolt fra 222r til 6,5 grendel. Mini mauser Hi-teck stokk. 58cm Lilja løp. Roedal picatinny montasje 25 moa. Bagder 34mm ringer 1"høy. Og en S&B 3-12x50 PMII. Og en a-tec demper.

Jobber med å sette sammen min neste grendel rigg. Den blir på en sako 75(308) kasse og 6mm PPC magasin ser ut til at det vil fungere med 308 støtbunn i sluttstykket. Skal uansett begynne med det. Blir det like bra som den lille sako A I kan jeg godt koste på et sluttstykke til 4000kr+++. Sauer løp. Har skutt med 6mm Norma Br i 10 år nu, vil ikke si at grendelen er fantastisk mye bedre, men med all vind vi har hær i østfinnmark hjelper det på. Foreløbig er det ikke massivt utvalg med verktøy til denne krabaten. Feks: for å få neck sizer måtte jeg kjøpe en L Wilson "banke" die, men det gjør det bare litt mer skøy å jobbe med.

Jeg fikk låne brosh hos Chiefen. Og har lånt den på nytt nu, men prosjektet går ikke så kjapt som jeg ønsker.

Har 20 hylser som jeg har kjørt en lang test på. Disse er ladet 16 ganger nu, ingen har sprukket og alle gir jevn og god presisjon.

Bygde rifla for å få ei rype rifle som taklet vind bra og som behandlet fugl`n bra. Denne sesongen ble det skutt 41 fjell ryper. Alle minus ei rype hadde hele bryst fileter. Spiste de siste i går :D .Den ene rypa som ble sprengt har jeg ingen fornuftig forklaring på hva som skjedde. Men her er en teori. Når en blir grådig og mister hodet(jaktfeber) så har en ofte mulihet til å skyte flere ryper på et skudd. Jeg siktet i ræva på en og regnet med at nr to ble med i samme skuddet. Joda det ble akkurat slik jeg hadde tenkt. Minus den Ræv skutte rypa som sto nærmest (90m) gikk totalt i oppløsning. Fant vingene, og så at spetsen var å grov frem noe snadder fra en stein. Rype nr 2 var helt hel med et lite hull i toppen av brystet/hals gropa. Så der røyk teorien om at kula tippet. Var foresten ei 120g Norma FMJ. Ladd til 720 m/s.

Kom akkurat på et ankepunkt som betyr noe for meg. "Rekyl" he he. E jo en garva 404jeffery skytter. Men jeg mener muligheten til å se treff eller bom samt skudd tegn. Rekylen i 6,5 grendel e akkurat såpass mye at anlegget og gevær reima skal være fjellstøtt for å se treff/bom. Derfor gjør jeg som Polarego. Har ordnet meg en perfekt donator til 221 fireball. Trur jeg rekker oktober jakta med det prosjektet. Men grendelen blir!

Sikkert mye bra og noe mindre bra å fortelle, men det er hva jeg kom på nu.

Link to comment
Share on other sites

Bygget ikke Chiefen en 6,5 Grendel på en eller annen Zastava minimauser ??

 

 

Joda, stemmer det. Har ikke fått lekt så mye med som jeg skulle ønske, prosjektet ble egentlig først ferdig for noen uker siden (demper, montyasje med rett høyde osv), så det eneste jeg kan rapportere er bra presisjon på vanlige hold.

Har ikke fått utviklet noen ladninger sålangt, 6x47 ligger langt foran meg der!

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :D

Når det nevnes at presisjonen er god, snakker vi 0,5 - 1MOA eller ?

hva har dere fått til på 100m - 300 m ?

 

Har i utgangspunktet tiltenkt børsa til fugljakt (gås, toppjakt, hvitrype...) og tror Mr. Grendel vil være et bedre valg en .222 rem som den er kamra for nå.

Om kaliberet leverer noe i nærheten av hva som forfektes på nettsider "over there" blir det en "gonger" av den også.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tror kanskje jeg har funnet "Ladningen" for min børse;

100grs Nosler Ballistic tip, 28grs N-133, 1mm friflukt. 3 skudd i samme klisterlappe på 100meteren. Utgangshastighet 830m/s. Tror jeg har god margin på trykket enda, men må nok fram med mikrometeret om jeg skal gå noe særlig høyere.

 

95grs V-max får jeg ikke noe særlig ut av, varierende hastighet, ujevne samlinger.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...