Jump to content

Hvor mange er vi?


enfieldno4

Recommended Posts

Hvor mange nordmenn har våpenlisens egentlig?

Da Aften(kom)posten er så flinke til å minne leserne sine på at "Norge har 1,4 millioner sivile våpen", skulle jeg gjerne hatt et antall våpeneiere å dele dette tallet på. Få litt perspektiv. Ringte våpenkontoret, men der hadde de bare antallet i fylket. 24000, hvis jeg ikke roter og tar feil. På google fant jeg denne artikkelenhttp://www.abcnyheter.no/node/45692, der 36% våpeneiere i Norge var nevnt, men den er jo noen år gammel nå. Hos statistisk sentralbyrå, fant jeg bare antall løste jegeravgiftskort.http://www.ssb.no/emner/10/04/10/jegerreg/:196300.

Noen som vet, eller er bedre til å lete på nett enn meg?

Link to comment
Share on other sites

:P Du må da ikke fortelle noen at du har våpen Fozzy357! Det er (i følge enkelte kommentarer i andre tråder) jo som å invitere kjeltringer...

Så nå må du nok kjøpe deg en 5-6 bjørne-sakser og rigge deg klar til nattlige besøk..

(En annen ting er vel at hvis en kjeltring er SÅ intelligent at han planlegger innbruddsraidene sine etter innlegg på kammeret så klarer han nok også å finne ut hvem som har hva av våpen)

Vil tro at mange av kammeratene har godt over 3 våpen pr snute. (Det er vel kanskje heller snakk om 3 våpenSKAP fulle.. 8) )

Link to comment
Share on other sites

:P Du må da ikke fortelle noen at du har våpen Fozzy357! Det er (i følge enkelte kommentarer i andre tråder) jo som å invitere kjeltringer...
En annen ting er vel at hvis en kjeltring er SÅ intelligent at han planlegger innbruddsraidene sine etter innlegg på kammeret så klarer han nok også å finne ut hvem som har hva av våpen

Det er vel ikkje nokon bombe at dei fleste innpå her har våpen. Men, når enkelte trådar går på "Kva har du i våpenskapet ditt?", "Kor mange våpen har du?" og endå verre "Kor har du plassert våpenaskapet ditt?" So er det jo reine ønskelista for ein som måtte vere ute etter å skaffe seg våpen på ulovlig vis. (Alle desse trådane har vore på kammeret...!)

 

Eg har i alle fall full forståelse med dei som ikkje ønsker å legge ut arsenalet på nett. Føre var prinsipp.

Link to comment
Share on other sites

:) Er enig i at det er kanskje litt dumt å lage en opplisting, da kjelteringer er (antatt) både late og dumme, men med litt tidsforbruk (noen minutter...) er det ikke vansklelig å finne ut litt om våpnene til enkelte medlemmer her... Nekt ikke for at du har fortalt om iallefall ett våpen selv: "Remington'a mi i .308 med ein Hausken Std-dempar påmontert" :P ... Dette var selvsagt bare et eksempel uten å bruke mer enn noen sekunder.. Hvis du er intressert finner du nok ut at jeg også eier (kanskje? :wink: ) et våpen eller to uten at det står opplistet her.. Er faktisk redd for at de som gidder søke og lese vil finne ut ganske nøyaktig hvor mange våpen jeg har.. (Men da har de også lest at jeg oppbevarer de ganske så trygt også..) Nå var vel dette en avsporing av tråden uansett, det var neppe trådstarter's intensjon å få en inventarliste fra brukerne her!
Link to comment
Share on other sites

Nekt ikke for at du har fortalt om iallefall ett våpen selv: "Remington'a mi i .308 med ein Hausken Std-dempar påmontert" :P ... Dette var selvsagt bare et eksempel uten å bruke mer enn noen sekunder.
Neida, eg har nok snakka om stort sett alle våpena mine her på forumet. Det ville vere vanskeleg å ha eit jakt- og våpenforum viss ein ikkje kunne det. Men det er stor forskjell på å snakke om eit og eit våpen i ny og ned, kontra det å liste opp kva ein har eller endå verre å ha komplett liste i signatur. Dette trur eg ikkje er særleg smart, særleg om ein har handvåpen, våpen til praktisk eller (lovlige) uregistrerte hagler. Dersom ein i tillegg gjer dette i ein tråd kor det aktivt vert spurt om antal, type eller oppbevaring av våpena...

Eg trur nok du skulle brukt ei stund på å få fullstendig oversikt over våpenkortet mitt, til tross for at det ikkje er so stort :wink:

 

sorry OT :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...