Jump to content

Første stevne


McNabUx

Recommended Posts

Heisann

 

Skal gjennom føre mitt første praktiske stevne på Kongsvinger, og i den forbindelse lurte jeg på om det er noen triks i poker for gjennomføringen?

Tenker ikke mest på skytingen, men rundt selve gjennomførelsen av dagen, er det noe utstyr jeg bør ha(har egen pang :))

Slik at jeg kan ha full fokus på i treffe mest mulig, og ikke blir distraert av andre ting.

Link to comment
Share on other sites

Hei, skyter du alene eller sammen med kjente på stagen din?

 

1:Alltid greit å ha med videokamera eller en ixus sak for å ta opp litt video, kikk igjennom i etterkant og evaluer gjennomførelsen.

2: komfortabel stol, viktig å kunne sitte ned og slappe av mellom stagene, mange har behov for å trekke seg tilbake i sin egen "hule" for å la tankene fare innimellom.

3: nok bekledning, Regntøy, ekstra par sko/sokker.caps-solhatt etc

4: En duganes range bag, og eller en beachtrolly, de selges vanligvis på stevnene.

5: ta med 100-150 mere skudd enn minimumantall skudd for stevnet.

6: nok å drikke/spise, du vil vanligvis kjøre kroppen din på høygir i og med at det er det første store stevnet du deltar på.

7: se og lær av andre skyttere, la de gå gjennom stagene og snapp opp noen tips i hvordan løse stagen. Hvis du skyter for eks production, ta heller imot tips fra open og standardskyttere kontra tips fra en konkurrent i prod klassen.(er litt paranoid her, men det kan... og har skjedd)

8: med en gang du har skutt en stage og signert på scoresheet så lad opp alle mag igjen så fort som mulig, er lett å bli distrahert, glemme dette og så plotslich er det deg til å skyte på neste stage.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Må bare si at nå er Kongsvinger ferdig, og jeg gjorde en rekke nybegynner feil, men har lært veldig masse og hatt det veldig morsomt. Og jeg kom ikke sist en gang :)

Og jeg fikk mye bra hjelp og gode råd fra de erfarne gutta på squaden, så takk for det :D

Så nå er det bare å trene videre, og spesielt på dårligste hånd :(

Link to comment
Share on other sites

Det med en hånd og svak hånd var varslet på forhånd på triggerfreeze etter begredelig ressultat under Wintercup'en. Ikke det at jeg hadde trent på det, så min taktikk ble:

 

Stage 1 - En hånd - Spray and Pray på de to skivene lengst bort = traff ikke med 1 skudd på et helt magasin.

 

Stage 2 - svak hånd gjennom tunnel - rettede skudd og det gikk rimelig greit med tanke på at jeg ikke hadde trent.

 

Vedr utstyr: TEST PERSONLIG UTSTYR på banen etter at du har gjort en endring. Da jeg skulle skyte stevnets 2 stage (stage 13) så hadde en skrue brekt på hylster = pistolen hang og slang. (etter endringene jeg hadde gjort var alle skruer sikret med lock tite, og de øvrige skruer satt godt) Etter mye om og menn kom jeg over en fra Rena som hadde 3 skruer med mutter i baklomma. I all hast sprang jeg til Safety og lastest av pistol OG MAGASINER ( ulovlig å håndtere magasiner i Safety), så her kunne KO2009 vært over for min del. Jeg fikk ordnet hylster, men så snart jeg kom hjem og ungene i seng ble hylster endret slik at pistolen kommer nærmere min kropp og alle skruer erstatet med Popp nagler.

 

Sol krem.

 

Ønsker meg hørsel vern av typen "støpt propp". Vanlig hørselvern hel dag i +26 grader må kunne betegnes som mild tortur.

Link to comment
Share on other sites

Stage 1 og to be ikke så bra for meg heller.

Hadde 1 miss i hver av de bakerste skivene på stage 1.

Stage 2 gikk til helvete, jeg hadde miss på 3 skiver. Så bør nok trene litt med svak hånd.

 

Ellers i rekken av nybegynner feil

 

Stage 3 : Jeg trykket pangen ned i bordet slik at magasinet ble utløset, og skjønte ikke med en gang hva som skjedde når det sa klikk.

 

Stage 6 : Jeg var så opphengt i svingeren at jeg glemte stålet ved siden av. Og når jeg var ferdig, var jeg igjen så opphengt i om jeg hadde truffet svingeren at jeg tok i den, og fikk kjeft av RO.

 

Stage 7 : Jeg begynte å bomme på stålet og ble stresset og bommet mer, tenkte at jeg må skifte mag, etter første skudd med nytt mag, datt magasinet ut.

 

Så jeg har lært mye, men det viktigste tror jeg må være å holde hodet kaldt, og beholde roen.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt også altfor mye bom og dårlige treff på KO selv om resultatet for så vidt ble "ok"...

 

Og det var mange som bommet mye på stage 1 og 2. ROen på 2 hadde hatt "Mike" på besøk mange ganger, og RO på 1 hadde fått sett mange rare måter å holde en hockeykølle på... :mrgreen:

 

Jobbet selv på stage 3 og husker det var en innom med en M&P (pga av jeg skyter en slik selv i prod), men kan ikke huske spesifikt at du mistet magasinet. Mener det var to som gjorde det i løpet av matchen og den ene hadde en 2011 variant. Husket ikke neste sånn i farta.

 

hvis det er noen trøst, så fikk også noen av de beste gutta også bom i løpet av matchen på en eller annen stage.

 

Man kan nok si det var en litt vanskelig match, men etter min mening var det en fin match med fine stager. Den var bra til å avsløre hvilke områder man må trene mer på.

Stage 1 og 2 sa klart ifra om man ikke hadde trenet nok på enhåndsskyting.

Stage 3 hadde swingeren som det ble en del bom på, i tillegg måtte man plukke opp pangen fra bord.

Swingere var det også på flere av de andre stagene.

På stage 9 hadde man de to skivene i vinduet med c sonen dekket av NS. Disse krevet presisjon

På 10 måtte man ikke bli for ivrig på popperen med skive og NS rett bak...

 

 

Ett tips til trening. Hver gang dere gå til banen for å trene, begynn med presisjonsskyting. Skyt samlinger på 15+ meter med enhånd og freestyle.

Presisjon er alfa og omega, spesielt i Production.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mista ikke magasinet slik at det datt ut, men bare løsna litt, sånn at det ikke mata.

Jeg var veldig bekymret for svingerene, men jeg skjøt greit på de, fordi jeg klarte å ta det rolig å bruke den tid jeg trengte, på stage 7 tok jeg 1 skudd pr. visning.

 

Jeg er da ikke noen ekspert for å uttale meg, men jeg syntes stagene var bra, men jeg fikk et lite "sjokk". Da de var mye mer kompliserte og komplekse enn det jeg har skutt tidligere.

 

Jeg hadde min andel Mike og også noe NS, men jeg synes at jeg skjøt ikke så verst fikk ganske mange alfa, men når jeg gjør noen store tabber innimellom og bruker lang tid, så havner jeg langt nede på listene.

Men først lære å treffe, så lære å skyte fort.

 

Cardinal: hvordan liker du din M&P?

Jeg er veldig godt fornøyd med min, men må få på justerbare sikter.

Link to comment
Share on other sites

Dere har da ikke noe å klage på folkens, jeg fylte på med så mange mike og ns at jeg kom på plassen rett foran de to jentene på 10 og 11 år, lurte litt på et lite rituelt harakiri/seppuku et lite øyeblikk der :lol::mrgreen::wink:

 

fra spøk til alvor, de skjøt faktisk meget godt, kikka på de da de var i squadden etter meg, de skjøt snake-eyes så det kosta etter, de kan ikke ha veid mere enn 20-30kg (tilsammen :wink: ) og du så rekylen jaga gjennom kroppen på de og helt ned i hælene, glimrende rekylopptak... hehe... helt konge, det var ikke noe som helst sikkerhetsmessig tull ute å gikk i det hele takk, prisverdig syn.

Link to comment
Share on other sites

Først, er heller ikke noen ekspert i IPSC men en gjennomsnittlig skytter i B-klassen.

Jeg liker M&Pen veldig godt. Jeg har satt på litt griptape rundt grepet og byttet sikter.

Først satt jeg på Dawson fiber optisk front og 10-8 Performance baksikte. Men under SNO2009 brakk forsiktet så jeg måtte finne ett nytt. Fikk da Fedex'a ett sett med Warren Tactical's Sevigny Fiber front og plain competition baksikte. Fikk montert det og er godt fornøyd med dem.

10-8 bakiktet ligger nå tilsalgs på triggerfreeze. Ikke det at jeg var misfornøyd med det, og vet heller om Warren siktet er bedre men da de kom som ett sett, fant jeg ut at jeg like godt kunne bruke de. Hadde jeg kunnet, hadde det nok kun blitt kjøpt Warren forsiktet og beholdt baksiktet, men butikken som kunne sende kjapt nok til at jeg skulle rekke KO, hadde bare det hele settet med for og bak.

 

Personlig ser jeg ikke helt behovet for justerbart sikte i praktisk. Blir ikke ofte jeg bytter ammo og har heller ikke hatt noen problemer med treffpunkt. Og justerbart er bare en ekstra ting som kan gå i stykker.

Hadde justerbart på SVIen jeg brukte i standard (Bo-Mar) men kan ikke huske å ha justert det noe...

 

 

Og ja de jentene der imponerte stort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk lov å filme jentene og legge det på Youtube, de var hhv 10 og nettopp 12 år. (Skal bare bruke fornavn og skru av "kommentar feltet").

 

Dette blir trolig mitt siste stevne som kameramann. Det kreves for mye, spesielt i den varmen. Skal filmingen bli bra må være med rundt når det skytes. Skal forsøke å alliere meg med 1-2 stk så filmer vi hverandre, som gjenytelse kan jeg klippe film til vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så lett det med å filme alene nei, vi er 4-6 stk i klubben som reiser fast på stevner, og så squadder vi sammen og filmer hverandre, det funker fint, og så får en stakkar tid til å slappe av litt også, du vet, du kan ikke løpe rundt som "Benny Hill" i 30 graders varme vettu... he he

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen trenger kameramann er jeg klar.

 

Har startet og trene med pistol for og skyte praktisk senere. (Først presisjon, så hurtighet :D )

Har jobbet som fotograf i mange sammenhenger og eier eget speilrefleks-kamera og HD videokamera.

 

Får jeg vere med en gjeng ser jeg på det som en unik lære mulighet.

(Bor i Oslo)

Link to comment
Share on other sites

GENIALT!

 

Dedikert videofotograf er jo fantastisk:-)

 

Har du lyst og tid så er du hjertelig velkommen på EM rifle ihvertfall, er sikker på at webredaktør/journalist Omega kan bruke en ekstra fotogaf!

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...