Jump to content

Fotokonkuranse


jøgge

Recommended Posts

Hei.

Ser det er mange dyktige fotografer inne på forumet her, både med proft og mindre proft utstyr.

Så hvorfor ikke lage en liten fotokonkuranse?

Har ingen premier å komme med jeg da, annet en heder og ære. Men blir jo mest for morro. :)

 

Tenkte at det kunne komme et stikkord den første i hver mnd, som kan tolkes på hver sin måte. Det kan være varme dager, badeløve, full konsentrasjon osv osv.

Så har brukerne de neste 2 ukene på å poste sitt bidrag her. Og når de tre ukene har gått, lages en avstemning, der alle får stemme på det bidraget som de likte best.

Stemminga kan vær åpent i 1 uke f.eks.

Noen som synes dette hørtes ut som en ting de vil være med på? Eller er det helt på vidda? :roll:

Noen som har bedre ide på måte å gjennomføre på kanskje?

 

Bare skriv det dere mener i denne tråden, så lager jeg en ny tråd med evt konkuranse hvis det blir aktuelt. Der postes kun bilder med litt info om bilde (hvem er i bildet, litt teknisk info osv)

Link to comment
Share on other sites

Hei T3Hunter, åpne www.shrinkpictures.com

 

Der kommer det opp en boks i fem punkter. I nr 1 velger du bilde ved å trykke "velg fil", og du kommer da inn på din egen datamaskin. Velg et bilde der.

 

I punkt 2 velger du antall pixler/størrelse, du kan feks velge 760 pixler som maks størrelse.

 

Punkt 3 og 4 kan du la stå urørt.

 

Punkt 5, trykk resize. Dette kan ta litt tid. Når bildet kommer opp til slutt, trykk download picture over bildet hvis du vil ha det på datan din. Og/eller:

 

:arrow: Høyreklikk på bildet, velg åpne i nytt vindu, kopier bildeadressen over bildet i det vinduet, åpne innleggskriveboksen i forumet, trykk IMG og lim inn bildet mellom de img-klammene.

 

Voila! :D Et bilde jeg lastet for testens skyld som beskrevet gikk ned fra 2,2 mb til 146 kb.

 

phpFCu63wAM.jpg

 

Hvis vi skal ha en sånn fotokonkurranse så bør det nesten være et KRAV om at bildene reduseres i størrelse, feks maks 500 kb.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Kan ha krav om maksstørrelse, for det kan jo bli en del bilder som skal lastes. Og det er kjedlig om du må sitte lenge å vente bare for å få opp bildene :)

Også slipper fotografen at bildet blir stjålet og brukt :wink:

 

Flott å se at flere vil være med på dette :D

Link to comment
Share on other sites

Bildene bør i tillegg finnes i en stor utgave for å gjøre det enklere å bedømme de (bare en link her på forumet for å hindre at alt går så treigt). Finnes jo mange plasser man kan laste opp bilder til. eks. picasa sitt webalbum.

 

Ellers synes jeg dette høres meget artig ut :D

Link to comment
Share on other sites

Er bare uhøytidlig ja. :P

Kun heder og ære til den som vinner. :wink:

Og tror ikke vi trenger å dele inn i klasser, da det er helheten i bilde som bedømmes, ikke bare hvor bra kvalitet det er.

Men hvis folk vil ha klasseinndelign så kan det ordnes ja.

Link to comment
Share on other sites

På Doggis.no har de en alldeles utmerket fotokonkurranse som er a la det du jøgge tenker på. Sjekk linken .

 

Det blir så kåret en månedsvinner som får et lite gavekort (100 kroner). De igjen blir så stilt opp mot hverandre på slutten av året og det stemmes på ny. Premien har vært litt større her.

 

Det trengs selvsagt ikke gis noen premie her hos oss; heder og ære og kanskje komme på forsiden av portalen hadde vært noe :)

Link to comment
Share on other sites

Skal det være noen begrensning på hvor mange bilder man kan delta med? Feks max 10 pr runde? Eller fem? Kan jo fort bli kaos hvis det kommer hundre bilder fra alle! :mrgreen:

 

Fint bilde over her, men aner ikke hvor...

 

Kanskje greit å bruke den siste uka i mai på å sette premissene for komkurransen, så om trådstarter feks oppdaterer første innlegg med litt regelverk nå...?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener 640 px er alt for lite for en bildekonkurranse.

jeg er såpass dårlig fotograf at det spiller vel ingen rolle, men et bra bilde blir ødelagt ved å krympe det til 640px.

jeg mener 1280 px er minimum for bruk i en konkurranse, men da blir det vel fort problemer med serveren?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror motivet bør telle mer enn den fullkomne tekniske kvaliteten Ilatad, og en begrensning på 640 px største lengde i bildet vil også utjevne forskjellene mellom speilrefleks og kompaktkamera litt og? Kanskje trådstarter har noen tanker om dette?

Link to comment
Share on other sites

Er vel mer motivet og handlingen i bildet som skal bedømmes enn kvaliteten. Men at det er bra teknisk gir vel en fordel.

Har endra til 800 px nå. Så blir det litt større. Hørtes det bedre ut? :)

Som det er nevnt her så gjevner det ut konkuransen litt mellom de med skikkelig proft utstyr og de med mindre proft utstyr :wink:

Er jo meningen alle skal kunne delta her. Uansett erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Dere har nok rett der. Skal presisere det i "Juni-konkuransen". :wink:

Var kanskje greit med en liten "test-konkuranse" nå på tampen av mai.

 

Ellers er det flott at så mange er med! Mange flotte bilder og forskjellige tolkninger :D

Link to comment
Share on other sites

Syns det er litt kjedelig å ikke kunne stille med gamle bilder, da får man jo aldri vist frem dem bildene man mot all fornuft faktisk blei bra.

Men men, får vel følge reglene og finne frem kameraet istedet for å leve på tidligere flaks bilder.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det nærmer seg fristen for denne mnd. og avstemning.

 

Skal jeg bare samle alle bildene i første innlegget i "Fotokonkuranse - Mai 2009" tråden, og lage avstemning der?

Eller vil dere heller at jeg lager nytt emne?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Klarte å få film av en SNØUGLE i helgen. I det jeg holdt på å filme familien snudde jeg meg rundt og fikk 5-6 sekunders film av snøugle i rolig flukt. Skal se om jeg klarer å få et bra bilde ut av det. Kommer om noen dager :) Forresten var jeg i Telemark.

Link to comment
Share on other sites

Oi. Hørtes ut som en spennende opplevelse :D

 

 

Ang fotokonkuransen:

Ser det er flere som lurer på om det må være dette året bildet er tatt... Eller om det holder med Juni i random år.

Presiserte det litt bedre i reglene nå.

 

Bildet må være tatt denne mnd. Dette året :wink:

Link to comment
Share on other sites

Klarte å få film av en SNØUGLE i helgen. I det jeg holdt på å filme familien snudde jeg meg rundt og fikk 5-6 sekunders film av snøugle i rolig flukt. Skal se om jeg klarer å få et bra bilde ut av det. Kommer om noen dager :) Forresten var jeg i Telemark.

Flott skapning!

Hadde ei på ca 100 meters avstand i en tretopp i elgjakta forrige året. Så på henne lenge, og fikk henne opp bra på 20x forstørrelse i Leupolden - men det tok seg ikke helt bra ut i trådkorset ;-)

Hadde aldri sett eller hørt om snøugle førut, og ble litt vel fascinert til at jeg klarte å tenke på kameraet som lå i sekken.... :roll:

Blir spennende å se om du får fiska ut noe bilde =)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...