Jump to content

Churchill Highlander 308w


su_permann

Recommended Posts

Har fått tilbud med en kompis som skal selge sin jaktrifle Churchill Highlander 308w. Er det nokon som har erfaring med denne type rifle?

Rifla er vel bort i mot 12 år. ,

Fint våpen, ingen ytre skader.

Går godt med treningsammo og jaktammo.

 

På forhand takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Du kan jo gjøre et søk på Howa rifler. For Howa er akkurat den samme riflen som Churchill Highlander. Jeg har ikke Howa selv men ser at mange er svært så fornøyd med disse riflene. Et minus med Churchill rifla er at sikringa ikke låser hevarmen, slik som det er på eldre Howa modeller. Nye Howa rifler har trepunktsikring som låser hevarmen.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Du kan jo gjøre et søk på Howa rifler. For Howa er akkurat den samme riflen som Churchill Highlander. Jeg har ikke Howa selv men ser at mange er svært så fornøyd med disse riflene. Et minus med Churchill rifla er at sikringa ikke låser hevarmen, slik som det er på eldre Howa modeller. Nye Howa rifler har trepunktsikring som låser hevarmen.

 

Takk skal du ha.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Stemmer dette?? At Churchill Highlander er identisk/det samme som howa? Isåfall ble jeg utrolig letta nå, for jeg har bestillt meg ei brukt Churchill Highlander .338 Win Mag, og jeg har jo ei Howa 308 fra før og den er jeg utrolig godt fornøyd med!! Så hvis dette stemmer så er det jo utrolig gode nyheter for meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...

Satt å søkte litt rundt angående. Churchill Highlander da denne tråden kommer opp.

Jeg er lykkelig eier av både nyere og eldre Howa. Den eldste er tidlig på 2000-tallet en gang.

Kom nettopp borti en slik highlander og ble litt nyskjerrig. Det er godt mulig at de er produsert på samme fabrikk etc, men å kalle de identiske blir å trekke det vel langt. Det er mulig at låskassen har samme mål og derfor samme skokker kan brukes, men der stoppet kloningen. Avtrekket er festet med andre innfestinger til låskassen og avtrekket kan ikke sammenlignes. Kan godt hende det finnes nyere utgaver av denne modellen som er likere Howa, men det er greit å vite at ikke alle modeller er isentiske.

Link to comment
Share on other sites

Min tiltakende Alzheimer, mener dog, at Churchill Highlander, er produceret af Sabatti i Italien
Howa/Weatherby Vanguard derimod er produceret på Japanske Howa, og generelt for Howa, distribueret af Legacy Arms
Howa og Churchill har intet med hinanden at gøre

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

G-Sport/Gresvig solgte Churchill på 70/80-tallet og de var laget av Howa. Riflene var dengang mekanisk identiske med Smith&Wesson rifler som også var Howa-produserte.

Det kan godt hende Sabatti også har produsert rifle for brandnamet Churchill, men da hadde Gresvig ikke solgt dem etter at de fikk noen hagler fra Sabatti med elendig kvalitet. Man kunne bla lese merkingen på pipene "speilvendt" inne i pipene.. Jeg har aldri hørt børsemakeren banne så mye :-)

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (58 minutter siden):

G-Sport/Gresvig solgte Churchill på 70/80-tallet og de var laget av Howa. Riflene var dengang mekanisk identiske med Smith&Wesson rifler som også var Howa-produserte.

Det kan godt hende Sabatti også har produsert rifle for brandnamet Churchill, men da hadde Gresvig ikke solgt dem etter at de fikk noen hagler fra Sabatti med elendig kvalitet. Man kunne bla lese merkingen på pipene "speilvendt" inne i pipene.. Jeg har aldri hørt børsemakeren banne så mye :-)

Der synes at være lidt delte billeder, af den nævnte riffel. Langt de fleste er Italienske Sabatti fremstillede. Der er dog også enkelte henvisninger til Howa producerede.
Men igen er størsteparten Italiensk producerede

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (På 14.7.2023 den 9.31):

Hvem det nå var som kjøpte inn rifler merket Churchill Highlander kjøpte vel der de var billigst; vedder mye på at (mints) 9 av 10 av de du finner i Norge med slik merking er Howa-produserte og helt lik Howa-rifler produsert på samme tid.

Der er så åbenbart meget forskel fra land til land.
I Danmark var næsten alle Sabatti. 
I USA synes det også at de fleste var Sabati.
Men meget muligt, at Charles Daily/Kasnar har skiftet leverandør

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...