Jump to content

Kikkertsikte til .22 for bruk til småsmåvilt?


ko-stens

Recommended Posts

Jaja. Da har man lært noe... Har vært fornøyd med min JahtiJakt 3-9x40 i et par år nå, men i vinter har tydeligvis okularet (det er det den bakerste delen kalles?) løsnet! Hvordan i huleste er det mulig når den har vært innelåst og urørt i våpenskap? Prøvde salongen et par hundre skudd i helga med lyddemper. Sinnsyk presisjon på rundt 50 meter, med hull-i-hullsamlinger på under èn cm (unntatt slengere på ti cm unna resten, men det får skytteren ta ansvar for) . Joda, faktisk med Jathien på plass, med løst okular. Problemet er at den er grå å se gjennom! Så grå at det er håpløst å se gjennom når det skumrer litt. Dugger også. Og hvilken dorulleffekt. Fanken ikke mulig å se skikkelig gjennom.. Så nå skal dævelskapen i søpla. Er kanskje en grunn til at Vildmarks ikke selger dem lenger...

 

Bruken blir lek/prikkskyting på selvproduserte blinker klippet og limt fra nettsider, samt ei kråke og kanskje en jordrotte om man skulle komme over det.

 

Vurderer sterkt Leupold VXI eller II, men helst European i og med at denne har cm-klikk (litt vel dyre de to sistnevnte til mitt budsjett).

 

Hva slags fostørrelse bør jeg bruke? Hadde sikkert vært moro med 6-18 eller lignende, men er det noe vits? Kommer aldri til å skyte på noe på over hundre meter uansett. Hva ville dere valgt? Er for øvrig en fiiin eldre Anschûtz boltrifle som ha gått minst 20 000 skudd (er salongrifler udødelige?). Har jaggu penere treverk og bedre grep enn Sako AII'en min og...

 

Vet at Leupold er bra saker i forhold til pris. Bushnell hører jeg greie saker om og, men finnes det andre i prisklassen under 4 000,-? Billig driiiiit fra Kina - NEI! :evil:

 

Skulle ikke forundre meg om det finnes andre tråder om dette her. Bare å guide meg inn på rett spor! :wink: Har tittet litt etter, men det er ikke så lett å finne i virvaret.

 

Kommer uansett velmendende argumenter til å kjøpe i Norge pga trygghetsfølelse i forhold til garanti.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg har hatt VXI 3-9x40 og har 2 Bushnell i garderoben min her. Den Leupold`en har eg stort sett kun positive ting å sei om. Det einaste eg har å utsette er at dei er jæ.... treige på zoom`en. Det er einaste minuset, ellers så har eg vært veldig fornøyd me den.

Bushnell Trophy, har eg også god erfaring med, god kikkert for ein grei pris..

Link to comment
Share on other sites

Kjapt svar gitt! :) Er nok Leupold som leder kampen. Har knapt hørt noen si noe galt om dem. Et krav er at den skal tåle juling, og det gjør Leupold. Min European fikk en heftig jævel da jeg snublet i trappa og slengte børsa med kikkerten nedi først, men den er like hel og ikke et merke er det på den. Så det at Leupold tåler juling skal jeg gå god for!

 

Lurer litt på VXI 4-12x40 (VXI). Dersom det ikke finnes seriøse utfordrere til denne, ja da blir det nok noe slik! Vil helst ikke ha med større lysåpning da jeg i så fall må ha høyere ringer.

Link to comment
Share on other sites

viewtopic.php?f=24&t=19595&hilit=Leupold+VX+II+paralakse

 

Takk for link. Men hva er paralakse? Interessant det med at med det kan man bruke den innendørs på 15 meter. Har VXI muligheter for det? Hvilke har i så fall det i denne prisklassen med tilsvarende forstørrelse?

 

Dumme spørsmål kanskje, men så er jeg jaggu dum og... :mrgreen:

 

Edit: Lite spørsmål til. Hva slags retikkel er kurant på småblinker og kråke osv? Tenkte på fint trådkors sjøl. Crosshair eller hva det nå kalles. Er klar over begrensninger i skumring og mørke, men rifla brukes på dagtid. Hva med mildot i forhold til crosshair?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter: Søk på "paralakse" så får du sikkert opp mange tråder som beskriver det bedre enn det jeg kan på stående fot.

 

Det praktiske poenget er: Vanlige (med fast paralakse) er ofte innstilt fra fabrikk (fast) som paralaksefri på 100 meter.

 

Jo nærmere målet/ blinken du er når du fyrer av, og jo høyere forstørrelse, desto mer uskarp blir retikkelet i forhold til blinken.

 

Vil anbefale sikte med paralaksejustering til salongen. Se etter sikter som har OA (objective adjustment(?)) Heller billig kinakikkert med paralakse enn dyrere sikte uten. Tidligere benyttet jeg det siktet som er til salgs i signaturen min på salongen. Dette er et sikte med fast paralakse på 100m. Ved skyting innendørs på 15 meter kunne jeg ikke benytte meg av høyere forstørrelse enn ca. 2,5 x. Høyere forstørrelse så kunne jeg ikke få tilfredsstillende skarphet både på retikkel og blink samtidig på denne relativt korte avstanden.

 

Endet opp med en Leupold VX II 3-9 x 33 efr rimfire (fine duplex retikkel) fra www.theopticzone.com Meget godt fornøyd, lett, kompakt og hendig, solid og bra kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

 

Takk for link. Men hva er paralakse?

 

Hei,

 

Dette er mitt innlegg fra tidligere tråd;

 

AO (Adjustable Objective) betyr en kikkert har parallax justering, men hva er det? . Vel, reticle i en kikkert er nærmere øyet enn målet. Så hvis du ikke plasserer sighting øye på samme sted hver gang du ser gjennom kikkerten, vises reticlet å flytte bare litt, i forhold til målet. Det kommer til å flytte "striken" i pellet bare litt også, og det betyr mindre nøyaktighet!

 

Kikkerter for skytevåpen har vanligvis sine parallax korreksjon fast et stykke ut, som 100 eller 150 yards. Uansett hvilken serie som er satt av fabrikken, skal det være så lite parallax som det er mulig å få. Og la oss være ærlige, en elgjeger bryr seg ikke om hans kule lander to incher til høyre for sine mål punkt - så lenge den gjør jobben han hadde til hensikt.

 

Men skyttere av luftvåpen streber for en nøyaktighet som andre skyttere aldri ville drømme om! Vi ønsker å treffe innenfor et halvt pellet's diameter på 35 meter! Jegere skyter ikke vanligvis så nære, og de bryr seg ikke om å treffe innenfor 0,09-inches av sine mål! Effektene av parallax er størst ved svært nært hold, så på 1990-tallet, puttet mange parallax justeringer på kikkertene sine. Skytteren så deretter gjennom kikkerten og justerte slik at målet var så skarpt som mulig. Når det skjedde, reduserte parallaxen feil så mye som mulig for det aktuelle målet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for informativt svar! :) Blir nok til at jeg prøver å få tak i en kikkert med paralaksejustering da tenker jeg. Det finnes heldigvis alternativer som ikke koster et helt pensjonsfond, så det blir å lete etter noe ala Bushnell Elite 3200 5-15x40. Står i hvertfall at den har "Adjustable Objective".

 

Har veldig lyst på Leupold VXII 4-12x40 AO, men den koster jo 200 dollar mer hos The opticzone...

 

Har fremdeles mest lyst å kjøpe her på berget da jeg føler det tryggest, men det er kanskje bare tull? Bushnellen finner jeg ikke i norske nettbutikker.

Link to comment
Share on other sites

Angående det å kjøpe i Norge vs. utlandet;

 

Blir et spørsmål om;

 

pris

transaksjonskostnader

risiko

garanti/reklamsjon

 

 

Selv holder jeg meg til leupold når jeg kjøper fra utlandet (i alle fall så langt). "world wide warranty". Blir det noe problem (har ikke hatt noe problemer med de 5-6 jeg har fått fra theopticzone), mener jeg du kan sende dem til nærmeste "service stasjon" som jeg tror ligger i Sverige.

 

Andre fabrikater har andre ordninger. Eksempelvis tror jeg du ved garantisak må sende Zeiss Conquest tilbake til USA.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...